عصر بازار

دلار از مبادلات اقتصادی کشورهای مشترک المنافع حذف می‌شود

عصر اعتبار- رئیس جمهور روسیه پیش‌نویس توافقنامه حذف دلار از مبادلات اقتصادی کشورهای مشترک المنافع را به «دومای» این کشور ارائه کرد.

دلار از مبادلات اقتصادی کشورهای مشترک المنافع حذف می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از فارس، رئیس جمهور روسیه امروز پیش نویسی را به مجلس دومای این کشور ارسال کرد که طبق این توافق دلار از بازار کشورهای مشترک المنافع حذف خواهد شد.

    این موضوع در چند مدت گذشته از طرف رئیس جمهور روسیه پیشنهاد شد که مورد توافق تعدادی از کشورها عضو این سازمان شد.

    بر اساس این توافق در صورتی که دومای روسیه نیز با آن موافقت کند دلار از مبادلات کشورهای عضو مشترک المنافع حذف خواهد شد.

    همچنین رئیس جمهور روسیه طرح حذف دلار و یورو در کشورهای اتحادیه اوراسیا و تاجیکستان را نیز به دومای این کشور ارائه کرده است که طبق آن کشورهای عضو این اتحادیه و تاجیکستان معاملات ارزی خود را بدون دلار انجام خواهند داد.

    بر این اساس کشورهای روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و تاجیکستان توافق کردند که در معاملات تجاری خود دلار و یورو را حذف کرده و از واحد پولی دیگر که احتمالا روبل روسیه است، استفاده کنند.

    این توافقنامه پیشتر در عشق‌آباد بین 6 کشور عضو کشورهای مستقل مشترک المنافع بلاروس، روسیه، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان و تاجیکستان به امضا رسیده بود. 

    ترکمنستان، ازبکستان، آذربایجان، مولداوی و اوکراین با این پیشنهاد مخالفت کردند.

    اقدام کشورهای مشترک المنافع در حذف دلار در حالی است که اقتصاد همه این کشورها به روسیه بستگی دارد، اعمال تحریم‌ها بر علیه مسکو باعث شد تا مقامات این کشور در پی جبران خسارات و کاهش ارزش پولی خود دست به اقدام جدیدی بزنند.

    در این زمینه رئیس جمهور روسیه گفت: به‌رغم شرایط سخت، مسکو به عنوان اقتصاد مستقل و برتر باقی می‌ماند و با دارا بودن تراز تجاری مناسب نیازی به جابجایی سرمایه نیز نخواهد داشت.

    وی تاکید کرد: روسیه به دنبال این هست تا معاملات خود با شرکای تجاری را با ارزهای جاری کشورها انجام دهد و دلار را از چرخه معاملات اقتصادی حذف کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی