عصر بازار

حوادث مالی

جاعلان در کمین هستند

عصر اعتبار- در سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی تا حدود زیادی جلوی جعل سند گرفته شده است اما همچنان هرازگاهی از این سو و آن سو خبر می‌رسد که با اسناد جعلی کلاهبرداری بزرگی انجام شده است. همانطور که دانش روز به دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها برای مقابله با جعل و کلاهبرداری کمک می‌کند، افراد شیاد هم از تکنولوژی مدد می‌‌گیرند و با استفاده از امکانات و تجهیزات روز آنچنان اسناد و مدارک را جعل می‌کنند که همه انگشت به دهان می‌مانند.

جاعلان در کمین هستند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، در این گزارش چند پرونده جعل از جعل سند ازدواج گرفته تا جعل یورو را بازخوانی می‌کنیم.

    سند ازدواج جعلی
    برخی جاعلان به دنبال نقشه‌های بزرگ هستند و مدت‌ها برای جعل سندی مهم تلاش می‌کنند تا میلیاردها تومان به جیب بزنند اما برخی دیگر سراغ کارهای کوچک‌تر می‌روند. درست مثل اعضای باندی که با بازی در نقش زوروهای جوان و با ارائه سندهای جعلی صدها وام ازدواج از بانک‌های مختلف دریافت کردند اما عاقبت دست‌شان برای پلیس رو شد. اعضای این باند 7نفره، 3زن و 4مرد بودند که از سال 91 دور هم جمع شدند و تصمیم گرفتند با جعل مدارک و عقدنامه، وام‌های میلیونی از بانک بگیرند. زنان این باند نقش عروس و مردان نقش داماد را بازی می‌کردند. آنها سپس با مدارک جعلی و گواهی کسر از حقوق راهی بانک‌های مختلف می‌شدند و وام ازدواج می‌گرفتند. حساب همه اعضای باند خصوصا سرکرده باند پر از پول بود و آنها حتی یک ویلای بزرگ در یکی از روستاهای گیلان خریده و آنجا را پاتوق خود کرده بودند. اعضای این باند آنقدر حرفه‌ای عمل می‌کردند که هیچ‌کس به آنها شک نمی‌کرد اما در نهایت فراموشی خودشان کار دست‌شان داد. آنقدر تعداد وام‌هایی که گرفته بودند زیاد بود که یادشان رفته بود اقساط یکی از وام‌ها را پرداخت کنند و همین باعث شد آنها گیر بیفتند. سردسته باند که با دوستانش یک گروه در وایبر ساخته و در فضای مجازی با همدستانش ارتباط داشت معمولا هرماه پرداخت اقساط را به نوچه‌هایش یادآوری می‌کرد به جز یکی از حساب‌ها. مأموران همچنین در ادامه تحقیقات خود دریافتند اعضای این باند برای چند زن و شوهر دیگر هم وام گرفته بودند. زن و شوهرانی که سال‌ها قبل ازدواج کرده بودند با پرداخت درصدی از وام به این گروه به بانک رفته و وام خود را می‌گرفتند. این درحالی بود که سرکرده باند تاریخ عقد آنها را دستکاری کرده و به روز می‌کرد تا بتوانند باردیگر وام میلیونی بگیرند. ماموران برای دستگیری اعضای این باند پاتوق‌های احتمالی آنها را زیرنظر گرفتند تا اینکه سرانجام با تلاش‌های شبانه روزی و اقدامات اطلاعاتی آنها را دستگیر کردند. کارآگاهان در بازرسی مخفیگاه آنها موفق شدند 50 مهر جعلی مربوط به دفترخانه، 400 عقدنامه جعلی، سربرگ جعلی اداره‌های مختلف و مدارک شناسایی جعلی کشف کنند. اعضای این گروه با قرار قانونی روانه زندان شدند وتحقیقات از آنها برای افشای زوایای پنهان ادامه دارد.

    دستبرد500 میلیونی با جعل سند
    درست است که جاعلان برای طراحی سند جعلی مدت‌ها وقت می‌گذارند اما بخش مهمی از نقشه‌شان فرار است. مثل مردی که همین چند وقت پیش با جعل سند 500 میلیون تومان از حساب مردی برداشت کرد اما مثل آب توی زمین رفت تا هیچ وقت دست هیچکس به او نرسد. مدتی قبل با شکایت مردی که مدعی بود از حساب بانکی‌اش 500 میلیون تومان سرقت شده است، تحقیقات پلیس برای کشف راز این سرقت شروع شد. این مرد می‌گفت، زمانی که برای انجام کاری به بانک رفته بود، متوجه شده که پولی در حسابش نیست؛ حال آنکه 500 میلیون تومان موجودی داشته است. با شکایت این مرد تیمی از مأموران پلیس آگاهی تهران وارد عمل شده و در بررسی‌ها متوجه شدند که برداشت میلیونی توسط جوانی صورت گرفته که خودش را صاحب حساب معرفی کرده بود. این جوان با جعل اوراق هویتی متعلق به مالباخته راهی بانک شده و خودش را به‌جای او معرفی کرده و در نهایت توانسته بود 500 میلیون تومان از حسابش برداشت کند. در ادامه کارآگاهان با بررسی تصاویر دوربین مداربسته بانک موفق شدند تصویری از چهره‌ جوان جاعل به‌دست آورند. کارمند بانک می‌گفت که این جوان مدارک شناسایی کامل صاحب حساب و اطلاعات دقیقی از حساب او داشت و به همین دلیل وی حرف او را باور کرده و در نهایت 500 میلیون تومان را در اختیارش قرار داده است. از آنجا که احتمال می‌رفت جاعل حرفه‌ای از آشنایان مالباخته باشد، تصویر او در اختیار وی قرار گرفت اما صاحب اصلی حساب مدعی شد که جوان جاعل را نمی‌شناسد و تا حالا او را ندیده است. در چنین شرایطی مأموران خود را برابر یک کلاهبرداری پیچیده دیدند که ظاهرا از سوی مجرمی کاملا حرفه‌ای صورت گرفته بود. از طرفی در بررسی بانک اطلاعاتی پلیس هیچ سرنخی از جاعل حرفه‌ای به‌دست نیامد و معلوم نشد این سارق حرفه‌ای چه کسی است تا او بتواند به همین سادگی و با جعل سند 500 میلیون تومان به جیب بزند.

    چند برابر کردن مبلغ چک‌ها
    همیشه همه قسمت‌های یک سند جعلی نیست. فقط کافی است تغییرات کوچکی در یک سند انجام شود. آن وقت فرد جاعل به هدفش نزدیک شده است. مثل جاعل حرفه‌ای که با شیوه‌ای خاص در چک‌های شرکت‌های تجاری دست ‌می‌برد و مبلغ آن را چند برابر می‌کرد. تحقیقات در این‌باره از چندی قبل آغاز شد. نماینده حقوقی شرکتی به دادسرا رفت و گفت فردی شیاد با ترفندی ویژه توانسته از آنها کلاهبرداری کند. او در توضیح این ماجرا گفت: اواخر سال گذشته مزایده‌ای برگزار کردیم و شخصی با ثبت‌نام در مزایده مبلغ یک میلیون تومان به‌حساب شرکت واریز کرد اما چند روز بعد به شرکت مراجعه و اعلام کرد از شرکت در مزایده پشیمان شده است. او از مسئولان مالی شرکت خواست پولش را در قالب یک فقره چک دریافت کند به این ترتیب چکی یک میلیون تومانی به وی پرداخت شد تا اینکه چند روز بعد از آغاز به‌کار بانک‌ها در سال جدید بررسی اسناد مالی شرکت نشان داد یک فقره چک یک میلیون تومانی شرکت به مبلغ 7میلیون و 700هزار تومان وصول شده است. بررسی‌ها نشان می‌داد چک متعلق به همان شخصی است که از مزایده انصراف داده بود اما مبلغ و تاریخ آن به شکل ماهرانه‌ای تغییر یافته است. با ثبت این شکایت کارآگاهان پایگاه چهارم پلیس آگاهی تحقیقات خود را در این‌باره آغاز کردند. در همان مراحل مقدماتی معلوم شد مدارکی که متهم از آنها استفاده کرده، مدتی قبل سرقت شده است. تجسس‌های کارآگاهان نشان می‌داد متهم تحت تعقیب از ترفند دیگری نیز برای کلاهبرداری استفاده می‌کند. او در بانک‌ها پرسه می‌زد و افراد مسنی را که برای وصول چک مراجعه کرده بودند، انتخاب می‌کرد. سپس قبل از آنکه نوبت آنها برسد به بهانه کمک کردن، پول چک‌ها را پرداخت می‌کرد و چک را تحویل می‌گرفت اما چند روز بعد با دستکاری چک مبلغ آن را به چند برابر افزایش می‌داد و وصول می‌کرد.

    ‌یوروهایی با کاغذهای جادویی
    شاید درباره ترفند قدیمی کلاهبرداران آفریقایی که با فروش دلارهای سیاه به افراد ساده لوح سر آنها را کلاه می‌گذاشتند، چیزهایی شنیده باشید. حالا این ترفند رنگ سبز به‌خود گرفته است. در تازه‌ترین مورد مردی آفریقایی 3 ایرانی را فریب داد و با استفاده از کاغذهای سبز رنگی که هم اندازه یورو هستند، به بهانه سه برابر کردن پول طعمه‌هایش از آنها صد هزار یورو کلاهبرداری کرد. اما این ماجرا چگونه اتفاق افتاد؟  چندی پیش زنی به دادسرای امور بین‌الملل رفت و از یک جوان فرانسوی به اتهام کلاهبرداری شکایت کرد. این زن در توضیح ماجرا گفت: مدتی قبل از طریق یکی از دوستانم با جوانی به نام امانوئل آشنا شدم. او گفت کاغذهای جادویی در اختیار دارد که با استفاده از آنها می‌تواند پول‌های خارجی را کپی کند. وی مدعی بود که مقدار زیادی از این کاغذهای جادویی دارد که من و شوهرم با خرید این کاغذها وضع مالی مان از این‌رو به آن رو می‌شود و دیگر نیازی به‌کار کردن نداریم. او جلوی چشمانم یک اسکناس 500 یورویی را با استفاده از همان کاغذهای جادویی به 3اسکناس 500 یورویی تبدیل کرد. امانوئل 2 برگ از کاغذهای سبز رنگ را که اندازه 500 یورویی بودند، زیر و روی یک اسکناس 500 یورویی واقعی گذاشت و سپس محلولی روی آنها ریخت. چند دقیقه بعد برگه‌های سبز رنگ به 500 یورویی تبدیل شدند. نکته جالب آنکه شماره سریال این سه اسکناس با یکدیگر متفاوت بود و وقتی آنها را به یک صرافی بردم متوجه شدم هر سه اسکناس واقعی هستند. من که باورم شده بود کاغذهای سبزرنگ جادویی هستند، تصمیم به خرید آنها گرفتم. قرار شد با امانوئل شریک شوم و هر چقدر پول با این شگرد سه برابر کردیم، 60درصد آنها به او و 40درصد به من برسد. من هرچه پول داشتم را به یورو تبدیل کردم که مجموع آن 42هزار یورو شد. یک روز امانوئل به خانه‌ام آمد تا در حضور شوهرم یوروها را سه‌برابر کند. او هر کدام از اسکناس‌ها را بین 2 کاغذ سبز رنگ گذاشت و پودری مخصوص بین آنها می‌ریخت. سپس مایعی روی اسکناس‌ها ریخت و آنها را با چسب بسته بندی کرد. او می‌گفت کارش بسیار دقیق و حساس است و اجازه نمی‌داد به اسکناس‌ها دست بزنیم. امانوئل در ادامه با یک تکه پارچه اسکناس‌ها را بسته‌بندی کرد و در نهایت با یک سرنگ، مایعی شبیه آب مقطر داخل بسته تزریق کرد. او گفت این بسته باید 5ساعت در همان حالت بماند تا کاغذهای جادویی به یورو تبدیل شوند. درحالی‌که بسته روی میز بود، امانوئل گفت برای انجام کاری بیرون می‌رود و چند ساعت بعد برمی‌گردد. من هم خوشحال از اینکه چند ساعت دیگر یوروهای‌مان سه برابر می‌شود با او خداحافظی کردم اما آن شب من و شوهرم هرچه صبر کردیم خبری از او نشد. یک روز بعد با امانوئل تماس گرفتیم اما او گفت برای انجام کاری مجبور شده به کشورش برگردد. تا چند روز متوجه نشده بودیم که چه کلاهی سرمان رفته است. چون او بسته اسکناس‌ها را با خودش نبرده بود و خیالمان راحت بود که اسکناس‌ها همانجاست. با این حال چند روز بعد به این ماجرا شک ‌کردم و وقتی بسته اسکناس‌ها را باز کردم دیدم داخلش اثری از پول‌ نیست و داخل بسته و همچنین چمدانش به جز مقداری کاغذ سبز رنگ چیز دیگری نیست. درحالی‌که تحقیقات برای دستگیری این مرد ادامه داشت 2 شاکی دیگر نیز به دادسرا مراجعه کردند و با اعلام مشخصات مرد شیاد گفتند که جوان آفریقایی از آنها نیز با همین ترفند کلاهبرداری کرده است.

    زن فراری جاعل اوراق مشارکت
    خانم‌ها را در هیچ کاری نباید دست کم گرفت، حتی جعل سند. زنی با همدستی خواهرش و زنی دیگر اوراق مشارکت و سپرده‌گذاری را جعل و با نقشه‌ای حساب‌ شده‌ آنها را در بانک نقد می‌کرد. مدتی قبل با شکایت نماینده حقوقی یکی از بانک‌های شیراز، پلیس در جریان کلاهبرداری بی‌سابقه‌ای قرار گرفت که توسط جاعلانی حرفه‌ای صورت گرفته بود. نماینده حقوقی بانک در ادعای خود گفت: مدتی قبل وقتی مسئولان بانک سرگرم بررسی اوراق مشارکت و سپرده‌گذاری دریافت شده از مشتریان بودند، متوجه جعلی بودن تعداد زیادی از آنها شدند. بررسی‌ها نشان می‌‌داد که افراد ناشناسی یکسال پیش با فریب متصدیان بانک، 300 میلیون تومان اوراق جعلی به آنها فروخته و بعد از دریافت پول، پا به فرار گذاشته‌اند. با این شکایت بود که دستور بازداشت کلاهبرداران صادر و تحقیقات پلیسی برای به دام‌انداختن آنها شروع شد. تیم تحقیق در نخستین اقدام راهی بانکی شد که اوراق جعلی در آنجا نقد شده بود. بررسی‌ها نشان می‌داد آخرین بار، فردی که این اوراق را در اختیار متصدی بانک قرار داده، مرد جوانی بوده که بعد از گرفتن پول‌ اوراق، این مبلغ را به شماره حسابی واریز کرده است. شماره حساب مورد نظر در اختیار ماموران قرار گرفت و خیلی زود مشخص شد که صاحب حساب، یکی از طلافروش‌های معروف شیراز است.
    ماموران برای شناسایی جاعل اوراق مشارکت و سپرده‌گذاری به تحقیق از مرد طلافروش پرداختند و آنجا بود که فهمیدند متهمان اصلی پرونده 3 زن جوان هستند که با نقشه‌ای حساب شده اقدام به جعل و نقد‌کردن اوراق جعلی در بانک کرده‌اند. مرد طلافروش به ماموران گفت: مدتی پیش، 3 زن به مغازه‌ام آمدند و سفارش چندین میلیون تومان سکه بهار آزادی دادند. من هم شماره حسابم را به آنها دادم و خواستم بعد از واریز کردن مبلغ سکه‌ها به حسابم، فیش آن را به مغازه بیاورند و سکه‌ها را تحویل بگیرند. چند روز بعد آنها درحالی‌که فیش واریزی را به همراه داشتند، برگشتند و من هم با اطمینان از اینکه پول را به حسابم واریز کرده‌اند، سکه‌ها را به آنها تحویل دادم؛ غافل از اینکه پولی که به حسابم واریز شده، حاصل از نقد کردن اوراق جعلی بوده است.
    با ادامه یافتن تحققات دو نفر از متهمان دستگیر شدند اما سردست باند به خارج از کشور گریخته بود. یکی از متهمان گفت: سردسته باند خواهرم بود که بعد از عملی‌شدن نقشه کلاهبرداری، به خارج از کشور گریخت. او متخصص گرافیک و رایانه بود و به همین دلیل نقشه جعل اوراق بانکی را طرح کرد. بعد از جعل اوراق توسط خواهرم، نقشه ما برای نقد کردن آنها شروع شد و پس از کلاهبرداری 300 میلیون تومانی با این شگرد، خواهرم سهم خودش را برداشت و به خارج از کشور فرار کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی