عصر بازار

بازار ارز گرفتار سیکل تکراریٍ

یکشنبه عجیب در بازار سکه

عصر اعتبار- در تمام یکشنبه‌های شهریورماه بازار سکه با رفتار عجیبی همراه بوده است. روز گذشته این بازار سومین یکشنبه عجیب خود را تجربه کرد. در تمام این مقاطع، سکه طلا با وجود تعطیلی بازار جهانی طلا و نوسانات صفر یا جزئی نرخ دلار، طعم رشد را چشیده است تا به دو عامل تاثیرگذار بر قیمت خود در بازار داخل بی‌اعتنا بوده باشد. فعالان، انتظارات معامله‌گران سکه برای افزایش بهای اونس در روز بازگشایی بازارهای جهانی؛ یعنی دوشنبه و نوسان‌گیری برخی سکه‌بازان را دو علت وقوع این یکشنبه‌های عجیب دانسته‌اند. سکه در سه یکشنبه شهریور، به ترتیب ۱۳، ۸ و ۶ هزار تومان رشد کرده است.

یکشنبه عجیب در بازار سکه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در دومین روز هفته، قیمت سکه با وجود ثبات نسبی دلار و سکون اونس در مسیر افزایشی قرار گرفت تا یکشنبه عجیب دیگری در بازار طلای داخلی رقم بخورد. در پانزدهمین روز شهریورماه، سکه تمام بهار آزادی با 6 هزار تومان افزایش به قیمت 922 هزار تومان رسید.

    این در حالی بود که قیمت دلار روی همان قیمت روز شنبه یعنی 3398 تومان ماند. این سومین یکشنبه افزایشی سکه در سومین ماه تابستان بود. در دو یکشنبه دیگر نیز قیمت سکه با وجود تعطیلی بازارهای جهانی رشد کرده بود تا بتوان از «یکشنبه‌های عجیب» این فلز گرانبها در شهریورماه سخن گفت. فعالان بازار، انتظارات افزایشی معامله‌گران سکه برای اونس و نوسان‌گیری برخی از معامله‌گران را علت این موضوع دانسته‌اند.

    صعود دومحوری
    در دومین روز هفته چنانکه اشاره شد سکه با 6 هزار تومان افزایش به قیمت 922 هزار تومان رسید تا سومین یکشنبه افزایشی این دارایی باارزش به ثبت برسد.
    یکشنبه هفته گذشته سکه با 8 هزار تومان رشد(معادل8/ 0 درصد) توانست به قیمت 918 هزار تومان برسد. این در حالی بود که دلار در آن روز تنها 4/ 0 درصد افزایش را تجربه کرده بود. در اولین روز شهریورماه نیز سکه با 13 هزار تومان رشد به قیمت 943 هزار تومان رسیده بود.

    برخی فعالان، صعود کانالی اول شهریورماه را به نوسان افزایشی دلار در ساعات ابتدایی روز نسبت دادند.
    این اظهارنظر در حالی صورت گرفته است که قیمت انتهایی دلار در این روز نسبت به روز پیش از آن نوسانی نداشت. اتفاقات مورد اشاره نشان‌دهنده آن است که در سه هفته گذشته، یکشنبه‌های بازار سکه متمایزتر از سایر روزها بوده است. برخی از فعالان، علت این تمایز را به انتظارات معامله‌گران سکه برای افزایش اونس نسبت داده‌اند. به اعتقاد آنها، معامله‌گران سکه در سه هفته گذشته انتظار داشته‌اند که اونس در روز ابتدایی هفته کاری بازارهای جهانی یعنی دوشنبه کار خود را با رشد قیمتی آغاز کند؛ به همین دلیل این گروه، یکشنبه‌ها به پیشواز اتفاق پیش‌بینی شده رفته‌اند و با افزایش تقاضای خود، قیمت سکه را در راستای افزایشی قرار داده‌اند. این در حالی است که برخی دیگر از فعالان برخلاف دیدگاه گروه اول، تغییرات افزایشی یکشنبه‌ها را بیشتر به نوسانگیری معامله‌گران سکه مرتبط دانسته‌اند. به گفته آنها، این معامله‌گران از تعطیلی بازارهای جهانی در روز یکشنبه نهایت استفاده را می‌کنند و در روز تعطیلی اونس سمت و سوی بازار را در دست خود می‌گیرند تا پاشنه معاملات را بر پایه‌ای بچرخانند که خواسته خود آنها است.

    اما روز یکشنبه بازار ارز شاهد سیکل تکراری چند روز گذشته خود یعنی شروع افزایشی و پایان کاهشی بود. در دومین روز هفته، قیمت دلار تحت‌تاثیر تحرکات معاملات غیررسمی در آخر وقت شنبه قرار گرفت تا ابتدای روز یکشنبه معاملات خود را با قیمت‌های بالای 3420 تومان آغاز کند.

    روز گذشته تا ساعت 2 بعدازظهر این روند افزایشی ادامه پیدا کرد، اما مانند روزهای گذشته ورود بازیگران بازارساز موجب شد که رشد قیمت متوقف شود و نهایتا قیمت عرضه و تقاضای عمده تا ساعت 4 بعدازظهر به زیر 3400 تومان برسد. این در حالی بود که در این ساعت رقم 3435 تومان بر تابلوی اکثر صرافی‌ها نقش بسته بود. معامله‌گران غیررسمی میدان روبه‌روی پاساژ افشار هم در این ساعت با نرخ 3430 تومان دلار را معامله کردند.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو