عصر بازار

رییس کل بانک مرکزی:

ثبات اقتصادی نتیجه آرامش و امنیت در کشور است

عصر اعتبار- رییس کل بانک مرکزی، ثبات اقتصادی حال حاضر در کشور را ناشی از امنیت مناسب ایجاد شده در دولت یازدهم دانست و با تقدیر از عملکرد وزارت اطلاعات تاکید کرد: وجود امنیت و آرامش در کشور کمک می‌کند مسئولین اقتصادی امکان برنامه‌ریزی بلندمدت و پیشبرد اهداف کلان اقتصادی را دنبال کنند.

ثبات اقتصادی نتیجه آرامش و امنیت در کشور است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، دکتر ولی‌اله سیف در همایش سراسری مدیران و روسای مراکز حراست‌های کشور که  صبح امروز در بانک مرکزی برگزار شد، نرخ تورم فعلی را حدود 15.5 درصد اعلام کرد و افزود: هدف‌گذاری اصلی دولت طی دوسال آینده، تورم تک رقمی با ثبات است. این در حالی است که طی سال‌های گذشته اقتصاد ایران به تورم 9.9 درصدهم رسید اما این شرایط با ثبات نبود و تورم دوباره دستخوش نوسانات شدید شد. 
    سیف بر نقش تورم در ایجاد ثبات و آرامش در اقتصاد تاکید کرد و افزود: تورم بیشترین فشار را بر اقشار ضعیف و کم درآمد وارد می‌کند، بنابراین اگر نرخ تورم به ثبات برسد این مهم به ایجاد عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی در کشور منجر خواهد شد.
    رییس شورای پول‌ و اعتبار به تورم بالای 40 درصد و شرایط متزلزل اقتصاد کشور در زمان استقرار دولت یازدهم اشاره و خاطرنشان کرد: نوسانات شدید در اقتصاد تا حدی بود که آرامش از خانوارها سلب شده بود و حتی در خریدهای روزمره نیز شاهد تغییر قیمت‌ها به صورت روزانه بودیم.
    وی دستاوردهای تورم را تنها متعلق به بانک‌مرکزی ندانست و آن را ناشی از عزم و اراده جدی در دولت، نگاه روشن رییس‌جمهوری و انسجام و اتفاق نظر و همفکری در تیم اقتصادی دولت عنوان کرد.
    وی به شرایط منفی اقتصاد به واسطه نوسانات شدید نرخ ارز در دولت گذشته اشاره کرد و افزود:  پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد یکی از ویژگی‌های ثبات اقتصادی است و  در چنین بستری فعال اقتصادی و سرمایه‌گذار  قادر خواهد بود برنامه‌ریزی کند.
    سیف نوسانات غیرمنطقی و پیشبینی نشده در اقتصاد را مضر دانست و گفت: در اقتصادی که یک خبر به آن شوک وارد می‌کند و به واسطه هیجانات، ناگهان قیمت ارز سه برابر می‌شود و همچنین قیمت موادغذایی افزایش شدید پیدا می‌کند، سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی فعالیت‌هایی را که به پیشبینی بلندمدت نیاز دارد رها کرده و به دنبال فعالیت سفته بازی و دلالی می‌رود.
    رییسکل بانک مرکزی با اشاره به مشخصه‌های اقتصاد بیمار گفت: در یک اقتصاد بیمار تولید، صادرات و اشتغال جایگاهی ندارد که خوشبختانه با استقرار دولت یازدهم شرایطی فراهم شده که مجددا به تولید بها داده می‌شود و  معاملات دلالی و سفته بازی جایگاه خود را از دست داده است. امروز فعالان اقتصادی به دنبال تولید و فعالیت بلندمدت در راستای ایجاد اشتغال، افزایش صادرات و قدرت اقتصادی کشور و تقویت ارزش پولی ملی هستند.
    سیف با تاکید بر این که قیمت ارز در بازار باید کشف شود افزود: اینکه در دوره گذشته 22 میلیارد دلار منابع ارزی را طی 1.5سال به بازار عرضه کردند تا به اصطلاح  قیمت ارز کاهش یابد، معنای آن افزایش ارزش پول ملی نیست بلکه افزایش ارزش پول ملی در سایه تولید و اشتغال محقق می‌شود.
    وی با اشاره به کاهش 54 درصدی نوسانات نرخ ارز در پنج‌ماهه اول سال 94 نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: جلوی افزایش و کاهش قیمت دلار را گرفتن هنر نیست؛ باید اجازه دهیم بازار نسبت به نرخ ارز قضاوت کند.
    رییس کل بانک مرکزی به عملکرد مثبت وب سایت اعلام نرخ ارز (سنا) اشاره و تصریح کرد:‌ هم اکنون این وب سایت متوسط نرخ خرید و فروش نرخ ارز را به صورت واقعی اعلام می‌کند.
    سیف درباره موسسات اعتباری غیرمجاز اظهارداشت: کارگروهی با مسئولیت بانک مرکزی و حضور دستگاه‌های نظارتی تشکیل شده تا با قاطعیت با موسسات غیرمجاز که آرامش اقتصاد را به هم می‌زنند و مشکلات اجتماعی ایجاد می‌کنند برخورد کند.
    رییس کل بانک مرکزی گفت: تلاش کردیم به مردم هشدار دهیم که فریب چند درصد سود اضافه موسسات غیرمجاز را نخورند که به واقع این سود اضافه همراه با ریسک خواهد بود و ممکن است کل سرمایه افراد را با مخاطره مواجه کند لذا در این راستا  مردم این هشدارها را جدی گرفتند و اما همچنان افرادی هستند که سرمایه‌های خود را در  این موسسات سپرده گذاری کرده‌اند که باید ریسک آن را بپذیرند.
    سیف ضمن قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی حراست‌های کل کشور تاکید کرد: خوشبختانه امروز نهاد حراست تا حد زیادی به بلوغ رسیده و موجبات امنیت و آرامش را در کشور فراهم کرده است تا مسئولین نظام و مدیران اقتصادی کشور در سایه این آرامش، امکان برنامه‌ریزی بلندمدت‌ را داشته باشند.

    لزوم همکاری حراست ها در مبارزه با مفاسد اقتصادی
    مدیرکل حراست بانک مرکزی نیز در این همایش، وزارت اطلاعات را کانونی منسجم برای اتحاد عمومی و فعالیت این وزارتخانه را  فرصت مغتنمی برای ثبات و سرمایه‌گذاری اقتصادی  خواند و با اشاره به وجود امنیت مناسب در کشور گفت: امروز امنیت کشور مرهون مجاهدت‌ها و ایثارگری‌های خیل عظیم جامعه اطلاعاتی است و لازم است قدردان این فعالیت ها و عزیزان باشیم .
    علی عبدالملکی افزود: خوشبختانه عملکرد تیم اقتصادی دولت موجبات رضایت‌مندی و خشنودی مقام معظم رهبری را فراهم آورده است و ایشان در دیدار اعضای هیات دولت از ثبات و آرامش اقتصادی تقدیر کردند و بانک مرکزی نیز با وجود مدیر مجرب و با اعتماد به نفس، مصمم به ایجاد انضباط پولی در کشور و برخورد با موسسات غیرمجاز است.
    وی هم‌افزایی مجموعه حراست‌های سازمانها و دستگاه‌های اجرایی را برای مبارزه با مفاسد اقتصادی و افراد و گروه‌هایی که در نظام پولی و بانکی اخلال ایجاد می‌کنند، مهم و تاثیرگذار دانست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی