عصر بازار

بیست و ششمین همایش بانکداری اسلامی برگزار شد

عصر اعتبار- بیست و ششمین همایش بانکداری اسلامی با حضور مسئولین ارشد نظام بانکی و اقتصادی و با محوریت موضوع "بررسی تجربیات جهانی بانکداری اسلامی"، در روزهای دهم و یازدهم شهریور ماه ، به همت بانک مرکزی و مؤسسه عالی آموزش بانکداری در محل سالن مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

بیست و ششمین همایش بانکداری اسلامی برگزار شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، دکتر علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، در مراسم افتتاحیه این همایش تصریح کرد: بانکداری اسلامی مفهومی فراتر از عملیات بانکداری بدون رباست و جهت گیری اصلی در بانکداری اسلامی بر مبنای نرخ بازده بخش واقعی اقتصاد است.

    وزیر اقتصاد همچنین با برشمردن مهم ترین اولویت ها جهت توسعه بانکداری اسلامی خاطرنشان کرد: ضابطه مند کردن اجرای عقود اسلامی، تعریف سپرده های خاص همراه با آزادی عمل بانک ها در کنار مسئولیت پذیری سپرده گذاران، تعیین ساز و کار جدید برای تعیین نرخ سود و نرخ واقعی بازدهی در عقود مشارکتی و تدوین استانداردهای حسابداری از جمله مهم ترین برنامه هایی است که در راستای ترویج و توسعه و بانکداری اسلامی در دستور کار قرار دارد.

    در ادامه این همایش، ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی نیز طی سخنانی با تشریح چالش های تحقق بانکداری اسلامی اظهار داشت: قانون عملیات بانکی بدون ربا طی سه دهه اخیر بر اساس نیازها و شرایط جدید اقتصاد ایران اصلاح نشده است. اصلاح این قانون در شرایط فعلی از اولویت بالایی در قالب تجمیع قوانین پولی و بانکی به صورت منسجم  و نه به صورت جزیره‌ای، برخوردار است.

    رییس شورای پول و اعتبار‌، بانک مرکزی را اصلی‌ترین متولی اصلاح مقررات و ضوابط مورد عمل در نظام بانکی کشور از منظر انطباق با شریعت و اولین مسئول اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا دانست و افزود بر همین اساس "سند راهبردی بانکداری اسلامی" به صورت رسمی توسط بانک مرکزی و با همکاری مراکز پژوهشی فعال تهیه شده و مسیر نظام بانکی کشور در بازه زمانی مشخص به سمت توسعه بانکداری اسلامی را تعیین می‌کند.

    رئیس کل بانک مرکزی در بخش پایانی سخنان خود خاطر نشان کرد: در چند سال اخیر تلاش‌های گوناگونی برای اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا صورت گرفته، تصریح کرد: در نهایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با مشارکت و همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی ضمن تشخیص ضرورت اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا، با بهره‌مندی از نظرات صاحب‌نظران و خبرگان شبکه بانکی و توجه به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، دو لایحه قانون بانکداری و قانون بانک مرکزی را به منظور پیشنهاد به هیات وزیران تهیه کرده است که در صورت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

    به گزارش روابط عمومی بانک کارآفرین، بررسی تجربه بانکداری اسلامی در کشورهای اسلامی همچون مالزی، بحرین، قطر، کویت،اندونزی و غیره، همچنین بررسی تجربه بانکداری اسلامی در کشورهای غیر اسلامی مانند ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه، بلژیک و ...، بررسی الگوی تامین مالی، تجهیز منابع و خدمات بانک ها و یا نهادهای مالی اسلامی بین المللی و بررسی نوآوری ها در نظام بانکداری جمهوری اسلامی ایران و شیوه های تعامل نظام بانکداری جمهوری اسلامی ایران با بانک های بین المللی اسلامی و غیر اسلامی از محورهای برگزاری این همایش بود و پژوهشگران و محققین داخلی و خارجی، آخرین دستاوردهای پژوهشی خود در در این زمینه رادر این همایش دو روزه ارائه کردند .

    براساس این گزارش "ایمان نوربخش" مدیر امور ریسک و "زهرا اسلامی" مدیر طرح و توسعه بانک کارآفرین نیز از جمله پژوهشگرانی بودند که مقالات آنان  برای چاپ در کتاب مجموعه مقالات همایش مورد تأیید هیأت داوران قرار گرفت. 

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو