عصر بازار

درخواست ضمنی رئیس اتاق بازرگانی از دولت

کاهش تورم را متوقف کنید

عصر اعتبار: رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تشکیل دبیرخانه مشترک سه اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف در محل اتاق ایران گفت: این دبیرخانه در اولین اقدام مشترک اقدام به تهیه بیانیه ‌ای در خصوص قانون اصلاح نظام مالیاتی کرده است که در جلسه آتی قرائت می‌شود.

کاهش تورم را متوقف کنید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی ایران، در جلسه هیأت نمایندگان اتاق ایران، با اشاره به عملکرد دولت در طول 2 سال گذشته توضیح داد: دولت در عرصه بین المللی و تورم اقدامات قابل توجهی انجام داده که دستاوردهای غیرقابل انتظاری را در پی داشته است.

    وی همچنین یادآور شد: دولت در ابتدای دوره فعالیت خود سیاست­‌های انقباضی را برای مهار تورم در نظر گرفت. حال اتاق ایران بر این باور است که سیاست ­های کنترل تورم با اتخاذ سیاست­‌های انقباضی نباید به سیاست ­های کنترل تورم با رکود تبدیل شود. در واقع تداوم کسادی موجود می­ تواند موجب توقف فعالیت بسیاری از واحدها شود و در نتیجه شاهد بیکاری تعداد بیشتری از افراد باشیم.

    رییس اتاق ایران تأکید کرد: امروز وجود نوعی از رویکرد انبساطی و تحریک تقاضا به ویژه تقاضای خارجی، امری ضروری است، حتی اگر نتوانستیم تورم را در سال آینده یک رقمی کنیم. حفظ بنگاه­‌ها و واحدها باعث می­‌شود که فرصت­ های اشتغال از بین نروند. بنابراین ضروری است که برنامه ششم توسعه و بودجه سال 95 به همین اساس تدوین شوند.

    جلال­‌پور در بخش دیگری از سخنان خود به ابلاغ قانون اصلاح نظام مالیاتی اشاره و عنوان کرد: بخش خصوصی از هرگونه شفافیت در این عرصه استقبال می­ کند چرا که موجب می­ شود افرادی که با رانت از پرداخت مالیات فرار می‌­کردند، مالیات ‌های خود را بپردازند.

    وی با اشاره به این نکته که ابلاغ این قانون نگرانی­ هایی را هم برای بخش خصوصی در پی داشته است، تصریح کرد: اجرایی نشدن همزمان و کامل بندهای تعیین شده در این قانون، همه گیر نبودن قانون و عدم رعایت عدالت مالیاتی در فضای اقتصادی، به وجود نیامدن سلامت اداری و اقتدار لازم برای سازمان متولی و سنگین بودن برخی جرائم، از جمله مواردی هستند که نگرانی­ هایی را برای بخش خصوصی ایجاد کرده­ اند.

    رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور تقویت رقابت­‌پذیری اقتصاد کشور را مهم­ترین دستاوردهای اجرای قانون اصلاح نظام مالیاتی دانست و ادامه داد: خوشبختانه اتاق ایران در هنگام تدوین این قانون حضور جدی داشت و توانست با ارائه پیشنهادات سازنده ­ای بسیاری از نقاط ضعف موجود در متن اولیه را حذف کند و همچنین مواردی را به آن بیافزاید.

    جلال­پور همچنین توجه به پروژه ­های نیمه تمام و واگذاری آن­ها به بخش خصوصی را از دیگر راهکارهای برون رفت از رکود برشمرد و عنوان کرد: در حال حاضر 400 هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام در کشور وجود دارد که دست کم یک سوم آن توسط بخش خصوصی قابل انجام است.

    وی البته شروطی را برای تحقق این امر لازم دانست و در این رابطه توضیح داد: نباید نگاه به این واگذاری­ ها تنها به دریافت ریال به ریال مخارج انجام شده باشد باید این واگذاری­ ها با هدف والای ایجاد اشتغال، افزایش تولید و رونق کسب و کار صورت گیرد. باید در این وادی به استخدام افراد مجرب، استفاده از خطوط با بهره ­وری بالا و کم مصرف در انرژی، حفظ استانداردها و رعایت الزامات آموزشی، توجه جدی شود.

    رئیس اتاق ایران  با بیان اینکه موتور دیگر خروج از رکود را سرمایه­ گذاری خارجی است گفت: این اقدام به زیر ساخت­ های اولیه ای نیاز دارد. در واقع باید زمینه­ های لازم در این رابطه مهیا کنیم؛ کوچک سازی دولت، بالا بردن امنیت سرمایه­ گذاری افزایش کیفیت دادگاه­ های اقتصادی، برچیدن قوانین مزاحم و کاهش مجوزها از جمله اقداماتی هستند که باید عملیاتی شوند.

    وی سرمایه­ گذاری در بخش­ های گردشگری، اقتصاد دانش بنیان و ظرفیت ­سازی واحدهای کوچک و متوسط را ضروری دانست وافزود:  اتاق ایران در این حیطه نه از موضع انفعال بلکه به صورت فعالانه حضور پیدا کرده است، بازسازی بخش بین ­المللی، تقویت و بازسازی اتاق­ های مشترک، اعزام و پذیرش هیأت ­های تخصصی و دیدارهای رو در رو و هماهنگ با وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت از برنامه­ هایی است که از سوی اتاق پیگیری می­‌شود.

    جلال ­پور همچنین از برگزاری همایش سفرای ایران در خارج از کشور در آبان ماه سال جاری خبر داد.

    رییس پارلمان بخش خصوصی کشور در ادامه به برگزاری موفق نشست معرفی توانمندی­ های ایران در زوریخ با همت اتاق مشترک ایران و سوییس اشاره و همه اتاق­ های مشترک را به برگزاری این نشست تشویق کرد.

    وی موضوع تدوین برنامه ششم توسعه و حضور فعال نمایندگان اتاق در جلسات بررسی این قانون را مورد توجه قرار داد و گفت:در این مدت نبود کمیسیون­ های تخصصی که بازوان مشورتی اتاق به شمار می­آیند، خلاء جدی بود که احساس شد. بنابراین باید از روز آینده برنامه ­ای بریزیم که کمیسیون­ ها خیلی سریعتر تشکیل شوند.

    وی همچنین از تشکیل دبیرخانه مشترک سه اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف در محل اتاق ایران خبر داد و اعلام کرد: این دبیرخانه در اولین اقدام مشترک اقدام به تهیه بیانیه ‌ای در خصوص قانون اصلاح نظام مالیاتی کرده است که در جلسه آینده هیأت نمایندگان قرائت می­ شود.

    جلال پور یاد آور شد: بحش خصوصی باید به مطالبه­ گری بپردازد و خوشبختانه توانستیم با ایجاد این دبیرخانه زمینه این اقدام مهم را فراهم کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی