عصر بازار

واکنش نایب رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران به تعیین مزد ۹۵

عصر اعتبار- نایب رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور از ورود مجلس به موضوع عدم تصویب افزایش حق مسکن کارگران خبر داد.

واکنش نایب رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران به تعیین مزد ۹۵
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، ابوالفضل فتح‌اللهی اظهار کرد: نمایندگان کمیسیون اجتماعی و فراکسیون کارگری به موضوع عدم افزایش حق مسکن کارگران ورود کرده و تشکل‌های کارگری نیز در کنار مجلس با جدیت پیگیر این قضیه و خواسته و مطالبه قانونی کارگران هستند.

    وی با اشاره به نامه معاونت روابط کار وزارت کار مبنی بر برگزاری جلسات دستمزد از مهرماه گفت: اگرچه قرار بود که این جلسات از ابتدای سال به طور ماهانه و منظم انجام شود، اما همین اقدام را هم به فال نیک می‌گیریم.

    فتح اللهی ادامه داد: سال گذشته در شورای عالی کار نمایندگان کارگران افزایش دستمزد‌ها را در قالب یک پکیج کامل قبول کردند که حق مسکن هم جزیی از آن بود ولی متاسفانه تا این لحظه هیچ‌گونه تصمیم مشخص و روشنی نسبت به افزایش حق مسکن سال 1394 کارگران گرفته نشده است.

    به گفته نایب رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور، در طول سال‌های گذشته این اولین باری بوده که حق مسکن کارگران به تصویب هیات وزیران نرسیده و کارگران علیرغم تصویب آن در شورای عالی کار از دریافت حق مسکن محروم بوده‌اند.

    وی رقم هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری در سال گذشته را دو میلیون و 300 هزار تومان ذکر و اظهار کرد: متاسفانه شرایط زندگی و معیشت کارگران نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نکرده و کاهش قیمت ارزاق، معیشت و مسکن کارگران را شاهد نبودیم. با توجه به عدم تغییر وضع معیشت کارگران می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که هزینه ماهانه خانوارهای کارگری کمتر از این رقم نیست و قدرت خرید کارگران کاهش یافته است.

    نایب رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور ادامه داد: اگر رونق کسب‌وکار اتفاق بیفتد و تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار کار به وجود آید افزایش تولید و اشتغال اتفاق می‌افتد.

    فتح اللهی در عین حال به ماده 41 قانون کار اشاره و اظهار کرد: ماده 41 قانون کار هم به نرخ تورم و هم سبد معیشت خانوارهای کارگری اشاره کرده است و سبد معیشت تکمیل‌کننده نرخ تورمی است که قانون‌گذار پیش‌بینی کرده است از این رو با توجه به آنکه هزینه سبد معیشت کارگران نسبت به سال گذشته بیشتر شده، تعیین دستمزد سال 95 باید به گونه‌ای باشد که تکافوی زندگی کارگران را بکند.

    وی در پایان گفت: سال گذشته ارقام هزینه‌های سبد معیشت کارگران توسط گروه‌های کارگری ارائه شد، اما در نهایت رقمی به تصویب رسید که پاسخگوی نیازهای معیشت کارگران نبود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی