عصر بازار

میلیاردر مصری برای حل بحران انسانی پیشنهاد کرد

تاسیس کشور جدید برای پناهجویان

عصر اعتبار- یک میلیاردر مصری پیشنهاد کرد برای پناهجویان کشورهای جنگ‌زده‌ای که به اروپا مهاجرت می‌کنند، جزیره‌ای خریداری شود تا در آنجا سکنی گزینند.

تاسیس کشور جدید برای پناهجویان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، «نجیب ساویریس»، میلیاردر مصری و یکی از ثروتمندترین مردان منطقه از عزم خود برای خرید یک جزیره حدفاصل ایتالیا تا یونان خبر داد که این جزیره به خانه جدید هزاران پناهجویی تبدیل می‌شود که به آنجا وارد می‌شوند.

    به‌گزارش بخش مالی سی‌ان‌ان، ساویریس با انتشار توئیتی در صفحه شخصی خود گفت: یونان یا ایتالیا، یک کدام جزیره‌ای را به من بفروشند. وی حتی نام این کشور جدید را نیز انتخاب کرده و آن را کشور «امید» (Hope) نامیده است.

    ساویریس افزود: ده‌ها جزیره خالی از سکنه در یونان و ایتالیا و جود دارد که می‌تواند 100 تا 200 هزار نفر را در خود جای دهد. او همچنین مسخره بودن این پیشنهاد را به کلی رد کرد.

    ساویریس در گفت و گو با شبکه سی‌ان‌ان گفت: یونان یا ایتالیا یک جزیره به من بفروشند تا من آنجا را به پناهگاه موقت پناهجویان تبدیل کنم. من همچنین قصد دارم یک بندر یا لنگرگاه برای کشتی‌ها و قایق‌هایی که به این کشور می‌آیند، احداث کنم. همچنین، از خود پناهجویان برای ساختن خانه‌ها، مدارس، بیمارستان، دانشگاه و هتل‌هایشان کمک می‌گیرم.

    ساویریس که مدیرعامل شرکت اوراسکام TMT، بزرگترین شرکت خصوصی در مصر است می‌گوید: پناهجویانی که در این جزیره سکنی می‌گزینند، می‌توانند هرزمانی که اراده کردند به کشورشان بازگردند.

    البته تاکنون هیچ‌یک از مقامات یونانی و ایتالیایی درباره این پیشنهاد ساویریس اظهارنظر نکرده‌اند.

    ساویریس با انتقاد از سیاستمداران گفت: بعضی وقتها با خودم فکر می‌کنم که سیاستمداران قلب ندارند. وی افزود: تمام چیزی که لازم دارم این است که اجازه بدهند پناهجویان را در این جزیره سکنی دهیم. بعد از آن دیگر چیزی نمی‌خواهم و خودم تمام هزینه‌های آنرا تقبل می‌کنم، برای آنها اشتغال ایجاد می‌کنم و از کیان آن مراقبت می‌کنم. ساویریس در ادامه مصاحبه خود با سی‌ان‌ان گفت: می‌دانیم که از عهده این کار برمی‌آیم.

    این پیشنهاد ساویریس درحالی مطرح می‌شود که اروپا این‌روزها با سیل هجوم پناهجویانی روبروست که برای فرار از جنگ و فقر، به‌هر ترتیبی تلاش می‌کنند خود را به مرزهای این قاره برسانند. برخی کشورهای اروپایی تدابیر سختگیرانه‌ای در قبال پناهجویان وضع کرده‌اند و آنها را به کشورهایشان راه نمی‌دهند. این کشورها استدلال می‌کنند که پذیرش این پناهجویان به‌نوعی چراغ سبز نشان دادن به قاچاقچیان انسان نیز هست. درهمین حال، کشورهای حاضر در مرزهای حاشیه‌ای اتحادیه اروپا، یعنی ایتالیا و یونان، با هجوم هزاران پناهجو به مرزهایشان روبرو هستند.

    ساویریس یکی از شناخته‌شده‌ترین تجار مصری است که یک حزب سیاسی را نیز راه‌اندازی کرده است. وی در خانواده‌ای کارآفرین تربیت شده و برادرش «ناصف» نیز مدیرعامل شرکت صنایع ساختمانی اوراسکام، یکی از شرکتهای دولتی باارزش مصری است.

    طی روزهای گذشته، انتشار تصاویری هولناک از اجساد پناهجویانی که کشتی آنها در دریای مدیترانه غرق شده بود و همینطور اخبار مربوط به کشف کانتینری محتوی جسد 71 پناهجو در اتریش، در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفت. این اخبار تکان دهنده، لزوم اتخاذ تدابیر فوری برای حل بحران پناهجویان را بیش از پیش ضروری می‌سازد. رهبران اروپا نیز قصد دارند در اجلاسی حول محور پناهجویان و حل این بحران گردهم جمع شوند؛ برخی کشورها نظیر انگلیس نیز که پیشتر درقبال پناهجویان مواضعی سختگیرانه‌ای داشتند، اکنون اندکی از مواضع خود عقب‌نشینی کرده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی