عصر بازار

اوضاع بانک‌های چین واقعاً خوب نیست

عصر اعتبار- جیم آنتوس، تحلیل‌گر شرکت «میزوهو سکیوریتیز آسیا» در هنگ‌کنگ، با حضور در شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» اوضاع ناخوشایند بانک‌های چینی در میانه نوسانات بازار سهام و افت رشد اقتصادی این کشور را تحلیل کرد.

اوضاع بانک‌های چین واقعاً خوب نیست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، در این گفت‌وگوی تلویزیونی، مجری «بلومبرگ» از صفحه توییتر جورج چن، سردبیر روزنامه «صبح جنوب چین» این‌طور نقل کرد: «شاید بتوانید گزارش یک خبرنگار را مقصر سقوط بازار سهام بدانید؛ اما چطور می‌توانید «رشد صفر» در چهار بانک بزرگ‌تان را توجیه کنید؟ به خودتان بیایید، این یک بحران است.»

    ماموران دولتی چین روز سه‌شنبه، 27 آگوست به منزل وانگ شیالو، خبرنگار مجله «چاجینگ» چین، رفته و او را به اتهام اشاعه اخبار نادرست درباره سقوط بازار چین، دستگیر کرده‌اند. گفته می‌شود دستگیری وی با مقاله‌ای که پیش‌تر در 20 جولای نوشته بود مرتبط است. وانگ در مقاله‌اش اشاره کرده بود که «کمیسیون تنظیم مقررات اوراق بهادار چین» (CSRC) قصد دارد سهامش را از بازار رو به سقوط چین بیرون بکشد. دولت معتقد است این اظهارات که به سرعت توسط CSRC تکذیب شد، یکی از دلایلی است که بازار چین، سه تریلیون دلار از دست داده است.

    جیم آنتوس ضمن تأیید اظهارات آمده در توییتر جورج چن، اضافه کرد: سؤالی که من دارم این است که تفاوت بین رشد یک درصدی درآمد با رشد منفی یک درصدی آن چیست؟ رشد این حوزه در سه ماهه اول سال 1.5 درصد بوده که در سه ماهه دوم به 0.9 درصد رسیده است. اگر این رشد منفی نیست، پس چه می‌تواند باشد؟

    وی همچنین گفت: این آمار و ارقام در داده‌های دولتی نیز قابل مشاهده است و نباید فراموش کرد که نرخ عدم وصول مطالبات معوق بانکی نیز‌ رو به رشد است.

    آنتوس در توضیح بدبینی‌اش به بازار چین، گفت: به نظر می‌رسد بانک‌های چینی دیگر نمی‌توانند سود سهام‌ را بپردازد. در واقع 4 بانک بزرگ چینی سود سهامشان در سال گذشته را از 35 درصد به 32 یا 33 درصد کاهش دادند و به نظرم تا 30 درصد نیز خواهند رفت که برای یک بانک عادی است؛ اما مشکل اصلی این است که بخش واقعی اقتصاد از بخش بانکداری حمایت نمی‌کند.

    تحلیل‌گر «میزوهو سکیوریتیز» ضمن تأکید بر اینکه چین از لحاظ اعتباری دچار یک بحران سیستماتیک شده است، ادامه داد: سال گذشته نیز همین‌طور بود؛ اما معضل کنونی این است که هیچ نشانی از امید نیست و اقتصاد کماکان رو به سقوط می‌رود. پیش‌بینی بهبود اوضاع بسیار دشوار است.

    مجری «بلومبرگ» خاطرنشان کرد که چرخه اعتباری همان‌طور که از اسمش بر می‌آید، یک چرخه‌ است و از آنتوس پرسید که آیا مشکل چین، ساختاری نیز هست؟

    آنتوس در پاسخ گفت: تنها کاری که دولت در راستای حمایت از اقتصاد کرده، اقدامات مربوط به نقدینگی است که بسیار خفیف و ناچیز است. اگرچه کاهش نرخ بهره مفید است، اما اگر شرکت شما حتی نمی‌تواند بدهی‌هایش را پرداخت کند، کاهش نیم درصدی نرخ بهره توفیری در حالش نخواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی