عصر بازار

روایت بانک مرکزی از تحولات بازار ارزهای عمده

عصر اعتبار- متوسط ارزش دلار نسبت به سایر اسعار تقویت شد.

روایت بانک مرکزی از تحولات بازار ارزهای عمده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از وضعیت دلار در هفته منتهی به 6 سپتامبر 2015 نشان می‌دهد که متوسط ارزش دلار نسبت به متوسط ارزش آن در هفته ماقبل در برابر ین، یورو، فرانک و پوند به ترتیب 0.02، 1.50، 1.84 و 1.73 درصد تقویت شد.

    به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، براساس گزارش بانک مرکزی، به نرخ‌های پایان وقت بازار نیویورک، در هفته گذشته هر یورو در محدوده 1.1315 - 1.1124 دلار و هر پوند در محدوده 1.5345 - 1.5169 دلار در نوسان بود. همچنین در دلار نیز در دامنه 121.23 - 119.01 ین متغیر بود.

    این گزارش، عوامل تقویت دلار در مقابل اسعار را گمانه‌زنی درباره افزایش نرخ بهره تا پایان ماه، عدم تغییر نرخ بهره اروپا و ثبات بازارهای جهانی ارز اعلام کرده و در عین حال، عوامل تضعیف دلار در مقابل اسعار را آمار ضعیف مدیران خرید کارخانه‌ای در چین، نوسان بازارهای مالی جهان و آمار شاخص مدیران خرید کارخانه‌ای در ایالات متحده دانسته است.

    براساس این گزارش، روند تحولات بازار ارزهای عمده این‌گونه است؛ روز دوشنبه ارزش دلار در مقابل ارز امن ین و ارز کم‌بازده یورو کاهش یافت، زیرا بازارهای مالی در این روز پرنوسان بودند. هنگامی که بازارهای مالی و بازارهای جهانی سهام سقوط می‌کنند، سرمایه‌گذاران به سوی ارزهای امن و همچنین ارزهای کم‌ریسک‌تر با بازدهی پایین جلب می‌شوند.

    روز دوشنبه با سقوط بازارهای سهام چین، ژاپن و اروپا، زمینه برای این کنش از سوی سرمایه‌گذاران آماده شد. شاخص دلار آمریکا در این روز با 0.2 درصد افت همراه بود.

    روز سه‌شنبه با انتشار آمار ضعیف شاخص مدیران خرید کارخانه‌ای در چین، بار دیگر بازارهای سهام افت کردند و مانند روز معاملاتی قبل، ارزش دلار آمریکا تقلیل یافت. از سوی دیگر در این روز، شاخص مدیران خرید بخش تولیدات کارخانه‌ای ISM در ایالات متحده نیز نشان از تقویت این بخش نداشت و از همین رو موجب افت بیشتر دلار آمریکا را فراهم کرد. دلار آمریکا در این روز در برابر ین، یورو، فرانک و پوند تضعیف شد و در نتیجه شاخص دلار آمریکا 0.4 درصد افت کرد.

    روز چهارشنبه دلار آمریکا تقویت شد، زیرا بازارهای سهام باثبات بودند و آمار مثبت اشتغال هفتگی ایالات متحده باعث شد تا گمانه‌زنی در مورد افزایش نرخ بهره تا پایان این ماه پررنگ شود. در حالی که در روزهای قبل یورو و ین در مقابل دلار آمریکا تقویت شده بودند، با کوچک‌ترین نشانه ثبات در بازارهای مالی این روند در روز چهارشنبه معکوس شد. شاخص دلار آمریکا در این روز رشد 0.4 درصدی را ثبت کرد.

    روز پنج‌شنبه ارزش دلار آمریکا در مقابل یورو بیش از یک درصد افزایش یافت. این افزایش که بیشترین تقویت دلار آمریکا از آغاز تحولات چین در یک ماهه گذشته بود، از آن رو رخ داد که بانک مرکزی اروپا نرخ بهره خود را بدون تغییر باقی گذارد. پس از کنفرانش ماریو دراگی، ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا 1.4 درصد افت کرد و هر یورو با 1.1108 دلار آمریکا مبادله شد. شاخص دلار آمریکا نیز در این روز با 0.6 درصد رشد روبه‌رو شد.

    روز جمعه آمار اشتغال ماه اوت ایالات متحده منتشر شد و نشان داد که نرخ بیکاری در این کشور به پایین‌ترین سطح از سال 2008 رسیده است. اما به دلیل آن‌که مشخص نشد آیا چنین آمار مثبتی می‌تواند باعث افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه جاری شود، ارزش دلار آمریکا تضعیف شد. پس از تحولات چین، چشم‌انداز افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه سپتامبر کم‌رنگ شده و حتی آمار بسیار مناسب اشتغال نتوانست این چشم‌انداز را تغییر دهد. در این روز شاخص دلار آمریکا 0.13 درصد افت کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی