عصر بازار

از خودروهای لیزینگی چندبار مالیات می‌گیرند؟

عصر اعتبار- مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی بر اساس ماده یک قانون مربوطه شامل عرضه کالاها و ارائه خدمات در ایران و همچنین واردات و صادرات آنها می‌شود.

از خودروهای لیزینگی چندبار مالیات می‌گیرند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، اظهارنظرها در مورد مالیات بر ارزش افزوده لیزینگی‌ها همیشه روی یک محور حرکت می‌کند؛ شرکت‌های لیزینگ به دوبار گرفتن مالیات بر ارزش افزوده از خریداران خودرو انتقاد دارند و پاسخ سازمان امور مالیاتی نیز همیشه این است که از خریداران خودرو دوباره مالیات گرفته نمی‌شود.

    مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی بر اساس ماده یک قانون مربوطه شامل عرضه کالاها و ارائه خدمات در ایران و همچنین واردات و صادرات آنها می‌شود.

    به این ترتیب انجام خدمات برای غیر، در قبال ما به ازاء مشمول مالیات بر ارزش افزوده است و البته خدمات لیزینگی جزو آن دسته از خدماتی که طبق ماده 12 قانون از معافیت‌ها بهره می‌برند، یعنی خدمات بانکی و اعتباری بانک‌ها، مؤسسات و تعاونی‌های اعتباری، صندوق‌های قرض‌الحسنه مجاز، خدمات معاملات، تسویه اوراق بهادار و کالا در بورس و بازارهای خارج از بورس قرار نمی‌گیرد.

    اما لیزینگ‌ها که در ایران فعالیت آن‌ها بیشتر به فروش خودرو محدود شده است نسبت به این قانون معترض‌ و معتقدند محاسبه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده یک بار برای فروش خودرو طبق قانون قابل پذیرش است اما اگر مشتری همین خودرو را از لیزینگ خریداری کند باید دوبار مالیات بر ارزش افزوده بپردازد.

    به این ترتیب مشتری خواهان خرید خودرو، درصورت مراجعه به شرکت‌های تولیدکننده باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده بپردازد و زمانی هم که به لیزینگ معرفی می‌شود، این شرکت ها نیز باید 9 درصد دیگر مالیات بر ارزش افزوده بابت خدماتی که دریافت می کنند از خریدار بگیرند.

    دبیر کل کانون شرکت‌های لیزینگ بارها به این نکته اشاره کرده است و هر بار مالیات بر ارزش افزوده را یکی از بزرگترین دغدغه‌های شرکت‌های لیزینگ دانسته که باعث بی‌اعتمادی مشتریان به خرید خودروی لیزینگی می‌شود.

    البته این اعتراض جدید نیست اما همواره یک پاسخ گرفته است؛ اینکه سازمان مالیاتی تنها یک بار از فروش خودرو مالیات بر ارزش افزوده می‌گیرد و مالیات بر ارزش افزوده دوم بابت خدمات است؛ بنابراین نمی‌توان نتیجه گرفت که خریداران خودروی لیزینگی تنها بابت خرید خودرو دو بار مالیات می‌دهند.

    رییس سازمان امور مالیاتی نیز در تازه‌ترین اظهارات خود درباره‌ وضعیت دریافت مالیات بر ارزش افزوده از شرکت‌های لیزینگ اظهار کرده که لیزینگ‌ها بابت فروش خودرو مالیات بر ارزش افزوده نمی‌دهند بلکه بابت خدماتشان این مالیات را می‌ پردازند.

    به گفته عسکری، سازمان امور مالیاتی 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده خودرو از کارخانه‌ها می‌گیرد؛ بنابراین لیزینگ‌ها تنها یک بار و بابت خدماتی که به مشتری ارائه می‌دهند از خریداران مالیات بر ارزش افزوده را دریافت می‌کنند.

    وی با تاکید بر این نکته که محال است لیزینگ دوبار مالیات بر افزوده از مشتریان دریافت کند، تصریح می‌کند که اگر لیزینگی بابت خودرو مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان می‌گیرد، لازم است این امر به سازمان امور مالیاتی گزارش شود.

    اما تلاش لیزینگی‌ها برای اثبات مالیات مضاعف همچنان ادامه دارد؛ به طوریکه دبیر کل کانون شرکت‌های لیزینگ با مقایسه بین بانک و لیزینگ در ارائه خدمات معتقد است که در هیچ جای دنیا بر اعتبارات اعطایی مالیات بر ارزش افزوده بسته نمی‌شود.

    همین مقایسه بین بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری مجاز با لیزینگ‌ها در ارائه خدمات مالی باعث شده است که کانون شرکت‌های لیزینگ تلاش کند نام لیزینگ‌ها را در بین موسسات مالی و اعتباری جای دهد.

    شیروانی در این باره تا کیددارد مالیات بر ارزش افزوده باعث افزایش 3.5 تا 4 درصدی قیمت تمام شده خودرو برای مشتری می‌شود و نشست‌های زیادی در این مورد با وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی برگزار شده که البته در نهایت نتیجه‌ای دربر نداشته است.

    وی همچنین از تازه‌ترین تلاشش برای متقاعد کردن سازمان امور مالیاتی برای حذف مالیات بر ارزش افزوده لیزینگ‌ها می‌گوید که بر این اساس در دستورالعمل جدیدی که از سوی کانون شرکت‌های لیزینگ به بانک مرکزی پیشنهاد شده، پیش‌بینی شده است که لیزینگ‌ها به عنوان موسسات مالی و اعتباری شناخته شوند تا از پرداخت این نوع مالیات معاف باشند.

    حال باید منتظر تصویب این دستور العمل ماند و دید آیا نام لیزینگ به عنوان موسسه مالی و اعتباری در لیست معافان از دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مشتریانشان می رود یا همچنان کشمکش بین سازمان امور مالیاتی و شرکت‌های لیزینگ ادامه خواهد یافت؟

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو