عصر بازار

طلای جهانی صعودی شد

عصر اعتبار- طلا در بازار جهانی در پی ضعیف شدن کاهش ارزش دلار، اندکی صعود کرد اما تحت تاثیر دورنمای تغییر سیاست پولی آمریکا همچنان در بازه محدودی محبوس مانده است.

طلای جهانی صعودی شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور با 0.4 درصد افزایش، به 1125 دلار رسید و تا ساعت دو بعدازظهر به وقت محلی 1122 دلار بود. بهای معاملات این بازار تا پایان روز گذشته 0.2 درصد افزایش یافته بود.

    در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر با 0.1 درصد افزایش، به 1121 دلار رسید. شمش طلا با خلوص 99.99 دصد در بازار بورس طلای شانگهای با 0.5 درصد افزایش، به 231.71 یوان در هر گرم (1130 دلار در هر اونس) رسید.

    طلا روز دوشنبه به 1116 دلار کاهش یافته بود که کمترین قیمت در سه هفته گذشته بود. قیمت طلا از ابتدای سال 2015 تاکنون تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا که به جذابیت دارایی‌های بدون بازده مانند این فلز زرد لطمه می‌زند، 5.2 درصد نزول کرده است.

    شاخص دلار بلومبرگ که این ارز را در برابر سبدی از 10 ارز بزرگ پیگیری می‌کند، پس از کاهش 0.4 درصدی در روز سه شنبه، روز جاری 0.1 درصد صعود کرد.

    تقاضا از سوی خریداران آسیاییی به محدود ماندن کاهش قیمت طلا کمک کرده است. آمارهای جدید نشان می‌دهند چین پس از خرید 19 تن طلا در ژوییه، در ماه اوت 16 تن دیگر از این فلز زرد را خریداری کرده است.

    طلا هفته گذشته به دلیل فشارهای ناشی از انتظار بازار برای افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا، بیش از یک درصد کاهش قیمت داشت. نشست بانک مرکزی آمریکا برای تصمیم گیری درباره افزایش نرخ‌های بهره در روزهای 16 و 17 سپتامبر برگزار می‌شود.

    به گفته یک معامله گر طلا در هنگ کنگ، تا زمان برگزاری نشست بانک مرکزی آمریکا بعید است تغییرات عمده ای در بازار اتفاق بیافتد. طلا حتی به تحولات بازارهای بورس هم واکنش نشان نمی‌دهد.

    احتمال افزایش نرخ‌های بهره در نشست سپتامبر در پی سقوط بازارهای مالی جهانی که نگرانی‌هایی را نسبت به پیامدهای این سقوط بر رشد اقتصاد جهانی برانگیخته و احتمال به تاخیر افتادن تحکیم سیاست پولی آمریکا را مطرح کرد، از سوی اقتصاددانان 32 درصد برآورد شده است در حالیکه ماه اوت این احتمال 40 درصد بود. در مقابل احتمال افزایش نرخ‌ها در دسامبر 59 درصد است.

    به گفته جیمز استیل، تحلیلگر بانک اچ اس بی سی، تصمیم برای عدم افزایش نرخ‌های بهره در نشست سپتامبر ممکن است از قیمت این فلز پشتیبانی کند.

    در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری پس از صعود دو درصدی در روز گذشته، 0.1 درصد افزایش یافت و به 14.804 دلار رسید. هر اونس پالادیم با 0.8 درصد افزایش، به 594 دلار رسید در حالیکه هر اونس پلاتین با 0.1 درصد افزایش، 1005 دلار معامله شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی