عصر بازار

ربع سکه بیشترین افت هفتگی بازار طلای داخلی راتجربه کرد

تغییر مسیر سکه پس از ۵ هفته

عصر اعتبار- سکه تمام بهار آزادی که از اواسط مردادماه در مسیر افزایشی قرار گرفته و ۵ هفته رشد متوالی را به ثبت رسانده بود، در سومین هفته شهریورماه، روند کاهشی پیدا کرد. سکه در هفته گذشته افت ۶/ ۰ درصدی را تجربه کرد، افتی که بخش بزرگی از آن مربوط به روند روز پنج‌شنبه بود.

تغییر مسیر سکه پس از ۵ هفته
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصراعتبار به نقل از دنیای اقتصاد،  در ششمین روز هفته گذشته، سکه بیشترین افت خود را در سومین هفته شهریورماه را ثبت کرد و با 5 هزار تومان نزول به قیمت 911 هزار تومان رسید. مهم‌ترین مانعی که موتور افزایشی سکه را خاموش کرد، سقوط بهای اونس طلا در روز چهارشنبه بود. افت سکه در روز پنج‌شنبه، در حالی رقم خورد که شاخص بازار ارز در این روز در مسیر افزایشی قرار داشت و حتی در مقطعی قیمت 3445 تومان را هم لمس کرد، هر چند نهایتا با قیمت 3415 تومان به کار خود در هفته پایان داد. بهای نهایی دلار در روز پنج‌شنبه، 15تومان بالاتر از قیمت روز چهارشنبه بود. با این رشد 15 تومانی، دلار در هفته گذشته توانست 6/ 0 درصد افزایش را ثبت کند.

    هفته گذشته، قیمت انواع سکه در مسیر کاهشی قرار گرفت که از این میان سهم کاهشی ربع سکه بیشتر از سکه تمام و نیم‌سکه بود. در سومین هفته شهریور، بهای سکه تمام بهار آزادی عمدتا در کانال 910 هزار تومان قرار داشت. این دارایی باارزش، تنها در روز یکشنبه با 6 هزار تومان افزایش در کانال 920 هزار تومان قرار گرفت و در سایر روزها در همان کانال 910 هزار تومان نوسان کرد. پس از روز یکشنبه، قیمت سکه تمام بیشتر در مسیر کاهشی قرار داشت و نهایتا چنانکه اشاره شد با 5 هزار تومان افت به نزدیکی کف کانال 910 هزار تومانی یعنی قیمت 911 هزار تومان رسید. مقایسه نرخ فروش پنج‌شنبه گذشته با پنج‌شنبه دو هفته پیش نشانگر افت 6/ 0 درصدی این دارایی ارزشمند است. این در حالی است که در همین بازه زمانی، قیمت ربع نزدیک به 2 درصد و قیمت نیم سکه حدود یک درصد پایین آمد تا افت سکه‌های کوچک بیشتر از سکه تمام باشد. در این میان، ربع سکه بیشترین افت را تجربه کرده بود. فعالان عامل افت بیشتر سکه‌های کوچک‌تر را به کاهش تقاضا نسبت داده‌اند. این در حالی است که معامله‌گران با خریدهای خود در برابر افت سکه تمام مقاومت کردند تا حباب آن به حدود 14 هزار تومان برسد. سومین هفته شهریور، با رشد تدریجی و آرام دلار دنبال شد تا قیمت این ارز که در ابتدای هفته در انتهای کانال 3300 تومان قرار داشت، در روزهای انتهایی هفته به کانال 3400 تومان وارد شود. دلار که پنج‌شنبه دو هفته پیش با قیمت 3395 تومان به کار خود پایان داده بود، پنج‌شنبه هفته گذشته تا قیمت 3415 تومان بالا رفت. علت اصلی افزایش دلار در انتهای هفته گذشته رشد تقاضا از منطقه سلیمانیه کردستان عراق و سفرهای زائران حج تمتع بود. در حالی که برخی فعالان در روز جاری انتظار ادامه افزایش دلار را دارند، برخی دیگر از آنها به دلیل جلوگیری از رای‌گیری دوباره پیش‌نویس طرح مخالفت جمهوری‌خواهان توسط حامیان باراک اوباما، انتظار دارند دلار تحت تاثیر جو روانی ناشی از این خبر در مسیر کاهشی قرار بگیرد. این در حالی است که معمولا در آخرین روزهای تابستان، با افزایش سفرها، تقاضا برای دلار بالاتر می‌رود.


     
    برچسب ها
    پورسعید خلیلی