عصر بازار

دبیر شورای عالی معماری شهرسازی تأکید کرد

ضرورت مشارکت شرکت‌های بین‌المللی در بیمه اجباری ساختمان

عصر اعتبار- معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه وضعیت حاضر کشور در مصرف انرژی و منابع در مقایسه با دیگر کشورهای جهان در سطح مطلوبی قرار ندارد، گفت: خوشبختانه دولت یازدهم به این موضوع‌ واقف است که باید تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد.

ضرورت مشارکت شرکت‌های بین‌المللی در بیمه اجباری ساختمان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از میزان، دبیر شورای عالی معماری شهرسازی با اشاره به سابقه کشور در استفاده حداکثری از منابع کشور، گفت: سابقه کشور در استفاده از منابع به گونه‌ای است که شناخت منابع در حد مطلوب و استفاده از آن با حداکثری بهره‌وری بود.

    حناچی با تاکید بر اینکه وضعیت حاضر کشور در مصرف انرژی و منابع در مقایسه با دیگر کشورهای جهان در سطح مطلوبی قرار ندارد، اذعان داشت: خوشبختانه دولت یازدهم به این موضوع‌ رسیده که باید در صد تولید گاز های گلخانه ای کاهش دهد و در صدد کاهش آن است.

    وی تصریح کرد: پیوستن ایران به پیمان کیوتو در خصوص حرکت بین‌المللی در جهت کاهش گازهای گلخانه‌ای نشان می‌دهد که ایران به نسبت کشورهای جهان موظف است سهم گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد.

    حناچی با تاکید بر اینکه خاستگاه معماری پایدار در جهان، ایران است، افزود: در گذشته ایران با ساخت آب‌انبارها، حمام‌ها، قنات‌ها و... سرآمد معماری جهان بود، اما امروزه هیچ اثری از این معماری وجود ندارد.

    این مسئول با بیان اینکه امروزه هیچ ردی از پیشینه قوی معماری ایران وجود ندارد، اذعان داشت: متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که در شهری مثل بندرعباس با اقلیمی حساس، ساختمان‌هایی بدون عایق‌های حرارتی ساخته می‌شود.

    وی با اشاره به مصرف 30 درصدی انرژی در بخش ساختمان، گفت: اگر مصرف روزانه انرژی در بخش ساختمان را به نفت تبدیل کنیم، مشخص می‌شود، مصرف روزانه انرژی در بخش ساختمان برابر 300 هزار بشکه نفت است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: اگر ما بتوانیم با برداشتن قدمی هرچند کوچک، 1 درصد از مصرف انرژی در بخش ساختمان را کاهش دهیم بزرگترین خدمت را به کشور کرده‌ایم.

    حناچی به سهم بخش مسکن در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: سهم صنعت ساختمان به خصوص بخش مسکن در کلان‌شهرها رابطه مستقیمی بر افزایش قیمت ساختمان، نفت و تورم دارد.

    معاون معماری، شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از اینکه هیچ تفاوتی میان ساختمان‌های با کیفیت و بی‌کیفیت وجود ندارد، گفت: اکنون هیچ تفاوتی میان ساختمانی که با تمام اصول مقررات ملی ساختمان ساخته می‌شود و ساختمانی که هیچیک از مباحث این قانون در آن رعایت نشده است وجود ندارد و این یک چالش اساسی است.

    حناچی در ادامه تصریح کرد: قطعا اگر خریدار مسکن در زمان خرید خانه این سوال را از متصدی املاک بپرسد که این خانه با اصول مقررات ملی ساخته شده است و آیا مبحث 19 در ساخت این خانه رعایت شده، این پرسش بدون جواب بماند.

    حناچی بیمه اجباری ساختمان را راهکار موثر در جهت تمایز ساختمان‌های باکیفیت و بی‌کیفیت عنوان کرد و اذعان داشت: در قانون برنامه چهارم توسعه بیمه اجباری ساختمان مطرح شد و اگر این طرح به اجرا درمی‌آمد دیگر نگرانی وجود نداشت و تمایز میان ساختمان‌ها در بازار اقتصادی ایجاد می‌شد.

    این مسئول تاکید کرد: در حال حاضر هیچیک از شرکت‌های بیمه‌ای داخلی توان اجرای طرح اجباری بیمه ساختمان را ندارند بنابراین لازم است شرکت‌های بین‌المللی وارد این عرصه شوند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از اهداف جدید بند «ق» آیین‌نامه ماده 18 اصلاح الگوی مصرف خبر دارد و گفت: ابلاغیه‌ای به کمیسیون زیربنایی کشور در خصوص استفاده از توان بخش خصوصی برای اجرای طرح برچسب انرژی ساختمان ارسال شده است که مصرف انرژی را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

    حناچی با تاکید بر مدیریت مصرف انرژی گفت: طبق آمار هزینه سرمایه‌گذاری در مصرف انرژی 8 درصد، مقاومت مدیریت 15 درصد، دسترسی مدیران به اطلاعات به روز شده 30 درصد، عدم برنامه‌ریزی 25 درصد و مقاومت در ایران 20 درصد برای رسیدن به اهداف بهینه سازی مصرف انرژی موثر است.

    حناچی در پایان با تاکید بر ساخت و سازهای اصولی به دست‌اندرکاران و مسئولان حوزه صنعت ساختمان توصیه کرد: امروزه در جهان ساختمان‌هایی با انرژی صفر به صورت پایلوت ساخته می شود، و ما باید نیز در مکان‌های اجرایی کشور به منظور بهینه‌سازی مصرف انرژی این ساختمان‌ها را به صورت پایلوت اجرا کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو