عصر بازار

تشدید ابهام بازار ۱۰ روز مانده به نشست فدرال رزرو

خواب طلا در روز کارگر

عصر اعتبار- تعطیلی بازارهای آمریکای شمالی در روز دوشنبه، ابهام موجود در بازار جهانی فلزهای گرانبها را تشدید کرد. نخستین دوشنبه ماه سپتامبر در تقویم ایالات‌متحده «روز کارگر» است تا در این روز معامله‌ای در بازارهای آمریکا انجام نشود.

خواب طلا در روز کارگر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، از آنجا که بازار نیویورک مهم‌ترین بازار مبادله فلزهای گرانبها است، تعطیلی نخستین روز هفته میلادی باعث شد تا اونس فلز زرد در روز دوشنبه شاهد نوسان‌های زیادی نباشد. هر اونس طلا که هفته گذشته روی قیمت 1122 دلار ایستاده بود، روز دوشنبه تا ساعت 7 بعدازظهر به وقت تهران در بازارهای فعال به بهای 1120 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی این روز رقم خورده باشد.

    چنان که در گزارش های قبلی اشاره شد پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت درباره روند بهای اونس طلا چنان دچار ابهام شده که پایگاه اینترنتی کیتکو بازاری را که در آن جهت‌گیری حاضران و ناظران مشخص نیست، گل‌آلود توصیف کرده است. گیجی بازار که روز جمعه کاملا به چشم آمد، ممکن است در هفته جدید کاری نیز ادامه پیدا کند. پایگاه اینترنتی کیتکو در آخرین نظرسنجی از مخاطبان، کمترین میزان مشارکت خود را تجربه کرده که به گفته خود این وب‌سایت نشانه‌ای از کاهش علاقه به بازار طلا است. در نظرسنجی کیتکو از مخاطبان 159 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 70 نفر معادل 44 درصد، افزایش و 61 نفر معادل 38 درصد، کاهش قیمت‌ها را در روزهای آینده پیش‌بینی کرده‌اند. 28 نفر معادل 18 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی کیتکو از کارشناسان حرفه‌ای نیز 17 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 8 نفر معادل 47 درصد، افزایش و 5 نفر معادل 29 درصد کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. 4 نفر معادل 24 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

    مهم‌ترین مساله‌ای که باعث ابهام در بازار شده، زمان افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو است. گزارش روز جمعه وزارت کار آمریکا داده‌های خوب و بد را با هم داشت تا ابهام درباره زمان اولین رشد نرخ‌های بهره در حدود 8 سال گذشته همچنان ادامه داشته باشد. هنوز این احتمال وجود دارد که کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در نشست ماه سپتامبر خود نرخ‌ها را بالا ببرد، اما شرایط اقتصاد جهان ممکن است این تصمیم را به تعویق بیندازد. تعویق در افزایش نرخ‌های بهره به نفع قیمت طلا در میان مدت تمام خواهد شد. عدم قطعیت موجود در بازار می‌تواند در کوتاه‌مدت به نفع طلا تمام شود، اما محتمل بودن افزایش نرخ‌های بهره آمریکا همچنان مهم‌ترین عامل فشار روی طلا است. مساله این است که حتی اگر نشست ماه سپتامبر کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا شاهد تغییر سیاست‌های پولی نباشد، دو نشست دیگر این کمیته در سال 2015 میلادی ابهام را در بازارها حفظ خواهد کرد. این ابهامات در روز تعطیل بازارهای آمریکای شمالی، کاملا به چشم آمد. اونس روز دوشنبه را در بازارهای فعال با نوسان پیرامون قیمت نهایی هفته گذشته آغاز کرد و تا لحظه تنظیم این گزارش کم و بیش به همین روند ادامه داد. این احتمال وجود دارد که نوسان‌های بازار تا زمان برگزاری نشست ماه سپتامبر فدرال رزرو محدود بماند، ‌اما بازار طلا همیشه به داده‌های ریز و درشت از اقتصادهای مختلف واکنش نشان می‌دهد. در این شرایط موسسه مالی «جی‌پی‌مورگان» در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی نسبت به قیمت جهانی طلا در سال‌های 2015 و 2016 را کاهش داده است. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «بولیون دسک»، موسسه جی‌پی‌مورگان اعلام کرده که قیمت طلا تا پایان سال 2016 میلادی تحت‌فشار ناشی از کاهش نرخ تورم و افزایش ارزش دلار قرار خواهد داشت.

    این موسسه پیش‌بینی کرده است که قیمت هر اونس طلا تا سه ماه پایانی امسال به کمتر از 1050 دلار خواهد رسید و این رقم به‌طور میانگین در سال 2016 میلادی نیز به 1040 دلار می‌رسد. در این گزارش آمده است: «گرچه احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست سپتامبر تا حدی کاهش یافته، ولی این احتمال تا پایان امسال همچنان بالا است.» به اعتقاد تحلیلگران این موسسه مالی، هرگونه افزایش تقاضا در بازار جهانی طلا در ماه‌های آینده کوتاه و موقتی خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو