عصر بازار

نفس بازار اجاره بها برید

عصر اعتبار- افزایش قیمت اجاره بها در تابستان به حدی رسید که حتی کاهش یافتن مقطعی آن در این روزها نمی تواند افزایش های امسال را جبران کند.

نفس بازار اجاره بها برید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از افکارنیوز، این روزها به گفته اکثر مسئولان بازار مسکن نسبت به ماه‌های گذشته آرام شده به طوری کهمستاجران در این ماه پایانی فصل نقل و انتقالات می‌توانند کمی نفس بکشند اما واقعیت چیز دیگری است.

    براساس این گزارش به گفته اکثر مشاوران املاک در ماه پایانی شهریور ماه قیمت‌ها نسبت به دو ماه گذشته کمی کاهش داشته اما این کاهش نیز به دلیل نبود مستأجر و ایراد داشتن واحدها ایجاد شده است.

    اکثر مشاوران املاک اوج کاهش قیمت اجاره را فصل پاییز و زمستان اعلام می‌کنند اما فصل تابستان قیمت اجاره به حدی بالا می‌رود که کاهش یافتن قیمت اجاره نیز نمی‌تواند آن را جبران کند.

    به گفته حسام عقبایی رییس اتحادیه مشاوران املاک کشوری در طی دو ماه گذشته قیمت اجاره حدود 10 درصد افزایش یافته است، گفت: این افزایش 10 درصدی قیمت اجاره نسبت به سال گذشته است.

    وی در ادامه افزود: میانگین قیمت رهن در سال گذشته یک میلیون تومان بوده است و ممکن است در این میان برخی از مالکان واحد خود را یک میلیون و 100 هزار تومان در هر متر مربع گذاشته باشند.

    در همین راستا حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه رصد معاملات در بازار مسکن حاکی از افزایش یافتن قیمت اجاره برابر با نرخ تورم است گفت: نرخ تورم در کشور 14 تا 15 درصد است و افزایش قیمت اجاره در برخی از مناطق پایین‌تر از این نرخ است.

    وی در ادامه افزود: فصل نقل و انتقالات از نیمه خرداد ماه آغاز و تا نیمه شهریور ماه ادامه می‌یابد و با توجه به اینکه در ماه آخر فصل تابستان هستیم رصد معاملات املاک حاکی از افزایش یافتن قیمت اجاره پایین‌تر نرخ تورم است.

    مظاهریان اظهار داشت: در حال حاضر مالکان نیز افزایش قیمتی که برای واحدهایی که پیشنهاد می‌دهند در کلان شهر در حوزه تورم و حتی پایین‌تر از آن است و این موضوع نشان می‌دهد که التهابی در بازار وجود ندارد.
    معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی یاد آور شد: مستاجران پس از گذشت یک سال با افزایش قیمتی که رخ داده است احساس آزردگی می‌کنند اما در اقتصاد کشور این افزایش برابر با نرخ تورم است.

    وی توضیح داد: در پایان این فصل نیز قیمت‌های اجاره و خرید مسکن تغییر چندانی نمی‌کند و برابر و ما با افزایش قیمت مواجه نخواهیم بود.

    مظاهریان در مورد پیش بینی قیمت‌های مسکن تا پایان امسال گفت: در بحث خرید و فرش و اجاره بها ما هیچ التهابی مشاهده نمی‌کنیم و حتی با افزایش تقاضا نیز دچار التهاب نخواهد شد.

    براساس این گزارش با وجود این اظهار نظرهای مدیران بخش مسکن ولی واقعیت از دیدگاه اکثر مستاجران چیز دیگری می‌گوید به طوری که اکثر مستاجران در ماه پایانی فصل نقل و انتقال عنوان می‌کنند که واحدهای کمی در مشاوران املاک برای اجاره باقی مانده است.

    این گزارش می‌افزاید: اکثر بساز بفروش ها در این ایام به بهانه‌های مختلف از جمله فروش گذاشتن واحدهای خود را خالی نگه می‌دارند به طوری اکثر آنها معتقد هستند ما حاضر هستیم واحد خود را خالی نگه داریم اما به قیمت پایین برای اجاره و یا فروش نگذاریم.

    این مالکان باید سالانه مبلغ‌های بسیاری برای نگه داری از این واحدها پرداخت کنند اما برای گذاشتن رهن و یا اجاره کوتاه نمی‌آیند.

    براساس این گزارش از سوی دیگر کاهش یافتن نرخ سود بانکی طمع مالکان واحدها را چندین برابر کرد به طوری در حال حاضر قیمت اجاره در واحدهای نوساز حدود یک میلیون تا یک میلیون و 500 هزار تومان است و این در حالی است که میزان ودیعه در مسکن کم‌تر از 15 میلیون تومان نیست.

    براساس این گزارش عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دو سال گذشته که ریاست وزارت راه وشهرسازی را بر عهده گرفته کم‌تر به این بازار پر نوسان پرداخته و تا به امروز هیچ برنامه‌ای را برای کنترل آن به کار نگرفته و حتی صحبتی نیز در مورد کنترل بازار اجاره ارائه نکرده است.

    نکته قابل تأمل این جاست که آخوندی مدعی است قیمت‌های اجاره در طی این دو سال برابر با نرخ تورم افزایش یافته اما به نظر می‌رسد آقای وزیر آنقدر سرش شلوغ است که وقت نکرده به این بازار سری بزند.

    فصل نقل و انتقالات روزهای پایانی خود را می‌گذراند و امسال نیز همانند سال‌های گذشته اکثر مستاجران از افزایش قیمت اجاره رنج بردند امید است مسئولان بتوانند برنامه‌ای برای ساماندهی بازار اجاره در سال‌های بعد داشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی