عصر بازار

طرح جامع مالیاتی گره‌گشا نظام مالیاتی

۲۵ هزار میلیارد تومان وصول مالیاتی

عصر اعتبار- تا پایان مردادماه سال جاری مبلغ ۲۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده است.

۲۵ هزار میلیارد تومان وصول مالیاتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، نبود ابزارهای مهم و حیاتی در نظام مالیاتی سبب شده است اطلاعات کافی در اختیار مامورین مالیاتی قرار نگیرد و مالیات طبق آن‌چه در واقعیت وجود دارد وضع نشود. از همین رو سر و سامان دهی به زیرساخت‌ها و ابزارهای مالیات برای تکیه به منابع مالیاتی و کسب درآمد دولت از این مجرا باید در اولویت‌های این سازمان قرار بگیرد.

    از مهمترین شواهد این ماجرا می‌توان به اختلاف مالیاتی طبقه کارمندان و سایر صنوف و کاسبان اشاره کرد که با توجه به حقوق کمی که کارمندان در مقایسه با اصناف مختلف دریافت می‌کنند مالیات بیشتر و منظم‍‌تری پرداخت‌ می‌کنند.برای مثال طلافروشان مالیات 700هزار تومانی و کارمندان 33درصد بیشتر از آن‌ها مالیات پرداخت ‌می‌کنند.

    طبیعی است داشتن اطلاعات جامع در سیستمی کارآمد ضمن انسجام بیشتر در نظام مالیاتی راه‌های پنهان اطلاعات که سبب جلوگیری از شفافیت درآمدی می‌شود را مسدود می‌کند، این اقدامی که است که در اغلب کشورهای پیشرفته با نظام اقتصادی جامع به کار می‌رود.

    از مهمترین شیوه‌های کارآمد برای تعیین نرخ مالیات زمانی که اسناد موجود مورد تایید نیست، اجرای علی الراس است که در اصلاحیه قانون جدید طی 3 سال باید این موضوع پایان یابد.

    علی عسکری رئیس سازمان مالیاتی در این خصوص گفت: در مراکزی که طرح جامع مالیاتی پیاده می‌شود مالیات علی‌الرأس اجرایی نمی‌شود و مالیات بر مبنای اطلاعات است. ولی قانون مدت زمان 3 سال برای این موضوع در نظر گرفته است.

    وی ادامه داد: در حال حاضر در استان‌های تهران، اصفهان و کرمانشاه به صورت آزمایشی طرح جامع اجرا می‌شودکه  اطلاعات مؤدیان، اطلاعات دیگر دستگاه‌ها و امکانات سازمان مطرح است .گفتنی است در طرح جامع مالیاتی، مالیات 100 درصد بر مبنای اطلاعات بیرونی اخذ می‌شود.

    استفاده از طرح جامع مالیاتی در قالب سامانه نرم افزاری یک‌پارچه مالیاتی یکی از اقدامات مسمر ثمر در راستای شناسایی دقیق و بهینه مودیان مالیاتی و دسترسی به بانک اطلاتی در جهت روشن شدن درآمدهای پنهان می‌باشد.

    رئیس سازمان امور مالیاتی در این خصوص نیز اشاره کرد: تمامی فرآیندهای مالیاتی موجود در نظام مالیاتی قبل از اجرایی شدن نرم‌افزار طرح جامع مالیاتی در 18 سیستم از جمله سیستم شرکت‌ها، مشاغل، مستغلات، وصول و اجرا و… به صورت مجزا قابل اجرا بودند، از امروز کلیه بخش‌های سامانه نرم افزار یکپارچه مالیاتی در اداره امور مالیاتی مرکز تهران، تمامی این فرآیندها یکپارچه شدند.

    طبیعی است برای افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه سال 94 و تحقق تمامی اهداف در این راستا نظام مالیاتی باید جامع و کارآمد با تمامی اطلاعات حرکت کند. در حال حاضر طبق نظر مسئولین مالیاتی تا تیر ماه 94 بیش از 230 هزار مشاغل فاقد پرونده شناسایی شدند و بر مبناهایی دیگر مالیاتشان دریافت شده است.این حقیقت گواه آن است که با توجه به وصول بیش از 25 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی، برای تحقق اهداف مالیاتی باید نظام اقتصادی به ویژه نظام مالیاتی در پی شناسایی پروندهای مشاغل مختلف و تعیین اصل مالیات بر مبنای واقعیت باشند.

    در نهایت سازمان امور مالیاتی با پیگیری صورت معاملات فصلی به صورت الکترونیک و سایر اطلاعات با دقت  و سرعت بالا اهداف ماده 169مبنی بر شفاف سازی،تکریم و رعایت هرچه بیشتر حقوق مودیان را محقق کنند،البته این تنها اقدام برای تعیین مالیات عادلانه نیست،مالیاتی که بنا باشد بر اساس عدالت وضع شود باید تمامی فرآیند قانونی را طی کند و دور از چشم مالیاتی‌ها نماند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو