عصر بازار

با افزایش احتمال افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو

رقابت کمپانی‌های آمریکایی برای اخذ وام کم‌بهره شدت گرفت

عصر اعتبار- با شدت گرفتن احتمال افزایش نرخ بهره‌ بانکی ازسوی فدرال‌رزرو آمریکا در اجلاس ۱۷ سپتامبر این نهاد، کمپانی‌ها و کارخانجات این کشور به تکاپو افتاده‌اند تا هرچه سریع‌تر و تا پیش از افزایش نرخ بهره، وام بانکی کم‌بهره دریافت کرده یا قراردادهای دریافت وام خود را نهایی کنند.

رقابت کمپانی‌های آمریکایی برای اخذ وام کم‌بهره شدت گرفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، بنابر اعلام موسسه «اینوسکو»، در فاصله 10 روزه بین تعطیلات روز کارگر و نشست کمیته بازار آزاد فدرال‌، بازار اسناد قرضه احتمالا شاهد حجم تاریخی و جدیدی از تامین اوراق قرضه جدید خواهد بود. انتشار اوراق قرضه جدید در سال 2015 و زمانی که کمپانی‌های آمریکایی به‌دنبال تامین مالی و ادغام بودند، به مرز انفجار رسید. همان‌گونه که نمودار ذیل نشان می‌دهد، تا پایان ماه جولای، انتشار اوراق قرضه جدید با هدف ادغام شرکت‌ها، هم‌اکنون از حجم کلی اوراق قرضه منتشر شده در سال 2014 نیز فراتر رفته است. بااین‌حساب، اگر انتشار اوراق قرضه با همین سرعت ادامه یابد، شاهد افزایش رشد سالانه 64 درصدی انتشار اوراق قرضه خواهیم بود.

    به‌گزارش مارکت‌واچ، «یعقوب حبیبی»، تحلیلگر ارشد اعتبارات در موسسه اینوسکو می‌گوید: انگیزه اصلی در پس این ادغام‌ها، نه تنها یک سیاست استراتژیک، بلکه یک انگیزه مالی است. در شرایط کنونی، امکان رشد درآمد موثر وجود ندارد. با درنظر گرفتن نرخ سود پایین، «ادغام و تملک» برای کمپانی‌ها گزینه معقول‌تری به‌نظر می‌رسد و آنها به دنبال دست یافتن به فرصت‌های مشترک و جذاب خواهند بود.

    بااین‌حال، بنابر گزارشی که «مورگان استنلی» روز جمعه منتشر کرد، این مساله الزاما خبر خوشی محسوب نمی‌شود. برای بسیاری از سرمایه گذاران، افزایش حجم ادغام و تملک (M&A) منشا نگرانی خواهد شد؛ چراکه آنها بر این عقیده هستند که این فعالیت‌ها تنها در آستانه تغییرات اساسی در بازار اعتبارات به اوج می‌رسند.

    افزایش احتمالی نرخ بهره، می‌تواند استقراض پول جدید را درست در زمانی که کمپانی‌های آمریکایی حجم تاریخی بدهی به بار آورده‌اند، گران‌تر کند. بنابراین، کمپانی‌ها تلاش می‌کنند تاپیش از افزایش نرخ بهره، اقدام به دریافت وام‌های کم‌بهره کنند.

    «دان هکمن» استراتژیست یو.اس بانک می‌گوید: با افزایش احتمالی نرخ بهره بانکی ازسوی فدرال‌رزرو، موج تغییرات اصلی در راه خواهد بود چراکه افزایش نرخ بهره، می‌تواند ضربه مضاعفی را به بازار اوراق قرضه وارد آورد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی