عصر بازار

بازگشایی مدارس در مهر ۹۴ چقدر برای والدین دانش‌آموزان آب می خورد؟

عصر اعتبار- شهریور ماه روزهای آخر عمر خود را طی می‌کند و نوید آغاز روزهای پاییزی را می‌دهد. روزهایی که آغازش با بازگشایی مدارس و خداحافظی با تعطیلات تابستان رقم می‌خورد.

بازگشایی مدارس در مهر ۹۴ چقدر برای والدین دانش‌آموزان آب می خورد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری« عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، هرچند نیمی از ماه تا بازگشایی مدارس باقی مانده است، اما این روزها با برپایی نمایشگاه‌های نوشت افزار در مناطق مختلف تهران تب خرید و آماده شدن برای ورود به مدرسه بالا گرفته و خانواده‌های ایرانی به رسم همیشگی مقدمات ورود فرزندانشان را به مدرسه فراهم می‌کنند.

    فرارسیدن ماه مهر هرچند برای دانش‌آموزان معنی بیدار شدن‌های اول صبح و درس خواندن شبانه‌روزی می‌دهد اما برای والدینشان به معنی افزایش مخارج و پرداخت هزینه پی در پی خرید لوازم و شهریه‌هاست.

    هزینه تحصیل یک دانش آموزان در تهران

    با وجود اینکه والدین یک دانش‌آموز برای حضور او بر سر کلاس درس هزینه‌های بسیاری از جمله خرید کتاب، دفتر، نوشت افزار، کیف، کفش و لباس فرم مدرسه را متحمل می‌شوند اما شاید بیشترین هزینه متعلق به شهریه مدارس باشد.

    یک دانش‌آموز در حالت عادی در تهران به طور طبیعی و براساس آنچه که مسئولان آموزش و پرورش هر ساله اعلام می‌کنند باید بدون پرداخت هزینه‌ای در مدارس دولتی درس ‌بخواند. با این وجود برخی از مدارس شهریه‌هایی را به منظور کمک هزینه یا فوق برنامه از والدین طلب می‌کنند.

    به غیر از مدارس دولتی، هزینه‌های کمر شکن و شهریه‌های کلان مدارس غیر انتفاعی نیز بر دوش والدین دانش‌آموزانی است که فرزندان خود را به مدارس نمونه دولتی یا غیرانتفاعی می‌فرستند.

    براساس آنچه که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است شهریه مدارس غیر انتفاعی در هر یک از مقاطع پیش دبستانی بین 800 هزار تا 2 میلیون تومان، ابتدایی بین 1میلیون تا 4 میلیون تومان ، دوره اول متوسطه بین 2 تا 5 میلیون تومان، دوره دوم نظری بین 2 تا 7 میلیون تومان، دوره دوم فنی بین 4 تا 6 میلیون تومان، دوره دوم حرفه‌ای بین 2 تا 6 میلیون تومان، دوره دوم کاردانش بین 2 تا 6 میلیون و پیش دانشگاهی حرفه‌ای بین 4 تا 8 میلیون تومان و پیش دانشگاهی نظری بین 3 تا 9 میلیون تومان است.

    براساس جدول تهیه شده از شهریه مدارس، بیشترین شهریه متعلق به مدارس مناطق3، 4 و 7 و کمترین شهریه متعلق به مناطق 8، 9، 14 و 18 است.

    خرید یک دست لباس فرم مدرسه چقدر آب می خورد؟

    خرید لباس فرم مدارس یکی دیگر از ملزوماتی است که والدین یک دانش‌آموز باید آن را برای فرزند خود فراهم کنند. براساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایسکانیوز، هزینه خرید یک دست مانتوی دخترانه دبستان 49 هزار تا 59 هزار تومان و خرید یک دست لباس فرم پسرانه بین 40 هزار تا50 هزار تومان آب می‌خورد.

    خرید لباس فرم یک دانش آموز مقطع اول متوسطه (راهنمایی) حدود 85 هزار تومان هزینه در بر دارد و لباس فرم یک دانش‌آموز دبیرستانی از 90 تا 100 تومان بسته به سایز دانش آموز خرج روی دست والدینش می‌گذارد.

    هزینه خرید کتب درسی

    کتاب‌های درسی یکی دیگر از ملزومات هر دانش آموزی برای حضور در کلاس درس است. خرید کتب درسی بنا به سیاست‌های جدید آموزش و پرورش، امسال در تهران و برخی دیگر از شهرستان‌ها به صورت آنلاین انجام شد و آن طور که رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی خبر داده، قرار است تا پایان اردیبهشت ماه کتاب ها به چاپ برسند و 15 شهریور ماه سال 94 کتاب های درسی بین دانش آموزان توزیع شود.

    براساس آنچه که آموزش و پرورش اعلام کرده است، خرید هر کتاب درسی در مقاطع ابتدایی بین 12 هزار تا 19 هزار تومان، دوره متوسطه اول بین 30 هزار تا 35 هزار تومان، دوره متوسطه دوم بین 30هزار تا 37 هزار تومان و قیمت کتب درسی دوره پیش دانشگاهی بین 21 تا 37 هزار تومان برای والدین دانش‌آموزان هزینه بردار است.

    70 هزار تومان، قیمت خرید اقلام تحریر در بازار

    یک دانش‌آموز در کمترین حالت برای نشستن سر کلاس در روز اول مهر نیاز به خرید 10جلد دفتر تحریر، پنج‌عدد مداد، پنج‌عدد خودکار، یک‌عدد مدادتراش، یک‌عدد پاک‌کن، یک‌عدد جامدادی، یک‌جعبه مدادرنگی، کیف مدرسه، کفش و سایر لوازم جانبی را دارد. در روزهای اخیر که بازار خرید این لوازم داغ است، دولت دست به برپایی نمایشگاه عرضه اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان با درصدی از تخفیف زده است.

    براساس مشاهدات میدانی از نمایشگاه باز باران، قیمت تمام شده برای خرید ملزومات یک دانش‌آموز با حداقل ترین قیمت و نازل ترین کیفیت حدود 70 هزار تومان است.

    براساس مشاهدات میدانی صورت گرفته قیمت دفاتر در بازار و نمایشگاه ها به شرح زیر است؛

    قیمت سایر لوازم التحریر به شرح زیر است:

    یک میلیون تومان، کرایه سرسام آور سرویس مدارس

    سرویس مدارس یکی دیگر از هزینه‌هایی است که به والدین دانش‌آموزان تحمیل می‌شوند. هرچند این بخش از هزینه مخصوص تمامی خانواده‌ها نیست و تنها 10 درصد از دانش‌آموزان تهرانی از سرویس مدارس استفاده می‌کنند ولی رفت و آمد دانش‌آموزان یکی از معضلاتی است که والدین در طول یک سال تحصیل فرزندانشان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

    براساس آنچه که احمد دنیامالی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرده ، افزایش نرخ سرویس مدارس برای سال 95-94 برای خودروهای ون و تاکسی 20 درصد و برای اتوبوس‌ها 15 درصد در نظر گرفته شده است.

    براساس نرخ سازمان تاکسی رانی تهران در سال گذشته تحصیلی و با احتساب 20 درصد و 15 درصد افزایش نرخ کرایه سرویس مدارس می‌توان نتیجه گرفت که کمترین هزینه سرویس 20 هزار و بیشترین آن 141 هزار تومان در هر ماه از سال تحصیلی 94-95 خواهد بود.

    جدول زیر نرخ کرایه سرویس مدارس را براساس 20 و15 درصد در سال تحصیلی جدید در هر ماه نشان می دهد:

    براین اساس هر یک از والدین باید در هر سال باید مبلغی حدود 180 هزار تومان و یک میلیون و 260 هزار تومان بابت رفت و آمد فرزند خود پرداخت کند.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی