عصر بازار

انتقاد از شهریه چند میلیون تومانی دوره پیش‌دانشگاهی

عصر اعتبار: والدین برخی از دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی از بالا بودن هزینه این دوره انتقاد دارند و می‌گویند هیچ ضابطه‌ای درخصوص شهریه وجود ندارد.

انتقاد از شهریه چند میلیون تومانی دوره پیش‌دانشگاهی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از همشهری، مدیر دبیرستان هر مبلغی که صلاح بداند شهریه دریافت می‌کند. در برخی دبیرستان‌ها هم بین دانش‌آموزانی که از مدرسه دیگری آمده و دانش‌آموزان همان مدرسه در شهریه تفاوت قائل می‌شوند. به‌نظر می‌رسد دلیل این موضوع تعطیل شدن برخی مراکز پیش‌دانشگاهی و افزایش تقاضا برای نام‌نویسی در دیگر مراکز باشد. مسئولان آموزش‌وپرورش امسال تصمیم گرفته‌اند دوره پیش‌دانشگاهی تنها در معدودی از دبیرستان‌های دوره دوم متوسطه دایر باشد و به همین منظور بسیاری از دبیرستان‌ها امسال دوره پیش‌دانشگاهی ندارند که این موضوع مشکلاتی برای دانش‌آموزان ایجاد کرده است. تا سال تحصیلی 89-88 مراکز پیش‌دانشگاهی از دبیرستان‌ها جدا بود تا اینکه سال89 مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردند از سال تحصیلی90-89 به هیچ عنوان مرکز پیش‌دانشگاهی مستقل تشکیل نمی‌شود و دانش‌آموزان در سال‌های اول تا سوم و پیش‌دانشگاهی در دبیرستان‌ها تحصیل خواهند کرد.

        درددل اولیا

    پدر یک دانش‌آموز پیش‌دانشگاهی در این‌باره به همشهری می‌گوید: «پسرم سال سوم دبیرستان را در یکی از دبیرستان‌های دولتی منطقه5 درس خوانده و امسال چون آنجا پیش‌دانشگاهی ندارد مجبور شدم او را در یکی از دبیرستان‌های دولتی در منطقه 2که نزدیک محل سکونت‌مان است و مختص دوره پیش‌دانشگاهی است ثبت نام کنم. مدیر پیش‌دانشگاهی اعلام کرده باید مبلغ 5میلیون تومان شهریه بپردازیم درحالی‌که از دانش‌آموزانی که تا سال گذشته در همان دبیرستان و تا قبل تبدیل شدن آنجا به پیش‌دانشگاهی درس می‌خواندند مبلغ 3میلیون و 500هزار تومان شهریه خواسته است.» این تنها یک نمونه از چندین تماس والدین با همشهری برای گلایه از این موضوع است.

        رقابت برای شهریه بیشتر

    درخواست شهریه چند میلیون تومانی در مراکز پیش‌دانشگاهی دولتی در حالی است که براساس اعلام آموزش و پرورش شهر تهران حداقل و حداکثر شهریه پیش‌دانشگاهی نظری غیردولتی 4میلیون و 249هزار تومان تا 9میلیون و 183هزار تومان تعیین شده است.


    علی زرافشان، ‌معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر اینکه آیا مراکز پیش‌دانشگاهی دولتی مجاز هستند برای دوره پیش‌دانشگاهی شهریه دریافت کنند گفت: «مدارس دولتی عادی درصورتی که کلاس‌های فوق‌برنامه آمادگی کنکور برگزار کنند براساس آیین‌نامه مصوب شورای‌عالی آموزش و پرورش می‌توانند شهریه دریافت کنند.»

    مسئولان آموزش و پرورش با وجود تماس‌های مکرر خبرنگار همشهری حاضر به ارائه توضیح درباره شهریه دوره پیش‌دانشگاهی نشدند.

    اما معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهری درباره تفکیک دوره پیش‌دانشگاهی از دبیرستان‌ها با هدف ساماندهی می‌گوید:«مجرب‌ترین دبیران برای دوره پیش‌دانشگاهی به‌کار گرفته می‌شوند و اگر 3سال دبیرستان با پیش‌دانشگاهی در یک جا باشد دست مدیر مدرسه برای تنظیم برنامه هفتگی و استفاده از دبیران پیش‌دانشگاهی در سایر پایه‌ها بازتر است.»

    ابراهیم سحرخیز با اشاره به اینکه اکنون در دوره پیش‌دانشگاهی فقط کلاس‌های کنکور برگزار می‌شود، توضیح می‌دهد: «کتاب‌های درسی پیش‌دانشگاهی تابستان و قبل از شروع سال تحصیلی برای دانش‌آموزان تدریس می‌شود و در طول سال تحصیلی صرفا دانش‌آموزان برای شرکت در کنکور آماده می‌شوند. دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی از مهر به مدرسه نمی‌آیند و به آموزشگاه‌های کنکور می‌روند یا اینکه در مدرسه و در کلاس‌هاس کنکور شرکت می‌کنند و به جای معلمان موظفی برای آنها از دبیران حق‌التدریسی کنکور استفاده می‌شود و هزینه آن را باید والدین دانش‌آموزان پرداخت کنند که این امر خلاف قانون است.»

    سحرخیز معتقد است در این 3سالی که تا حذف دوره پیش‌دانشگاهی مانده بهتر است این دو دوره در یک فضای آموزشی و کنار هم باشند. به اعتقاد او جداسازی‌ پیش‌دانشگاهی از دبیرستان‌ها چند آسیب دارد؛ یکی ایجاد مشکلات ایاب و ذهاب برای دانش‌آموزان است و دیگری مسائل تربیتی به جهت کاهش کنترل خانواده بر دانش‌آموزان و تعارضات فرهنگی. چون به‌دلیل ایجاد محدودیت دوره پیش‌دانشگاهی دانش‌آموزان از دبیرستان‌های مختلف در یک جا جمع می‌شوند. وی مشکل بعدی را ایجاد محدودیت برای مدیر دبیرستان در به‌کارگیری نیروهای مجرب و برنامه‌ریزی درسی و تنظیم برنامه هفتگی دانش‌آموزان می‌داند و می‌گوید:«چون مجرب‌ترین و توانمندترین دبیران برای دوره پیش‌دانشگاهی به‌کار گمارده می‌شوند، وقتی پیش‌دانشگاهی جدا باشد دانش‌آموزان سایر پایه‌ها از خدمات آنها محروم می‌شوند.»

    آنچه مسلم است اینکه برای دوره پیش‌دانشگاهی در اغلب دبیرستان‌ها شهریه چند میلیون تومانی دریافت می‌شود و هیچ نظارتی نیز در این‌باره وجود ندارد و هر مدرسه‌ای برای خودش شهریه خاص دارد. مدرسان مجرب کنکور نیز هر دبیرستانی که پول بیشتری بدهند در آنجا تدریس می‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو