عصر بازار

منتظر رونق در بازار طلا باشیم؟

عصر اعتبار: یک سال گذشته، وضعیت بازار جهانی طلا برای کشورهای تولیدکننده این فلز مساعد نبوده است. کشورهایی مانند اندونزی، ازبکستان، چین و کانادا ...

منتظر رونق در بازار طلا باشیم؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایران جیب، یک سال گذشته، وضعیت بازار جهانی طلا برای کشورهای تولیدکننده این فلز مساعد نبوده است. کشورهایی مانند اندونزی، ازبکستان، چین و کانادا به دنبال کاهش قیمت‌های جهانی طلا دچار مشکلات زیادی در معادن خود شدند.

    به گزارش صمت، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده این فلز مجبور شدند که تولید خود را کاهش دهند. آنها با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده و برخی از آنها حتی دچار زیان مالی شده‌اند. با این حال، چند ماه پیش رو شاید اندکی اوضاع آنها را سر و سامان دهد. چین و هند، کشورهایی هستند که در این برهه می‌توانند شرایط اقتصادی شرکت‌های معدنی طلا را اندکی بهبود بخشند. آنها نگران این موضوع هستند که آیا تقاضای جهانی افزایش می‌یابد؟ و اینکه تاثیر آن بر قیمت‌های طلا چه خواهد بود؟ آینده این فلز حتی برای ایران هم اهمیت دارد؛ چرا که در آینده میزان تولید طلای کشور افزایش خواهد یافت و حتی ممکن است ذخایر جدیدی هم کشف شود.

    تقاضای طلا در هند ممکن است در سال‌جاری به 950 تن برسد. با توجه به قیمت‌های پایین این فلز گرانبها، خرید طلا در چند ماه آینده، در فصل جشنواره‌ها و ازدواج در این کشور، می‌تواند افزایش یابد. این تحلیل را والکامبی،‌ مدیرعامل شرکت «مایکل مساریک» در گفت‌وگو با رویترز عنوان کرد. به عقیده او، تقاضای قوی‌تر در دومین کشور بزرگ مصرف‌کننده طلا می‌تواند موجب احیای قیمت‌های جهانی شود؛ قیمتی که در این هفته احیا شد و انتظار می‌رود که این روند افزایشی ادامه یابد. پیش از آن قیمت طلا در ژوئیه به کمتر از 1100 اونس رسیده بود. رقمی که کمترین مقدار در 5/5 سال گذشته بود.


    تقاضای هند احیا می‌شود؟

    به تازگی یک کنفرانس بین‌المللی طلا در شهر «پناجی ایالت گوآ» برگزار شد تا وضعیت جهانی فلز زرد را بررسی کنند. «والکامبی» در حاشیه این اجلاس عنوان کرد که تقاضای سال‌جاری هند می‌تواند بین 900 تا 950 تن باشد. به دنبال آن تقاضای جهانی و به تبع آن قیمت جواهرات طلا در فصل آخر سال میلادی، تقویت می‌شود. دلیل آن هم برگزاری جشنواره‌هایی مانند «دیوالی» است. جشنواره‌هایی که هندی‌ها برای حضور در آنها، طلای بسیاری می‌خرند و معتقدند که برای آنها خوش‌یمنی به ارمغان می‌آورد. رییس بخش اطلاعات بازار «انجمن جهانی بازار» هم معتقد است تمامی این موارد می‌تواند تقاضای جهانی را تقویت کند. در هر صورت، در 6 ماه نخست سال میلادی جاری، تقاضای طلای هند تا 7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت و به 346/2 تن رسید. اما از ژوئیه که قیمت طلا در هند به پایین‌ترین حد 4 سال خود رسید، 11 درصد رشد داشته است. این رشد می‌تواند دست کم در چند ماه آینده ادامه یابد.

    کارشناسان معتقدند که تقاضای هند از تصور عمومی نسبت به قیمت‌های آینده اثر می‌پذیرند. اگر آنها تصور کنند که قیمت‌ها درحال رشد هستند، در فصل جشنواره‌ها، مقدار طلای بیشتری خرید می‌کنند. البته تمامی کارشناسان و مقام‌های مسئول هندی معتقد نیستند که تقاضای طلا در سال جاری به 950 تن برسد. «راجان ونکاتش» که یکی از مدیران بانک «نوا اسکاتیا» است، تقاضای سال جاری هند را بین 850 تا 900 تن برآورد می‌کند. این در حالی است که تقاضای سال گذشته هند معادل 891/5 تن بوده است.
    از دیگر عواملی که بر میزان خرید طلا در ماه‌های پیش‌رو اثرگذار خواهد بود، میزان بارندگی‌های موسمی در ماه‌های ژوئن تا سپتامبر است. هر چند برخی از مناطق هند تاکنون بارندگی‌های خوبی داشته‌اند،اما انتظار می‌رود که بیشتر نواحی با کمبود بارش مواجه باشند. سازمان هواشناسی هند، پیش‌بینی خود را درباره بارندگی امسال تغییر نداده و هنوز هم معتقد است که میزان بارش امسال این کشور حدود 88 درصد بارندگی بلندمدت خواهد بود. با این حال، تقویت پدیده «ال‌نینو» این تردیدها را در ذهن پدیدار کرده که بارندگی‌ها می‌تواند به سطحی کمتر و تنها 84 درصد از بارندگی‌های سالانه برسد. این موضوع موجب افزایش نگرانی‌ها برای رخ دادن نخستین خشکسالی هند در 6 سال اخیر شده است. اگر میزان بارندگی‌های موسمی ناکافی باشد، آن گاه می‌توان انتظار اثراتی منفی برای طلا داشت؛ چرا که 60 درصد از تقاضای طلا در هند، از جانب روستاییان است.


    تاریخچه اثرگذاری هند بر قیمت طلا

    یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت طلا در سال گذشته، سیاست‌های دولت هند برای کاهش تقاضای آن در کشور خود بوده است. در سال 2013م، دولت هند تعرفه‌های واردات طلا را 3 مرتبه تغییر داد که کسری بودجه خود را جبران کند. پیش از آن، بسیاری از درآمدهای هند صرف واردات طلا می‌شد. در هر صورت، این سیاست دولت هند باعث شد که کسری بودجه 87/8 میلیارد دلار به 32/4 میلیارد دلار کاهش یابد. از دیگر سیاست‌های «طلایی» دولت نارندرا مودی تنوع بخشیدن به شرکت‌های واردکننده طلا بود و به این صورت، فلز زرد از انحصار تعداد معدودی از افراد بیرون آمد. از طرفی، واردکنندگان مجبور شدند که 20 درصد از واردات خود را به جواهرسازها بفروشند تا برای صادرات دوباره فرآوری شوند. هند بزرگترین کشور فرآوری‌کننده طلا در جهان است.
    با این حال، براساس تحلیل «بلومبرگ»، به دنبال باثبات شدن اقتصاد هند، محدودیت‌های دولت این کشور برای واردات طلا هم کاهش یافت و انتظار می‌رود که ماه‌های آینده شاهد افزایش تقاضای هند برای طلا باشیم. از دیگر عواملی که می‌تواند منجر به افزایش تقاضای هند شود، بهبود وضعیت اقتصادی آن است. «صندوق بین‌المللی پول» در آخرین گزارش خود، رشد اقتصادی سال‌جاری هند را 7/5 درصد پیش‌بینی کرده است؛ رشدی که برای نخستین‌بار در دهه گذشته بیش از نرخ رشد چین پیشی می‌گیرد و به دنبال آن میزان تقاضای طلا هم افزایش خواهد یافت.برآورد تقاضا برای چین هم مثبت است. با توجه به کاهش ارزش یوآن در چین، میزان تقاضای طلا در این کشور هم در حال افزایش است. سرمایه‌گذاران به دنبال آن هستند که کالاهایی با ثبات‌تر خریداری کنند و به همین دلیل طلا یکی از گزینه‌های آنها است. کارشناسان انتظار دارند که این روند در چین ادامه یابد.


    آینده طلا هنوز هم مبهم است

    با افزایش تقاضای طلا در هند و چین می‌توان انتظار داشت که در دوره کوتاه‌مدت و در چند ماه آخر سال میلادی، شاهد افزایش قیمت جهانی طلا باشیم. این موضوع را محمود رضا الهی فرد، کارشناس بورس فلزات در گفت‌وگو با خبرنگار صمت مطرح کرد. به عقیده او، همزمانی نسبی فصل مصرف طلا در هند و چین می‌تواند تقاضای جهانی را تقویت کند. در چند ماه پیش رو، جشنواره‌های هند باعث افزایش تقاضا در این کشور می‌شود؛ جشنواره‌هایی که هر سال موجب افزایش قیمت جهانی طلا می‌شود. در انتهای این دوره چند ماهه هم، با شروع سال نو چینی و جشن‌های آن، تقاضای جهانی برای طلا در سطح بالا باقی می‌ماند و روند قیمتی کاهشی اخیر را اندکی جبران می‌کند. به این دلیل است که با وجود اثرگذاری عوامل مختلف بر وضعیت بازار جهانی این فلز گرانبها، می‌توان انتظار داشت که دست کم تا چند ماه، قیمت طلا احیا شده و روندی که از هفته گذشته شروع شده است، ادامه یابد.این کارشناس بورس در ادامه عنوان کرد: با این حال، افزایش تقاضای هند و چین و حتی شرایط اقتصادی این کشور می‌تواند به احیای قیمت طلا کمک کند. رشد اقتصادی چین به تازگی کاهش یافته و این موضوع باعث رکود بازارهای جهانی بورس شده است. در پی این اتفاق، سرمایه‌گذاران به دنبال بازارهای مطمئن خواهند بود که طلا یکی از آنها خواهد بود. از این طریق هم می‌توان در کوتاه‌مدت منتظر سیر صعودی قیمت طلا بود.
    الهی‌فرد در پایان عنوان کرد که هنوز هم وضعیت بلندمدت بازار جهانی طلا مبهم است. افزایش عرضه طلا از سوی کشورهایی که ذخایر این فلز را در خود جای داده‌اند، می‌تواند باز هم منجر به کاهش قیمت طلا شود. از طرفی افزایش ارزش دلار و حتی قیمت نفت هم می‌تواند منجر به کاهش بیشتر قیمت طلا شوند. ارزش دلار که در یک سال اخیر تقویت شده است، در صورت ادامه منجر به فشار بیشتر بر قیمت طلا خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی