عصر بازار

مشاور عالی بانک مرکزی:

بدون بازیابی نوین در مسابقه اقتصادی دنیا می‌بازیم

عصر اعتبار- مشاور عالی بانک مرکزی به ضرورت آمادگی بانک ها، بیمه ها و بازار سرمایه در مسابقه اقتصادی تاکید و اظهار کرد: باید بازاریابی نوینی را تبیین کنیم که نیازها و سلایق مشتری را در تولید کالا و ارائه خدمات مدنظر قرار دهد وگرنه از دنیای رقابت عقب خواهیم افتاد و در مسابقه با رقبا می‌بازیم.

بدون بازیابی نوین در مسابقه اقتصادی دنیا می‌بازیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، غلامرضا کاظمی دینان امروز - یکشنبه - در نشست هم اندیشی کارشناسان عالی بازار سرمایه با اشاره به باز شدن دروازه‌های تجاری ایران پس از اعلام توافق هسته ای، اظهار کرد: ورود سرمایه‌گذاری خارجی دو جنبه مثبت دارد؛ اول اینکه امکان ورود سرمایه، تخصص و تجهیزاتی که تا زمان تحریم ها امکان ورود به کشور را نداشتند فراهم شده و از طرف دیگر خطر ورود رقبای قوی فرصتی است که دنیای دیگری را در کشور بوجود آورده است.

    در نشست دومین همایش ملی بازاریابی خدمات و ابزارهای مالی که امروز با حضور کارشناسان بازار سرمایه تشکیل شد، حسین خزلی خرازی - مدیر عامل کارگزاری بانک کشاورزی - با اشاره به ضرورت ایجاد شرکت های رتبه بندی و اعلام راهکار عملی شدن این هدف رییس جمهور برای تامین مالی 70 درصدی توسط بازار سرمایه گفت: هدف گذاری اصلی اقتصادی باید بر انتقال تامین مالی از بانک‌ها به بازار سرمایه متمرکز شود تا شرکت های سبدگری و رتبه بندی که هنوز در ایران ایجاد نشدند بتوانند با بازاریابی نقش تامین مالی را اجرا کنند.

    به گفته خرازی، این در حالی است که طبق گزارش وزیر امور اقتصاد و دارایی تنها 22 درصد از تامین مالی اقتصاد ایران توسط بازار سرمایه و 78 درصد باقی از طریق بانک ها صورت گرفته است.

    وی همچنین با یادآوری ارتباط پایین بازارهای سرمایه ای ایران در زمان تحریم درباره ضرورت بازاریابی مدعی شد به دلیل آنکه بزرگترین بخش بازاریابی خدمات در دنیا مربوط به بانک ها و بورس است، امروزه مهارت بین المللی برای به نمایش درآوردن ظرفیت های بازار سرمایه بسیار اهمیت دارد.

    همچنین داریوش روزبهانه - کارگزار بانک خاورمیانه - با انتقاد از قوانین مالی که به عینی سازی و شباهت شرکت های کارگزاری در بازار منجر شده است، درباره ضرورت تاسیس شرکت های رتبه بندی به ایسنا گفت: در گزارش رتبه‌بندی شرکت های مالی در ایران تجمع شرکت های کارگزاری در ردیف های الف و ب نشان دهنده روند شبیه سازی تامین مالی به دلیل ساختار تنظیمی قوانین (رگولاتوری) در میان شرکت هاست.

    وی در ادامه با اشاره به تمایز به عنوان قانون بقای هر شرکت مالی افزود: در دنیا صندوق های سرمایه گذاری و شرکت های رتبه بندی مالی دست کم در یک عنصر عملیاتی با رقبایشان متفاوت هستند. در جامعه مالی و حرفه مالی کشور بازاریابی باید کارکرد هدف گیری یک بخش خاص و سپس ارتباط گیری با آن بخش را انجام دهد، چراکه خدمات مالی به مفهوم عام در ایران مفهومی غریب است.

    دبیر کمیته دومین همایش ملی بازاریابی خدمات و ابزارهای مالی با طرح این سوال که چه چیزی شرکت های مالی را متمایز می کند؟ به عنوان سخت ترین پرسش، هدف این همایش را شناساندن مزیت رقابتی بازار مالی ایران و تبیین مفهوم بازاریابی دانست و افزود: وقت آن است که میان تفکر استراتژیک و کارکردهای مالی یک آشتی برقرار کنیم.

    در پایان حمیدرضا کهنسال - نایب رییس شورای سیاست گذاری همایش ملی بازاریابی خدمات - ضمن اظهار امیدواری از بدست آوردن استانداردهای بازاریابی برای بخش خصوصی در این همایش با انتقاد از شکاف درصد مشارکت در بازار بورس ایران در مقایسه با بورس های خارجی گفت: این سمینار باید به راهکاری برای تغییر ذهنیت مردم نسبت به بازار سرمایه دست یابد و امیدواریم در این همایش به استانداردهایی در بخش خصوصی برسیم که حوزه دخالتی بخش دولتی را به حوزه نظارتی نزدیک تر کند.

    به گزارش ایسنا، این همایش 14 آبان امسال با حضور 600 مهمان خارجی در هتل المپیک برگزار خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی