عصر بازار

جهش ۳۴ درصد درآمد دولت از حقوق معادن

عصر اعتبار- میزان دریافت شده تحت عنوان حقوق دولتی معادن در سال جاری نسبت سال گذشته افزایشی ۳۴ درصدی داشته و این در حالی است که معدنکاران معتقدند شرایط درامدی سال های اخیر اصلا مطلوب نبوده است.

جهش ۳۴ درصد درآمد دولت از حقوق معادن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، دولت در 4 ماهه نخست امسال یک هزار و 234 میلیارد و 490 میلیون ریال حقوق دولتی دریافت کرد که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد 34.5 درصدی شده است.

    این در حالی است که رقم دریافت شده بابت حقوق معدنی تا پایان خرداد ماه سال جاری 923 میلیارد و 304 میلیون ریال بوده است.

    به این ترتیب دولت ظرف یک ماه 311 هزار و 186 میلیون ریال حقوق معدنی دریافت کرده است.

    بیشترین رشد دریافت حقوق دولتی معادن در این بازده زمانی به استان‌های کرمان جنوبی، خراسان شمالی با 30هزار و 346.3 درصد و یک‌هزار و 876.6 درصد تعلق دارد. البته کمترین میزان دریافت حقوق دولتی معادن در اردبیل با کاهش 77.4درصدی و هرمزگان با کاهش 88.3 ثبت شده است.

    این آمار درحالی است که بنا بر اعلام وزارت صنعت معدت و تجارت حقوق دولتی دریافت شده در سال 93 تا پایان بهمن ماه رقمی در حدود 4،497،480 میلیون ریال بوده است. این رقم در مقایسه با 11 ماهه سال 92 حدود 5 درصد کاهش داشته است.

    در سال 93 نیز همانند اکثر سال ها بیشتر حقوق معدنی دولتی را معادن استان کرمان پرداخت کرده اند. در این سال مجموعا 1،710،954 میلیون ریال حقوق معدنی توسط معدنکاران استان کرمان پرداخت شده که 21 درصد بیشتر از 11 ماهه سال 92 است.

    در میان استان های کشور بیشترین افزایش حقوق معدنی پرداختی را به ترتیب معادن ناحیه کرمان جنوبی و استان کرمان با 276 و 192 درصد افزیش به ثبت رسانده اند.

    با این وجود تصمیمات وزارت صنعت معدن تجارت در مورد حقوق دولتی امسال با حاشیه هایی همراه بوده است. معدنکاران انتظار دارن در شرایطی که معادن سنگ آهن در شرایط خوبی بسرنمی برند دولت برای جلوگیری از تحمیل زیان های هنگفت به این بخش پیشران در اقتصاد، حمایت های خاصی برای برهه زمانی کنونی بعمل آورد. حمایت های دولت قطعا نباید دائمی و باعث ایجاد شرایط گلخانه ای باشد ولی باید به کاهش موقتی هزینه های تولید منجر شود تا فعالان معدنی بتوانند از این گردنه عبور کنند.

    فاطمه دانشور نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران در این باره به خبرگزاری خبرآنلاین، گفت: «از معدنکاران خواسته اند مابه التفاوت هایی بابت حقوق دولتی معادن در سال های 91 و92 پرداخت کنند. این خواسته عجیب در حالی است که تمامی فعالان این بخش مفاصاحساب پرداخت حقوق معدنی آن سال ها را دریافت کرده اند و سود حاصل از فعالیت هایشان را صرف سرمایه گذاری های جدید کرده اند».

    عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: « به معدنکاران گفته شده بابت حقوق معدنی سال های 91 و 92 باید مابه التفاوت پرداخت کنند. ارقام این مابه التفاوت ها هم بسیار نجومی است. تا جایی که به طور متوسط بین 500 تا 800 درصد حقوق معدنی پرداخت شده در سال های 91 و 92 مابه التفاوت مطالبه شده است. به عنوان نمونه یکی از معادنی که سال 92 حدود 120 میلیون تومان حقوق معدنی پرداخت کرده، یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان دیگر مطالبه شده است».

    دانشور که خود از فعالان و صادرکنندگان سنگ آهن است با اشاره به دلیلی که از سوی مسئولان دولتی برای این تصمیم عجیب عنوان می شود، گفت: «دوستان دولتی معتقدند در سال های 91 و 92 معدنکاران سنگ آهن سودهای خوبی کسب کرده اند و بابت آن سودها باید حقوق معدنی بیشتری پرداخت کنند».

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی