عصر بازار

مالیات بالای ۳ میلیون تومان را چه کسانی می پردازند؟

عصر اعتبار: گلایه های زیادی به گوش می رسد در حالی که این سازمان مالیاتی است که باید گله مند باشد که با وجود ظرفیت های اقتصادی کشور؛ اما حقوق جامعه برنمی گردد.

مالیات بالای ۳ میلیون تومان را چه کسانی می پردازند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار » به نقل از ایرنا، رییس کل امور مالیاتی کشور با اعلام اینکه تنها نزدیک به 5.5 درصد مودیان در ایران مالیات بیش از 3 میلیون تومان پرداخت می کنند، گفت: البته تعداد مودیان این گروه نسبت به مابقی بیشتر است و به همین دلیل گلایه های زیادی به گوش می رسد در حالی که این سازمان مالیاتی است که باید گله مند باشد که با وجود ظرفیت های اقتصادی کشور؛ اما حقوق جامعه برنمی گردد.

    علی عسکری در خصوص برخی از انتقادها برای فشار وارد کردن به مودیان خرد، افزود: ما با مودیان خرده پا هیچ دعوایی نداریم.

    وی با بیان آنکه، بسیاری از مودیان همچنان اطلاعات دقیقی در اظهار نامه ارایه نمی کنند؛ اظهار داشت: در دو سه سال اخیری که پایگاه اطلاعات مالیاتی ایجاد شده از بخش های مختلف اقتصادی اطلاعاتی را در خصوص خرید وفروش ها و فعالیت های اقتصادی دریافت می کنیم تا در زمان رسیدگی پرونده های مالیاتی از این اطلاعات استفاده نمائیم.

    وی ادامه داد: این اطلاعات به سازمان امور مالیاتی کمک می کند تا از فعالیت افراد باخبر شود بنابر این دربرخی از موارد وضعیت پرونده تغییر می کند و میزان درآمد و مالیات نیز عوض می شود.

    عسکری با بیان اینکه، سازمان امور مالیاتی در سال 92 معادل یک میلیون و 425 هزار و 515 اظهارنامه با مالیات قطعی دریافت کرده است، اظهار داشت:با توجه به اینکه 37.5 درصد مودیان از پرداخت مالیات معاف هستند بنابراین از این تعداد 534 هزار و 522 مودی، مالیاتی براساس اظهارنامه ارایه شده پرداخت نمی کنند و سازمان امور مالیاتی نیز این معافیت را قبول دارد.

    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: 34.8 درصد معادل 496 هزار و 431 مودی، مالیات یک ریال تا 500 هزار تومان پرداخت می کنند و با جمع بندی این دو رقم 72.3 درصد مودیان در بخش مشاغل زیر 500 هزار تومان مالیات پرداخت می کنند.

    عسکری اظهار داشت: از یک میلیون و 425 هزار و 515 مودی حدود 44 هزار و 600 نفر معادل 3.1 درصد مالیات بین سه تا 5 میلیون تومان پرداخت کرده اند و همچنین 2.2 درصد مودیان معادل 31 هزار و751 مودی مالیات بین 5 تا 10 میلیون تومان پرداخت کرده اند.

    به گفته وی، یک درصد مودیان معادل 14 هزار و 458 نفر مالیات 10تا 50 میلیون تومان پرداخت کرده اند و این در حالی است که افرادی که بیش از50 میلیون تومان براساس پرونده قطعی شده مالیات داده اند به یک دهم درصد نیز نمی رسد.

    معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه، آمار قطعی مالیات برای سال 91 بیشتر است، تصریح کرد: از دو میلیون و 299 هزار و 492 مودی که برگ قطعی صادر شده دریافت کرده اند 33.9 درصد از مالیات معاف هستند، 39.5 درصد کمتر از 500 هزار تومان، 2.7 درصد بین سه تا 5 میلیون، 1.8 درصد 5 تا 10 میلیون تومان، 0.9 درصد بین10 تا 50 میلیون و 0.1 درصد 50 میلیون تومان مالیات پرداخت کرده اند.

    عسکری با طرح این سوال که براساس این آمار سازمان امور مالیاتی به کدام خرده پا فشار آورده است، گفت: برخی از افراد که مالیات 500 تا 700 هزار تومان پرداخت می کردند هم اکنون براساس اطلاعات کسب شده باید مالیات 5 تا 7 میلیونی پرداخت کنند و حتی در مواردی نیز براساس این اطلاعات مالیات یک میلیون تومانی به 20 تا 30 میلیون تومان افزایش یافته اما این امرگلایه ندارد زیرا این حقوق اجتماعی است و اینکه تاکنون مالیات دریافت نشده اشتباه بوده است.

    وی در پاسخ به این پرسش که برخی گلایه مندند که این میزان مالیات در شرایطی دریافت شده که اقتصاد در شرایط رکودی قرار دارد، خاطرنشان کرد: مالیات بر اساس درآمد کسب شده دریافت می شود و این امر ارتباطی به رکود ندارد زیرا این ارقام و درآمدها در همین شرایط رکودی حاصل شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو