عصر بازار

موسسه رتبه‌بندی مودیز اعلام کرد:

رشد بخش بانکداری منطقه با لغو تحریم‌های ایران

دارایی‌های بلوکه شده ایران ۹۲ میلیارد دلار

عصر اعتبار- موسسه رتبه‌بندی مودیز اعلام کرد: رشد بخش بانکداری ایران، فرصت‌های تجاری منطقه‌ای به ویژه برای بانک‌های دبی خواهد داشت و با توجه به اینکه بزرگ‌ترین بانکداری اسلامی به ایران تعلق دارد انتظار می‌رود، حجم صکوک به میزان چشمگیری افزایش یابد.

رشد بخش بانکداری منطقه با لغو تحریم‌های ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، موسسه رتبه‌بندی مودیز روز چهارشنبه اعلام کرد: افزایش تجارت و سرمایه‌گذاری می‌تواند سبب رشد بخش بانکداری ایران و حمایت از کیفیت دارایی بانک‌های داخلی این کشور شود اگرچه چنین بهبودهایی به تقویت سطح سرمایه بانک‌ها و اجرای اصلاحات ساختاری وابسته است.

    کانستنتینوس کایپروس مسئول اعتباری ارشد مودیز گفت: «در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، ما پتانسیل افزایشی چشمگیری برای بانک‌های ایرانی از ناحیه افزایش فعالیت‌های اقتصادی پیش‌بینی می‌کنیم. این امر می‌تواند فرصت‌های تجاری منطقه‌ای در رابطه با تجارت مالی، اعتبارات اسنادی و سرمایه‌گذاری‌های جدید و پروژه‌های زیرساختی را در بر داشته باشد.»

    بنا بر اعلام مودیز، در صورتی‌که تحریم‌ها برداشته شود، بیش از نیمی از ذخایر رسمی که در حال حاضر بلوکه شده و بر اساس اعلام موسسه مالیه بین‌المللی 92 میلیارد دلار برآورد شده است، احتمالا برای مثال برای سرمایه‌گذاری مجدد بانک‌های دولتی یا ساخت زیرساخت‌های این کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

    کایپروس توضیح داد: «سرمایه‌گذاری مجدد بسیار برای گشودن قفل رشد بخش بانکداری ایران لازم است... سرمایه‌گذاری مجدد دارایی‌های بلوکه شده و تمایل احتمالی از سوی سرمایه‌گذاران خارجی و موسسات مالی نیز به بانک های داخلی اجازه خواهد داد تا سطح پرداخت دیون خود را تقویت کنند.»

    بر اساس گزارش مودیز، بانک‌های کشورهایی که روابط نزدیک و روابط تجاری نزدیکی با ایران دارند نظیر امارات و لبنان یا چین و هند احتمالا به اقتصاد متنوع ایران و جریان تجاری چشمگیری جذب خواهند شد.

    خالد هولادار مسئول اعتباری ارشد مودیز نیز تصریح کرد: «در صورتی که اقتصاد ایران بازگشایی شود، به ویژه با توجه به ماهیت بخش خصوصی اقتصاد دبی و توانایی آن به عنوان قطب لجستیکی، ما فرصت‌های تجاری بلندمدتی برای بانک‌های دبی پیش‌بینی می‌کنیم.»

    وی افزود: «بعلاوه، افزایش سرمایه‌گذاری داخلی از سوی مردم ایران می‌تواند تاثیر رکود بازار مسکن در دبی را تعدیل کند.»

    تحلیلگران مودیز همچنین خاطرنشان کردند: کل سیستم بانکداری ایران بر اساس اصول شریعت اسلامی است و در حال حاضر بزرگ ترین آن در میان کشورهای اجرا کننده مالیه اسلامی است.

    هولادار در این‌باره گفت: «باتوجه به اندازه این سیستم بانکداری و نیازهای مالی این کشور، ما انتظار داریم که حجم صکوک به میزان چشمگیری افزایش یابد.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی