عصر بازار

افت یک درصدی فلز زرد در هفته گذشته

معادله دو مجهولی اونس طلا

عصر اعتبار- اونس طلا هفته گذشته با ۱۱ دلار افت از قیمت ۱۱۳۳ دلار به بهای ۱۱۲۲ دلار رسید تا ظرف ۵ روز کاری حدود یک درصد از ارزش خود را از دست داده باشد. آشوب بازارهای سهام که در هفته‌های گذشته، تقاضا برای فلز زرد را تا حدی افزایش داده بود، در روزهای گذشته تا حدی برطرف شد، اما مهم‌ترین اتفاق هفته، تشدید ابهام درباره زمان افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو پس از انتشار گزارش وزارت کار آمریکا بود که بازار طلا را گیج کرد.

معادله دو مجهولی اونس طلا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، روند پر افت و خیز آخرین روز کاری هفته گذشته، نشانه‌ای است از ابهام درباره زمان احتمالی افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو، ابهامی که می‌تواند روند اونس در هفته آینده را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد. به این ترتیب در حالی که ابهام ناشی از وضعیت اقتصاد چین ممکن است ارزش طلا را بالا ببرد، محتمل ماندن افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در سال‌جاری میلادی همچنان فشار روی طلا را حفظ کرده است.

    طلا هفته کاری را با ثبات نسبی آغاز کرد. اونس روز دوشنبه با یک دلار رشد به قیمت 1134 دلار رسید. ثبات نسبی روز دوشنبه عمدتا ناشی از خنثی شدن افت ابتدای روز توسط اثر افزایشی جهش بهای نفت خام بود. اونس صبح دوشنبه در ادامه افت 3/ 2 درصدی هفته پیش از آن، رو به کاهش گذاشت، اما امید معامله‌گران نفت به اینکه نفت کف قیمتی خود را تجربه کرده، فلز زرد را نیز بالا کشید. هر بشکه نفت نایمکس روز دوشنبه به 48 دلار رسید که حدود 10 دلار بیشتر از کف 6ماهه 75/ 37 دلاری بود. روز دوشنبه که آخرین روز از ماه آگوست بود، شاخص سهام شانگهای تنها یک درصد افت کرد که نسبت به چند سقوط حدودا 8 درصدی هفته‌های گذشته ناچیز بود.

    اما ماه سپتامبر، ماه بد بازارهای سهام، روز سه‌شنبه با افت شدید شاخص‌های بازارهای جهانی آغاز شد، روندی که به نفع طلا تمام شد اما همزمان با عقب‌نشینی نفت، جهشی را در قیمت‌های بازار فلزهای گرانبها ایجاد نکرد. اونس فلز زرد روز سه‌شنبه با 5 دلار رشد روی قیمت 1139 دلار ایستاد. افزایش دومین روز کاری عمدتا ناشی از تشدید تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن در گیرودار تشدید فشار فروش در بازارهای سهام بود. سه‌شنبه همزمان با این روند، «پوشش کوتاه‌مدت» در بازار آتی و «شناسایی سود» در بازار نقدی نیز مشاهده می‌شد. دلیل شکل‌گیری فشار فروش در بازارهای سهام در روز سه‌شنبه انتشار آمار بد از اقتصاد چین بود. روز سه‌شنبه قیمت نفت خام با وجود رشد در برخی مقاطع، تا پایان روز افت شدیدی را تجربه کرد.

    شاخص نایمکس که در هفته گذشته 10 دلار رشد کرده بود، روز سه‌شنبه با عقب‌نشینی اصلاحی روبه‌رو شد. افت قیمت نفت، اثر آشوب سهام را تا حدی خنثی کرد، اما افت شاخص دلار در روز سه‌شنبه به رشد طلا کمک کرد. اقتصاد اروپا روز سه‌شنبه داده‌های متناقضی را منتشر کرد.  اونس در سومین روز کاری هفته دوباره رو به عقب گذاشت. بهای اونس در این روز با 6 دلار افت به قیمت ابتدای هفته بازگشت. این افت عمدتا ناشی از کاهش ریسک‌گریزی در بازار سهام و تاثیرگذاری عوامل افزایشی خارجی بود. روند بازارهای جهانی سهام در روز چهارشنبه، تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن را کاهش داد و همزمان دو عامل خارجی مهم بازار نیز به ضرر طلا عمل کردند.

    در سومین روز کاری هفته، شاخص دلار با افزایش و بهای نفت خام با کاهش روبه‌رو شد. بازارهای سهام جهان روز چهارشنبه با ثباتی نسبی روبه‌رو بودند. شاخص سهام شانگهای در این روز 2/ 0 درصد افت کرد که به نسبت سقوط‌های اخیر ناچیز بود. ناظران بازار چین معتقدند که دولت این کشور چهارشنبه دوباره در بازار مداخله کرد تا با خرید سهام مانع سقوط بازارها شود. بازارهای چین پنج‌شنبه و جمعه تعطیل بودند. دیگر شاخص‌های آسیایی، اروپایی و آمریکایی هم چهارشنبه تضعیف شدند. البته بازارهای آمریکایی از کف روزانه خود بالا آمدند.  روند افت اونس روز پنج‌شنبه نیز با 8 دلار افت دیگر ادامه پیدا کرد تا قیمت به 1125 دلار برسد. افت چهارمین روز کاری عمدتا ناشی از افزایش ریسک‌پذیری در بازار سهام بود. در این روز شاخص دلار هم رشد داشت تا فشار روی طلا تشدید شود. البته بهای نفت در این روز با افزایش خود به طلا کمک کرد. در چهارمین روز کاری هفته، انتظار برای گزارش روز جمعه وزارت کار آمریکا کاملا به چشم می‌آمد، انتظاری که صبح جمعه به‌شدت تشدید شد. روز پنج‌شنبه تعطیلی بازارهای سهام چین با ثبات نسبی دیگر بازارها همراه شد.

    البته شاخص نیکی ژاپن که هفته خوبی نداشت، روز جمعه هم 5/ 0 درصد افت کرد. در این روز بانک مرکزی اروپا در نشست سیاست پولی خود، نرخ بهره را تغییر نداد، امری که همسو با انتظارات بود. پنج‌شنبه صندوق بین‌المللی پول در گزارشی گفت که کاهش رشد اقتصادی چین و آشوب اخیر در بازارهای سهام، اقتصادهای عمده جهان را تهدید می‌کند.  اونس روز جمعه را با انتظار برای انتشار گزارش اشتغال‌زایی ماه آگوست آغاز کرد تا نوسان‌ها بیشتر در ابتدای محدوده 1120 دلار انجام بگیرد. در آخرین روز هفته اونس طلا تا ساعت 5 بعدازظهر به قیمت 1120 دلار رسید.

    در این ساعت گزارش وزارت کار آمریکا منتشر شد که نشان می‌داد بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه آگوست 173 هزار شغل ایجاد کرده است. رقم مورد انتظار 200 هزار مورد اشتغال‌زایی در این ماه میلادی بود. به این ترتیب رقم گزارش روز جمعه بدتر از انتظارات بود تا اونس پس از رسیدن این داده با رشد روبه‌رو شود، اما هضم داده‌های دیگر گزارش، اونس را با نوسان روبه‌رو کرد. در واقع بازبینی میزان اشتغال‌زایی ماه‌های قبلی، فشار روی فلز زرد را حفظ کرد تا اونس در نهایت روی قیمت 1122 دلار به کار خود در هفته گذشته پایان دهد. چنان که اشاره شد این روند پر افت و خیز آخرین روز کاری هفته گذشته، نشانه‌ای است از ابهام درباره زمان احتمالی افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو، ابهامی که می‌تواند روند اونس در هفته آینده را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد. در واقع، پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت نیز وجود این ابهام را تایید می‌کند. جزئیات این پیش‌بینی‌ها را در گزارش فردای «دنیای اقتصاد» بخوانید.

     

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی