عصر بازار

سکه همراه دلار حرکت کرد

جو متغیر در بازار ارز

عصر اعتبار- جو بازار ارز، روز گذشته متغیر بود. در بعضی از روزهایی که امکان وقوع مجموعه‌ای از اتفاقات جوی وجود دارد، کارشناسان هواشناسی از اصلاح «جو متغیر» استفاده می‌کنند.

جو متغیر در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۸:۰۰
    به گزارش پایگاه خبری عصر اعتبار به نقل از دنیای اقتصاد،  در چنین روزهایی، این انتظار وجود دارد که فضای جوی ناپایدار باشد؛ یعنی در یک لحظه هوا آفتابی و در لحظه‌ای دیگر ابری یا بارانی باشد. فضای بازار ارز روز سه‌شنبه نیز چنین حالتی داشت و جو موجود آن متغیر بود. متغیر بودن فضای بازار ارز در چهارمین روز هفته در دو مسیر قابل ردگیری بود: 1- بعد روزانه و نبود بازارساز تا ساعت 2 بعدازظهر 2- سیاست‌های تنظیم قیمت و تحولات سمت عرضه نسبت به روزهای گذشته.
    نتیجه این ناپایداری، خروج دلار از کانال 3300 تومان و ورود آن به کانال 3400 تومان بود. روز سه‌شنبه دلار توانست با 7 تومان رشد به قیمت 3405 تومان برسد. با افزایش دلار، جو بازار سکه نیز افزایشی شد و این فلز گرانبها با دو هزار تومان رشد به قیمت 919 هزار تومان رسید. 


    جو بازار ارز روز سه‌شنبه متفاوت‌تر از روزهای گذشته بود تا تفاوت‌های موجود موجب این شود که جو متغیری در بازار دلار رقم بخورد. تفاوت اول بیشتر در بعد روزانه و عرضه و تقاضای بازار قابل مشاهده بود. تا ساعت 2 بعدازظهر روز گذشته از یکسو خبری از عرضه بازیگران بازارساز ارزی نبود و از سوی دیگر خریداران عمده هم در بازار فعالیت چندانی نداشتند. در نتیجه بازار در چهارمین روز هفته، شاهد تغییر وضعیت بود. نبود بازیگران بازارساز موجب شده بود که شایعات متفاوتی در بازار ارز به گوش برسد و تعداد زیادی از معامله‌گران خرید و فروش‌های ارزی خود را تا آشکار شدن جو بازار به تاخیر بیندازند.

     برخی از فعالان احساس کرده بودند که بازارساز ارز ممکن است، تاکتیک خود را تغییر داده باشد و در انتظار فن جدید از سوی عرضه‌کننده اصلی بازار بودند. غیبت بازارساز حتی برخی معامله‌گران را در این هراس انداخته بود که ممکن است جو بازار امنیتی شود و انجام معاملات غیررسمی آنان متوقف شود. با وجود این شایعات، از ساعت 2 بعدازظهر بازیگران بازارساز وارد شدند و شروع به عرضه ارز کردند.

    تفاوت دوم بازار ارز روز سه‌شنبه نیز که منجر به حالت متغیر بازار شده بود به همین عرضه بازارساز و سیاست‌های تنظیم قیمت مربوط بود. در روزهای اخیر در حالی که بازار رو به قیمت‌های بالاتر دارد، بازارساز تمام تلاش خود را انجام داده که اجازه ندهد دلار از سطح 3400 تومان عبور کند. به این ترتیب، در روزهای گذشته کشمکش قیمتی در بازار دلار وجود داشته است. با وجود این تقابل قیمتی، روز سه‌شنبه بازارساز مدت زمان بیشتری اقدام به عرضه در سطح 3400 تومان کرد و تا نزدیک ساعت 3:30 بعدازظهر فروش ارز در این کانال قیمتی را ادامه داد تا بین بازار ارز روز سه‌شنبه با روزهای گذشته از لحاظ سطح قیمتی که بازارساز اقدام به عرضه ارز کرده است هم تفاوت وجود داشته باشد. عاملی که نشان دهنده تغییر دوم بازار ارز سه‌شنبه نسبت به روزهای گذشته بود. 

    به‌عبارت دیگر می‌توان گفت که بازار ارز روز سه‌شنبه شاهد دو جو متفاوت بوده است. یکی از جهت بعد روزانه و شروع به کار بازار و دیگری در میزان عرضه نسبت به روزهای گذشته. در نیمه اول چهارمین روز هفته، بازار تحت‌تاثیر فقدان بازیگران بازارساز و خریداران عمده قرار داشت، ولی در نیمه دوم جو بازار دلار تغییر کرد و تغییرات سمت عرضه‌کننده بازار نسبت به روزهای گذشته مشاهده شد. در این جو متغیر، قیمت دلار از کانال 3300 تومان عبور کرد و نهایتا با 7 تومان افزایش به قیمت 3405 تومان رسید. البته در ساعت 4 بعدازظهر قیمت اکثر صرافی‌ها 3440 تومان بود. 

    جدا از دلار، قیمت یورو و پوند هم در روز سه‌شنبه افزایش یافت. در چهارمین روز هفته، بهای یورو با 10 تومان رشد به 3855 تومان رسید. پوند هم با ثبت 30 تومان رشد به قیمت 5230 تومان رسید. عامل اصلی افزایش هر دو ارز اروپایی مربوط به تقویت آنها در برابر دلار بود. 
    تغییرات بازارهای جهانی، نرخ رسمی پوند و یورو را نیز تحت تاثیر قرار داد. در چهارمین روز هفته نرخ رسمی پوند با 30 تومان افزایش به 4580 تومان رسید. نرخ رسمی یورو هم با 4 تومان رشد به 3345 تومان رسید. 

    بازار سکه نیز روز گذشته بیشتر از بازار دلار تاثیر گرفت. روزی که بهای اونس تا ساعت 3 بعدازظهر نوسانات چندانی نداشت، قیمت سکه تحت‌تاثیر رشد دلار افزایش پیدا کرد و بار دیگر به کانال 920 هزار تومان نزدیک شد. در چهارمین روز هفته سکه با دو هزار تومان رشد به قیمت 919 هزار تومان رسید.
     روز سه‌شنبه نیم‌سکه و ربع‌سکه هم طعم افزایش را چشیدند. در چهارمین روز هفته نیم‌سکه با هزار تومان رشد به 470 هزار تومان وربع‌سکه با هزار تومان رشد به 260 هزار تومان رسید. 
     


     
    برچسب ها
    پورسعید خلیلی