عصر بازار

یک اقتصاددان:

نگا‌ه‌ها به اقتصاد مقاومتی سطحی است

عصر اعتبار- عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: نیل به اقتصاد مقاومتی به تنهایی از عهده دولت بر نمی‌آید و کل نظام باید همسو با آن حرکت کند زیرا این طرح، طرح بزرگی است و اقدام فرا‌ قوه‌ای را می‌طلبد.

نگا‌ه‌ها به اقتصاد مقاومتی سطحی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سید مرتضی افقه اظهار کرد: متاسفانه آنچه از زبان مسئولین در رسانه‌ها در تعریف اقتصاد مقاومتی بیان می‌شود، خطاست و اگر با این تعاریف کار پیش برود راه به جایی نخواهیم برد.

    وی با اشاره به اینکه هدف اصلی اقتصاد مقاومتی، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است، افزود: این هدف در کلیت خوب است اما مسیر درستی را طی نکرده است؛ به عنوان مثال تلاش شد تا صادرات کالاهای غیر نفتی را افزایش و آن را جایگزین درآمدهای نفتی کنیم اما فعلا می‌بینیم که فقط صادرات چند ماده نفتی خام جای نفت را گرفته است و مثلا به جای اینکه مواد پتروشیمی را به کالای نهایی تبدیل کنیم آن را به صورت خام صادر می‌کنیم.

    عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: نکته دیگر در عمل به اقتصاد مقاومتی، کاهش وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی و تامین آن از طریق مالیات است که متاسفانه این یک اشتباه بود زیرا همین مالیات به نفت وابسته است و با هر نوسان دچار کاهش می‌شود.

    افقه با بیان اینکه به اقتصاد مقاومتی سطحی نگاه می‌شود، خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه جامعه به لحاظ علمی و ساختاری به جایی برسد که هر کالای مورد نیاز آن در داخل تولید شود و البته دستیابی به خودکفایی در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست اما می‌توانیم به کشور تولیدکننده تبدیل شویم یا به عبارت دیگر به منابع داخلی وصل شویم نه عوامل خارجی مثل فروش نفت؛ این کار یعنی به این معناست که هر کالایی در داخل تولید و ارزان تمام شود تا به دست مصرف کننده برسد.

    وی تصریح کرد: در شرایط تحریم که واردات برخی کالاها خیلی مشکل است می‌توانیم تولید داخلی را فعال کنیم. به نظر من هیچکدام از اقداماتی که تاکنون انجام شده، در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی نیست و همه کارهایی که در راستای آن انجام شده، به اقتصاد متزلزل ختم شده است تا مقاومتی.

    افقه اظهار کرد: صادرات مواد خام یعنی اینکه اقتصاد ما متزلزل است زیرا این اقدام منجر به کاهش قیمت این محصولات می‌شود؛ این نوع نگاه‌ها و برداشت‌های بسیار محدود و تنگ نظرانه از اقتصاد مقاومتی، از چاله به چاه افتادن است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی