عصر بازار

تقویت تولید نیاز کشور و اقتصاد مسکن است

عصر اعتبار- رییس اتحادیه مشاوران املاک با استقبال از گفته برخی از مسئولان در اختصاص بخشی از دارایی های آزاد شده به امور زیربنایی و ساختمان سازی، گفت: ورود سرمایه گذاری در حوزه تولید ساختمان و تقویت تولید، نیاز کشور است و این را به نفع اقتصاد ساختمان و اقتصاد مسکن می دانیم.

تقویت تولید نیاز کشور و اقتصاد مسکن است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، حسام عقبایی با بیان آنکه زمان خروج از رکود بازار مسکن فرارسیده است، افزود: اتفاقات بین المللی را نمی توانیم بی تاثیر در تحولات اقتصادی و اجتماعی بدانیم اما با توجه به اینکه قیمت مسکن تابع مولفه های مختلف دیگری است، در کوتاه مدت خیلی توقع اثرگذاری وجود ندارد.
    وی با بیان آنکه حجم معاملات مسکن در ماههای آینده افزایش خواهد یافت، اظهار داشت: عوامل مختلفی در قیمت و رونق بازار مسکن دخالت دارند که علاوه بر قیمت تمام شده مسکن، سهم زمین، جو روانی، هجوم سرمایه ها، وضعیت تسهیلات بانکی و... تاثیرگذار هستند و اگر بخشی از دارای هایی بلوکه شده به امور زیربنایی و بخش مسکن اختصاص یابد، رونق در این حوزه تسریع می شود.
    نماینده کمیسیون تخصصی مشاوران املاک اتاق اصناف ایران با تاکید بر آنکه خیز خروج از رکود با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت، افزود: با توجه به دو سال و اندی که از رکود بازار مسکن می گذرد، این بازار دوره رکود را پشت سر گذاشته و توافق هسته ای در کوتاه مدت تاثیری بر بازار مسکن نخواهد داشت.
    وی یادآور شد: بازار مسکن، بازاری است که بیش از 200 شغل با آن در ارتباط است و قاعدتا باید چند ماهی بگذرد تا ببینیم آیا تاثیری بر قیمت مصالح ساختمانی ، صدور پروانه های ساختمانی و ... می گذارد یا خیر و سپس اظهار نظر دقیق تری در این زمینه ارایه هیم.
    این کارشناس حوزه مسکن افزود: این روزها اظهار نظرهای مختلفی درباره اقتصاد پس از تحریم ها شنیده می شود، بخشی از مردم انتظار تغییر در قیمت ها، به خصوص ارزانی پس از کاهش محدودیت های بین المللی دارند و بخشی نیز نگران چگونگی برخورد دولت با اقتصاد کشور هستند.
    وی افزود: در این شرایط، انتظارات زیادی برای سامان گرفتن بسیاری از بازارها شکل گرفته و یکی از این بازارها که برای مردم بسیار مهم است، مسکن می باشد اما در کوتاه مدت نمی توان توقع اثرگذاری توافق هسته ای بر بازار مسکن را داشته باشیم.
    عقبایی گفت: ما از اواخر خرداد ماه منتظر و امیدوار به رونق این بازار بودیم و هستیم اما بازار مسکن یک بازار بین المللی نیست که مانند ارز و طلا وابسته به بازار جهانی باشد بلکه باید میان عرضه و تقاضا توازن برقرار شود.
    وی تصریح کرد: اگر توازن میان عرضه و تقاضا به یک سمت و سویی برود که حداقل بتواند تولید را بالا ببرد، می توانیم منتظر کاهش قیمت مسکن در بعضی از بخش ها باشیم.
    به گفته عقبایی در مجموع می توان گفت: ما رونق در بازار مسکن و افزایش معاملات را خواهیم داشت تا ببینم وضعیت سایر شاخص های تاثیرگذار در بازار مسکن به چه سمت و سویی می رود.
    لازم به ذکر است؛ به نوشته رویترز؛ اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی در کنفرانسی در وین با بیان آنکه ایران از دارایی های آزاد شده عمدتا برای سرمایه گذاری های داخلی استفاده خواهد کرد، افزود: دارایی های مسدود شده در حوزه هایی از قبیل پتروشیمی، صنایع گاز طبیعی، معدن، راهسازی، ساختمان سازی، اشتغالزایی و سرمایه گذاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
    براساس گزارش منتشر شده از سوی دفتر برنامه ریزی، تجهیز منابع و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز تعداد معاملات ثبت شده در شهر تهران در بهار سالجاری نسبت به زمستان سال قبل، حدود 19.1 درصد کاهش یافته و تعداد معاملات در فصل بهار سالجاری نسبت به بهار سال 1393 نیز حدود 22.5 درصد کاهش نشان می دهد و به عدد 34هزار و 696 رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی