عصر بازار

نشست مهم فدرال رزرو این هفته برگزار می‌شود

بازی دوباره اونس با مرز روانی

عصر اعتبار- نوسانات فلز زرد که در نیمه نخست هفته کاری گذشته از محدوده ۱۱۲۰ دلار به محدوده ۱۱۱۰ دلار رفته بود، در نیمه دوم به محدوده ۱۱۰۰ دلار رفت تا اونس طلا بار دیگر در چند قدمی مرز روانی تابستان ۲۰۱۵ قرار گرفته باشد.

بازی دوباره اونس با مرز روانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصراعتبار به نقل از دنیای اقتصاد ، هر اونس طلا که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی قیمت 1121 دلار ایستاده بود، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه روی قیمت‌های 1105 و 1110 دلار ایستاد. روز جمعه تا ساعت 7 بعدازظهر به وقت تهران قیمت 1100 دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته گذشته رقم خورده باشد.

    اونس در سومین روز کاری هفته سقوطی 16 دلاری را تجربه کرد که قیمت را به کمترین سطح در یک ماه گذشته رساند. سقوط چهارشنبه عمدتا ناشی از افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام همچنین اثرگذاری عوامل خارجی کاهشی بود. در این روز افزایش معاملات در بازارهای جهانی سهام، تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن را کاهش داد. همزمان افت بهای نفت خام و رشد شاخص دلار فشار روی فلز زرد را تشدید کرد. روز چهارشنبه شاخص سهام شانگهای 3/ 2 درصد رشد کرد، چراکه خبر ادامه سیاست‌های تحریکی دولت چین معامله‌گران این بازار را امیدوار کرد. شاخص سهام نیکی ژاپن هم چهارشنبه 7/ 7 درصد رشد کرد که بیشترین جهش روزانه این بازار از سال 2008 بود. رشد شاخص‌های آسیایی بازارهای اروپا و آمریکا را نیز تحت تاثیر قرار داد.


    اما بازار روز پنج‌شنبه شاهد رشد 5 دلاری بهای اونس در پی «پوشش کوتاه‌مدت» و «شناسایی سود» معامله‌گران و همچنین اثرگذاری افزایشی عوامل خارجی بود. در چهارمین روز هفته، پوشش کوتاه‌مدت در معاملات آتی و شناسایی سود در معاملات آنی قابل مشاهده بود. همزمان افت شاخص دلار و رشد بهای نفت خام به اونس کمک کرد تا از مرز 1100 دلار فاصله بگیرد. بازارهای سهام جهان روز پنج‌شنبه عمدتا افت کردند، زیرا معامله‌گران این بازارها با حالتی عصبی در انتظار مشخص شدن نتایج نشست این هفته کمیته بازار آزاد فدرال رزرو بودند. این انتظار در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت و نشست روزهای 16 و 17 سپتامبر ممکن است به افزایش نرخ‌های بهره آمریکا بینجامد، اما هیچ قطعیتی در این مورد وجود ندارد. بازار سهام شانگهای روز پنج‌شنبه 4/ 1 درصد و نیکی ژاپن هم 5/ 2 درصد افت کرد. بازارهای آسیایی، بازارهای اروپا و آمریکا را هم تحت تاثیر قرار دادند. پنج‌شنبه اعلام شد بهای مصرف‌کننده چین در ماه آگوست نسبت به یک سال پیش از آن 2 درصد رشد کرده است. رشد بهای مصرف‌کننده هم 9/ 5 درصد اعلام شد که کمتر از انتظارها بود. بانک مرکزی انگلستان در این روز نرخ بهره خود را دست نخورده نگه داشت.


    اونس روز جمعه را با نوسان پیرامون مرز 1110 دلار آغاز کرد اما بعد بیشتر وقت را در محدوده 1100 دلار سپری کرد. روز گذشته شاخص دلار رشد و بهای نفت خام افت کرد. همزمان برخی از شاخص‌های بازارهای جهانی سهام هم رشد را تجربه کردند. قیمت نهایی اونس در هفته گذشته را در گزارش فردا بخوانید. به این ترتیب اونس در نخستین هفته کاری ماه سپتامبر به شدت تحت تاثیر بازارهای سهام بود.


    بازارهای سهام در ماه‌های سپتامبر و اکتبر عموما وضعیت خوبی ندارند، اما بازار فلزهای گرانبها هم اکنون توجه بسیار بیشتری به نشست این هفته بانک مرکزی آمریکا دارد. در حالی که ادامه احیای ضعیف اقتصاد ایالات‌متحده احتمال افزایش نرخ‌های بهره در سال‌جاری میلادی را تشدید کرده، شرایط اقتصاد جهان ممکن است این امر را به تعویق بیندازد. در حالی که برخی مقام‌های فدرال رزرو آمریکا و گروهی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که فدرال رزرو در نشست سپتامبر برای نخستین بار در 10 سال اخیر نرخ بهره را افزایش می‌دهد، که گروه دیگری از تحلیلگران بر این باورند که فدرال رزرو در چنین شرایطی برای افزایش نرخ بهره آماده نیست. گمانه‌زنی درخصوص زمان دقیق افزایش نرخ بهره آمریکا به یک موضوع جدی در مباحث کارشناسان اقتصادی در ماه‌های اخیر تبدیل شده است. قیمت اونس طلا روز 24 جولای به کمتر از 1072 دلار رسید که این پایین‌ترین رقم در 5 سال گذشته به شمار می‌رود، اما تنش‌های اقتصاد چین و بازارهای سهام و همچنین رشد مقطعی نفت و افت شاخص دلار به رشد دوباره اونس کمک کردند. تعویق در افزایش نرخ‌های بهره به نفع قیمت طلا در میان مدت تمام خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی