عصر بازار

زنگ خطر افزایش قیمت مسکن به صدا درآمد

عصر اعتبار- گزارش مرکز آمار، از کاهش تولید مسکن در کشور به کمترین رقم در دو دهه اخیر خبر می‌دهد که نتیجه رکود شدید در اقتصاد و به‌ویژه بخش مسکن است و زنگ خطر برای آینده این بازار به صدا درآمده است.

زنگ خطر افزایش قیمت مسکن به صدا درآمد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از نسیم، مطابق گزارش مرکز آمار، در سال 1393 تعداد 135 هزار پروانه ساختمانی در کل کشور صادر شد که از لحاظ تعداد، کمترین رقم در 2 دهه اخیر یعنی از سال 1371 تاکنون محسوب می‌شود که در آن سال 124 هزار پروانه ساختمانی صادر شده بود.

    اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادرشده توسط شهرداری‌های کشور نشان می‌دهد از دهه 1370 بدین سو تعداد صدور پروانه ساختمانی در کل کشور با وجود نوسانات در برخی سال‌ها در مجموع با رشد ملایمی همراه بوده است.

    دوره 8 ساله 1384 تا 1392 دوران اوج رونق مسکن‌سازی در کشور بوده است به طوری که به طور میانگین سالانه برای 221 هزار واحد مسکونی پروانه ساخت صادر شده است.

    رکورد بالاترین رقم صدور پروانه‌های ساختمانی نیز به سال 1386 بازمی‌گردد که در آن سال 268 هزار پروانه ساخت مسکن صادر شد.

    با این حال، در سال گذشته وضعیت ساخت مسکن در کشور به شدت افت پیدا کرده که نتیجه طبیعی رکود شدید در اقتصاد کشور و بخش مسکن است.

    صدور فقط 135 هزار پروانه ساختمانی در سال گذشته بیانگر کاهش 39 درصدی این شاخص نسبت به سال 1392 است که بالاترین رشد منفی پس از انقلاب در حوزه ساخت‌وساز محسوب می‌شود. حتی در دهه اول انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس نیز وضعیت صدور پروانه‌های ساختمانی کشور با چنین افتی مواجه نشده بود.

    با توجه به نیاز انباشته چندمیلیونی برای مسکن و اضافه شدن تقاضای جدید در هر سال در بازار مسکن کشور، بدون تردید در صورتی که دولت برای بازگشت رونق به حوزه تولید مسکن، تدبیر نکند در سال‌های آینده با کمبود مسکن و تبعات آن، از جمله افزایش قیمت روبرو خواهیم شد.

    متاسفانه مسئولان دولت، 2 سال اخیر را با هجمه به طرح مسکن مهر بدون رفع ایرادات آن گذراندند و تنها اقدام قابل ذکر در این مدت، افزایش چند مرحله‌ای وام خرید مسکن بود که تاثیری خاصی هم در بازار مسکن نداشت و با عدم استقبال مردم روبرو شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو