عصر بازار

می‌توانید حتی از «وارن بافت» هم پول‌سازتر باشید

یک راه متفاوت برای ۲ برابر کردن سرمایه در هر ۳.۵ سال

عصر اعتبار- فکرش را بکنید، اگر هر سه‌سال‌ونیم یک‌بار پول‌تان دو برابر شود، ظرف ۱۰ سال سرمایه‌گذاری کوچک ۵ هزار دلاری‌ شما تبدیل به ۵۴ هزار و ۵۰۰ دلار می‌شود و طی ۳۰ سال، آن ۵ هزار دلار بیش از ۶.۵ میلیون دلار ارزش خواهد داشت. چالش اصلی البته پیدا کردن یک راه ثابت برای دوبرابر کردن پول‌ است.

یک راه متفاوت برای ۲ برابر کردن سرمایه در هر ۳.۵ سال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، سایت کرودابلیتی با بررسی نتایج به‌دست آمده از تحقیقات اخیر در این باره، روش ساده‌ای پیشنهاد می‌کند که می‌توانید پول خود را دو برابر کرده و دوباره و دوباره، تنها با ایجاد یک تغییر کوچک در سبد اوراق بهادارتان، بر سرمایه خود بیفزایید.

    به نوشته این سایت، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذارهای جهان، افرادی مانند وارن بافت، یک خصوصیت مشترک دارند: آنها قدرت سود‌های مرکب را درک می‌کنند. آنها می‌دانند که یک سرمایه‌گذار با تنها چند هزار دلار نیز پس از گذشت مدت زمان کافی، می‌تواند سرانجام میلیونر شود. برای مثال،‌ اگر سرمایه‌گذاری را از سن 18 سالگی شروع کرده باشید و سالانه 10 درصد سود کنید، تا زمانی‌که آماده بازنشستگی هستید، سرمایه اولیه 5 هزار دلاری‌ شما تقریباً یک میلیون دلار خواهد بود. اما بیایید فرض کنیم که شما می‌توانید بیش از 10 درصد سود کنید؛ فرض می‌کنیم به اندازه وارن بافت سود می‌کنید: یعنی سالی 22 درصد. با سود 22 درصدی، می‌توانید 5 هزار دلارتان را ظرف 10 سال به 36 هزار دلار رسانده و در 30 سال صاحب 1.9 میلیون دلار باشید. این یعنی قدرت سود مرکب.

    اگر صبر کافی دارید و روشی برای سوددهی بالای سالانه بلدید، هیچ‌چیز نمی‌تواند در پولی که از طریق سرمایه‌گذاری به دست می‌آورید، محدودیت ایجاد کند. این تحقیق نشان داده چطور می‌توان به سود 27 درصدی سالانه رسید. همچنین توضیح می‌دهد که چرا تحقیقی که اخیراً انجام شده، در وال‌استریت غوغا به پا کرده است.

    این مقاله از یک روش ساده و اثبات‌شده پرده‌برداری می‌کند که هرکس چگونه می‌تواند توسط آن به طور ناگهانی متوسط سود عایدی‌اش را افزایش دهد و در واقع می‌گوید که چگونه یک گروه متشکل از 539 سرمایه‌گذار توانستند به سود 27 درصدی در سال برسند. این مقدار حتی از سود وارن بافت نیز بیشتر است و تقریباً 4 برابر بیشتر از متوسط سودی است که سالانه از بازار سهام آمریکا به دست می‌آید. این سرمایه‌گذاران تنها با ایجاد یک تغییر کوچک در صندوق‌های اوراق بهادارشان توانستند به این درآمد برسند...

    سرمایه‌گذاری فرشته
    تابه‌حال چیزی درباره «سرمایه‌گذاری فرشته» شنیده‌اید؟ سرمایه‌گذاری فرشته به معنی سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه شرکت‌هایی با پتانسیل رشد بالاست. شرکت‌های بسیار جوانی که هنوز در بازار سهام نیز معامله نمی‌شوند یا به عبارت دیگر عمومی نشده‌اند و هنوز مالکیت خصوصی دارند.

    سرمایه‌گذاران فرشته در مراحل اولیه شکل‌گیری این شرکت‌های جوان در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، به این امید که روزی آنها بزرگ‌ و بالغ شده و به آنها سود برساند. برای مثال اولین سرمایه‌گذار فیس‌بوک، مردی به نام پیتر تیل، آن زمان که فیس‌بوک تازه شروع به کار کرده بود، 500 هزار دلار در آن سرمایه‌گذاری کرد و وقتی فیس‌بوک عمومی شد، ارزش سهمش به بیش از یک میلیارد دلار رسید؛ یعنی 200 هزار درصد رشد.

    متوسط سود
    البته این تنها یک مورد استثنایی از سرمایه‌گذاری فرشته است و قطعاً این اتفاق عادی نیست. نکته اینجاست که همانطور که این تحقیق نشان می‌دهد، حتی متوسط سود سرمایه‌گذاران فرشته نیز چشم‌گیر است.

    نویسندگان این مقاله رابرت ویلت‌بانک و وارن بوکر از دانشگاه‌های ویلیامت و واشنگتن هستند. تحقیق آنها تا به امروز بزرگ‌ترین پژوهشی است که روی سوددهی سرمایه‌گذاری فرشته انجام شده است.

    مؤلفان برای ساختن مجموعه داده‌ها، نتایج به‌دست آمده توسط سرمایه‌گذاران در یکهزار و 130 شرکت را جمع‌آوری کردند. برخی از شرکت‌ها موفق شده و برخی دیگر شکست خورده و تعطیل شدند. اما به طور متوسط، با احتساب شرکت‌های بازنده، کماکان سرمایه‌گذاران فرشته توانستند نرخ سود خود را تا سالانه 27 درصد برسانند. با متوسط سود سالانه 27 درصد، یک سرمایه گذاری کوچک 5 هزار دلاری، در عرض 15 سال به 180 هزار و 312 دلار خواهید رسید.

    آگاهی اندک می‌تواند خطرناک باشد
    واضح است که سود بیشتر، ریسک بالاتری به همراه خواهد داشت. به همین دلیل هم هست که سرمایه‌گذاری فرشته در 80 سال اخیر برای خیلی از سرمایه‌گذارها قابل قبول نبوده؛ اما اکنون، به خاطر قانون جدیدی که در کنگره آمریکا تصویب شده، اوضاع تغییر کرده است.

    با توجه به پتانسیل بالای سوددهی سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه، پیش‌بینی می‌کنیم که مردم زیادی بخواهند وارد عرصه شده و پول‌شان را وارد کار کنند. اما این احتمال نیز وجود دارد که این افراد آسیب ببینند. بهترین کار این است که با احتیاط عمل کنید و پیش از هر چیز زمان کمی را به کسب اطلاعات و آمادگی اختصاص دهید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی