عصر بازار

تداوم روند نزولی بهای طلا در بازار جهانی

عصر اعتبار- طلا در بازار جهانی در پی صعود ارزش دلار و انتظار سرمایه گذاران برای روشن شدن زمان افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا، به روند نزولی روز گذشته ادامه داد.

تداوم روند نزولی بهای طلا در بازار جهانی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور، با 0.1 درصد کاهش به 1133 دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته 0.6 درصد کاهش داشت.

    در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر با حدود یک دلار کاهش، 1132 دلار معامله شد. بهای معاملات این بازار روز گذشته 6.20 دلار یا 0.5 درصد کاهش یافته بود.

    دلار روز پنج شنبه با بازگشت سرمایه گذاران جهانی به سوی بازارهای سهام، در برابر یورو و ین صعود کرد و به تقاضای سرمایه گذاری برای طلا لطمه زد. طلا به دلار معامله می‌شود و زمانی که این ارز صعود می‌کند برای خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند، گران‌تر می‌شود.

    موسسه تحقیقاتی ای دی پی اعلام کرد شرکت‌های آمریکایی مشاغل بیشتری را در اوت نسبت به ماه پیش از آن ایجاد کردند. معامله گران برای ارزیابی قوی شدن رشد اقتصادی که سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا را برای افزایش نرخ‌های بهره متقاعد خواهد کرد، به انتشار گزارش اشتغال چشم دوخته اند.

    نشست بانک مرکزی آمریکا برای تصمیم گیری درباره افزایش نرخ‌های بهره در روزهای 16 و 17 سپتامبر برگزار می‌شود.

    احتمال افزایش نرخ‌های بهره در نشست سپتامبر در پی سقوط بازارهای مالی جهانی که نگرانی‌هایی را نسبت به پیامدهای این سقوط بر رشد اقتصاد جهانی برانگیخته و احتمال به تاخیر افتادن تحکیم سیاست پولی آمریکا را مطرح کرده، از سوی اقتصاددانان 32 درصد برآورد شده است در حالیکه ماه اوت این احتمال 40 درصد بود. در مقابل احتمال افزایش نرخ‌ها در دسامبر 59 درصد است.

    نرخ‌های بهره بالاتر از ارزش دلار پشتیبانی کرده و قیمت طلا را که دارایی بدون بازده به شمار می‌رود، تحت فشار قرار می‌دهد.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، ذخایر صندوق‌های سرمایه گذاری طلا روز سه شنبه 6.9 تن کاهش یافت و به 1522 تن رسید که بزرگ‌ترین کاهش از 31 ژوییه بود. میزان ذخایر این صندوق‌ها از سال گذشته که سرمایه گذاران باورشان به طلا به عنوان پناهگاه مطمئن سرمایه را از دست داده اند، 11 درصد کاهش یافته است.

    در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری تغییر چندانی نداشت و 14.6975 دلار معامله شد. هر اونس پلاتین با 0.3 درصد کاهش، به 1011 دلار رسید در حالیکه هر اونس پالادیم با 0.7 درصد کاهش، 580 دلار بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی