عصر بازار

از امروز آغاز می‌شود

عرضه اوراق اختیار فروش تبعی سهام «اخابر» و «همراه» در بورس

عصر اعتبار- سهامداران عمده ۲ شرکت بورسی در راستای حمایت از قیمت سهام خود در آینده، اقدام به انتشار اوراق اختیار فروش تبعی کرده‌اند که بر اساس آن، اختیار فروش تعداد مشخصی از سهم پایه به قیمت تعیین شده در اطلاعیه عرضه و در تاریخ اعمال به خریدار واگذار می شود.

عرضه اوراق اختیار فروش تبعی سهام «اخابر» و «همراه» در بورس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، در راستای حمایت از سرمایه گذاران و فراهم شدن راهکاری در جهت پوشش ریسک، اوراق اختیار فروش تبعی سهام شرکت مخابرات و ارتباطات سیار ایران از امروز یکشنبه در بورس تهران آغاز می شود.

    اوراق اختیار فروش تبعی سهام شرکت مخابرات ایران در نماد معاملاتی "هخابر501 " و قیمت اعمال2500ریال اعلام شده است. تاریخ اعمال سررسید اوراق مذکور در تاریخ  18 فروردین ماه 95 بوده و دوره معاملاتی از  15 شهریور ماه امسال تا 15 فروردین ماه 95 خواهد بود.

    سقف خرید اختیار فروش برای هر کد معاملاتی در کل دوره معاملاتی اوراق 150 هزار ریال و حداقل حجم عرضه روزانه 4 میلیون برگه اختیار فروش تا زمان اتمام کل حجم عرضه است.

    کل حجم عرضه 80 میلیون برگه اختیار فروش است که از سوی شرکت مهر اقتصاد مبین عرضه می شود.

    کارگزار عرضه کننده شرکت کارگزاری آبان و  شرایط تسویه تعهدات در تاریخ اعمال  پرداخت ما به التفاوت قیمت اعمال و قیمت پایانی سهم پایه به دارنده اختیارفروش تبعی به صورت نقدی است.

    همچنین شرایط عرضه اوراق اختیار فروش تبعی سهام شرکت ارتباطات سیار ایران در بورس اوراق بهادار تهران به این شرح است.

    در عین حال نماد معاملاتی "همراه 501" به منظور اعمال اوراق اختیار فروش تبعی سهام شرکت ارتباطات سیار ایران با قیمت اعمال: 33 هزار ریال از امروز آغاز می شود. تاریخ اعمال این اوراق 18 فروردین ماه95 و دوره معاملاتی از 15 شهریور ماه امسال تا 15 فرودین ماه سال آینده خواهد بود.

    سقف خرید 30 هزار برگه اختیار فروش برای هر کد معاملاتی در کل دوره معاملاتی اوراق و حداقل حجم عرضه روزانه 400 هزار برگه اوراق اختیار فروش تا زمان اتمام کل حجم عرضه است.

    کل حجم عرضه نیز 10 میلیون برگه اختیار فروش و عرضه کننده این اوراق نیز شرکت مهر اقتصاد مبین است. کارگزار عرضه کننده این اوراق شرکت کارگزاری آبان و شرایط تسویه تعهدات در تاریخ اعمال  پرداخت ما به التفاوت قیمت اعمال و قیمت پایانی سهم پایه به دارنده اختیارفروش تبعی به صورت نقدی است.

    به گزارش فارس این اوراق، معاملات ثانویه نداشته و خریداران حق فروش مجدد این اوراق ندارند. در عین حال خریدار نمی تواند بیش از تعداد سهام پایه ای که در اختیار دارد و همچنین بیش از سقف مجاز خرید هر کد معاملاتی، اوراق تبعی را خریداری کند، بر همین اساس تعداد اوراق اختیار فروش تبعی معتبر در پایان هر روز معاملاتی حداکثر می تواند معادل دارایی سهامدار در سهم پایه و با رعایت سقف خرید مجاز در اطلاعیه باشد.

    همچنین در صورتی که تعداد اوراق اختیار فروش تبعی خریداری شده توسط سهامدار از تعداد سهم پایه تحت مالکیت وی در پایان هر روز و سقف خرید هر کد معاملاتی بیشتر شود، در این صورت به طور سیستمی تعداد اوراق تبعی متناسب با تعداد سهام تحت مالکیت و سقف خرید هر کد معاملاتی تعدیل شده، اوراق مازاد فاقد ارزش است و هیچ گونه وجهی از این بابت به خریدار مسترد نمی شود و عرضه کننده تعهدی در قبال آن نخواهد داشت.

    ساعت معاملات 9 الی 13 بوده و فقط عرضه کننده مجاز به فروش خواهد بود.

    مکانیزم اوراق فروش تبعی سهام بدین شکل خواهد بود که سهامداران عمده شرکت های بورسی در راستای حمایت از قیمت سهام خود در آینده، اقدام به انتشار اوراق اختیار فروش تبعی می نماید که بر اساس آن، اختیار فروش تعداد مشخصی از سهم پایه به قیمت اعمالِ تعیین شده در اطلاعیه عرضه در تاریخ اعمال به خریدار واگذار می شود. بدین ترتیب در صورتی که قیمت سهم شرکت بورسی ( سهم پایه) در تاریخ مورد توافق ( تاریخ اعمال مندرج در اطلاعیه ) کمتر از قیمت مورد توافق ( قیمت اعمال) باشد دارنده اوراق اختیار فروش می تواند از طریق دریافت مابه التفاوت قیمت اعمال و قیمت پایانی سهم در بازار منتفع شود.

    حق عرضه این اوراق تنها با اشخاصی خواهد بود که مجوز لازم را از بورس دریافت نمایند. خریداران این اوراق حق فروش نداشته و تنها می توانند به میزان سهام پایه تملک شده در بورس اقدام به خرید اوراق اختیار فروش تبعی نمایند و خرید بیش از آن فاقد ارزش می باشد و عرضه کننده تعهدی در قبال آن نخواهد داشت

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی