عصر بازار

مدیرعامل بانک کشاورزی خبر داد

پرداخت ۹۰۰ میلیارد تومان طلب کشاورزان تا پایان شهریور

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک کشاورزی با اشاره به خرید ۷.۹۵ میلیون تن گندم از کشاورزان گفت: تاکنون ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پول کشاورزان پرداخت شده و ۹۰۰ میلیارد تومان طلب باقی مانده کشاورزان تا پایان شهریور پرداخت می‌شود.

پرداخت ۹۰۰ میلیارد تومان طلب کشاورزان تا پایان شهریور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، مرتضی شهیدزاده مدیرعامل بانک کشاورزی امروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد: از ابتدای فصل برداشت تاکنون 7 میلیون و 950 هزار تن گندم به نرخ تضمینی از کشاورزان خریداری شده است که ارزش آن 9300 میلیارد تومان است که تاکنون بیش از 8400 میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده و با برنامه‌ریزی بین دولت و بانک کشاورزی بقیه طلب کشاورزان تا پایان شهریورماه پرداخت می‌شود.

    وی افزود: بیش از 700 شعبه بانک کشاورزی در شهرستان‌ها وجود دارند که دو سوم منابع جمع‌آوری شده برای توسعه بخش کشاورزی دراختیار رؤسای شعبه قرار می‌گیرد.

    وی افزود: تعداد کل شعبه‌های بانک کشاورز در شهرستان ها و مراکز استان 1907 شعبه است که برای توسعه کشاورزی دراختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و بیش از 90 درصد منابع بانک کشاورزی به کشاورزان پرداخت می‌شود.

    شهیدزاده در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس، مبنی بر اینکه چه مقدار تسهیلات ارزان قیمت در اختیار بخش کشاورزی و با چه اولویت‌هایی قرار گرفته است، گفت: تسهیلات ارزان قیمت از صندوق توسعه ملی، حدود 16 هزار و 700 میلیارد ریال در سال 93 با نرخ 14 درصد به بخش‌های مختلف کشاورزی اختصاص یافت و اولویت ما در این امر توسعه گلخانه‌ها کاهش مصرف انرژی و تولید با قیمت کمتر و ارایه تکنولوژی‌های جدید برای توسعه بخش کشاورزی بوده است.

    وی افزود: برنامه امسال اختصاص 13 هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت به بخش کشاورزی از صندوق توسعه ملی است که اگر میزان فروش نفت بیشتر شود فکر می‌کنم این مقدار بیشتر شود.

    مدیرعامل بانک کشاورزی در زمینه صندوق بیمه محصولات کشاورزی که زیرمجموعه بانک کشاورزی و اقدامات آن اظهار داشت: این بانک به عنوان یکی از بازوهای پوشش ریسک در کنار بخش کشاورزی است و حدود 5 هزار و 300 میلیارد تومان منابع بانک که در اختیار بیمه بود، برای پرداخت خسارات کشاورزان و این مبلغ به ما پرداخت نمی‌شد، دولت یازدهم به عنوان بدهی به بانک کشاورزی پذیرفته است و قرار شده این مبلغ در بودجه سال آینده آورده شود و در اختیار بانک کشاورزی قرار گیرد.

    رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی در این نشست به راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه ویژه کشاورزان اشاره کرد و گفت: صندوق قرض‌الحسنه ویژه کشاورزان در دولت‌های نهم و دهم متوقف شده بود که خوشبختانه با واقع‌بینی بانک مرکزی امسال برنامه ما برای پشتیبانی از نهادهای کشاورزی پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با کمک اعتبارات این صندوق است.

    وی به کار مهم دیگر در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: با کمک مسئولانه  صندوق توسعه ملی بیشترین مبلغ از این صندوق به بخش کشاورزی و در بانک کشاورزی به مبلغ 17 هزار میلیارد ریال اختصاص یافته است.

    شهیدزاده تصریح کرد: بنابراین مبلغ اختصاصی یافته به بخش کشاورزی از صندوق توسعه ملی در سال 93 ، 2.5 برابر و جذب مبلغ بیش از 3 برابر سال 92 بوده است.

    وی با بیان اینکه بانک کشاورزی در مورد همکاری‌ بین‌المللی یکی از بانک‌‌های بسیار فعال است، اظهار داشت: در سال 93 بیش از 3 میلیارد دلار گشایش اعتبارات اسنادی و بیش از 2.3 میلیارد دلار حواله‌های ارزی بابت واردات کالا و همچنین بیش از 535 میلیون دلار هم ثبت سفارش شد.

    شهید‌زاده  تصریح کرد: برنامه‌هایی برای پسا تحریم است تا با ابزارها و تکنولوژی‌های جدید و تغییر در نظام بانکداری جدید توسعه در خدمات بخش کشاورزی و تولید داشته باشیم.

    وی اظهار داشت: همچنین برای استفاده از منابع سایر نهادهای بین‌المللی از جمله آپراکا که اتحادیه اعتبارات روستایی کشاورزی آسیا و اقیانوسیه است با اهدافی از جمله توسعه پایدار، ارتقای سطح همکاری بانک‌ها، ایجاد شبکه نظاممند تبادل اطلاعات مالی و بانکی، تبادل کارشناس در میان اعضا در این اتحادیه حدود 70 عضو داریم.

    وی افزود: اولین کمیته اجرایی این اتحادیه مهرماه در بابلسر برگزار می‌شود و ما میزبان اعضای این اتحادیه که 20 کشور جهان از جمله چین، هندوستان و روسیه عضو آن هستند می‌باشیم و در این میزبانی برای توسعه روابط و برخورداری از تسهیلات ارزان قیمت برای کشاورزان برنامه‌ریزی می‌کنیم.

    شهیدزاده اظهار داشت: سال گذشته حدود 280 هزار میلیارد ریال اعتبارات به بخش کشاورزی از منابع بانک کشاورزی اختصاص یافت و پیش‌بینی می‌شود که امسال این رقم به 302 هزار میلیارد ریال افزایش یابد.

    وی بیان داشت: برنامه دیگر بانک کشاورزی در سال 94 افزایش توان سرمایه‌گذاری برای توسعه بخش کشاورزی و به کار گیری بستر ارزی در صندوق توسعه ملی است که در حال حاضر حدود 500 میلیون دلار در صندوق توسعه ملی برای توسعه صنعت کشاورزی قرارداد بسته‌ایم و پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال به 1.5 میلیارد تومان تسهیلات  ارزی افزایش یابد.

    شهیدزاده در پاسخ به سوالی مبنی بر تاسیس یک بانک مشابه بانک کشاورزی اظهار داشت: تاسیس بانک جدید در بخش کشاورزی یک فرض محال است.

    وی افزود: سال گذشته سازمان بازرسی کل کشور با نظارت بر طرح‌های بانک‌های مختلف و بررسی آن بانک کشاورزی را برترین بانک انتخاب کرده و از لحاظ سلامت هم بانک کشاورزی در بین بانک‌ها برتر است.

    شهیدزاده افزود: سامانه‌ای برای پرداخت اعتبارات خرد سال گذشته به کشاورزان طراحی شد که بر اساس آن در مدت زمان 48 تا 72 ساعت پس از درخواست متقاضی برای دریافت تسهیلات وام به کشاورزان پرداخت می‌شود که سال گذشته تا سقف 20 میلیون تومان و امسال امکان پرداخت تا سقف 50 میلیون تومان وجود دارد.

    مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان اینکه کشاورزان از طریق درخواست اینترنتی و یا مراجعه به بانک‌های می توانند از این تسهیلات برخوردار شوند گفت: 93 درصد وثیقه تسیهلات بانک کشاورزی برای کشاورزان وثایق منقول و کمتر از 7 درصد وثایق غیرمنقول است.

    شهیدزاده تصریح کرد: حدود 132 هزار و 468 میلیارد ریال تسهیلات بانکی را تاکنون تمدید کرده‌ایم و این امر در راستای کمک به کشاورزان بوده است.

    * عدم علاقه بانک به تملک اموال بدهکاران؛ راه حل تعامل

    وی بیان داشت: سیاست جدید بانک کشاورزی در ارتباط با بدهکاران عدم تملیک املاک آنان است و در صورتی که بدهکاران بدهی معوقی داشته باشند اصلا سراغ تملیک اموال نخواهیم رفت، زیرا معتقدیم که با تعامل این کار راحت‌تر پیش خواهد رفت.

    مدیرعامل بانک کشاورزی در ارتباط با بخشودگی تسهیلات کشاورزان اظهار داشت: بانک کشاورزی همچنین مبلغ 16 هزار میلیارد ریال را در سال 93 بخشیده است.

    مدیرعامل بانک کشاورزی بیان داشت: بانک کشاورزی در حدود 253 هزار میلیارد ریال سال 93 تسهیلات پرداخت کرده که بیش از 96 درصد این تسهیلات مبلغی کمتر از 50 میلیون تومان بوده است.

    وی همچنین در ارتباط با تصمیم‌گیری در رابطه با نرخ تسهیلات بخش کشاورزی اظهار داشت: شورای پول و اعتبار باید در این ارتباط تصمیم بگیرد و براساس ماده 92 قانون برنامه پنجم هرگونه کاهش در نرخ تسهیلات باید یارانه‌اش را دولت تامین کند.

    رئیس هیات مدیره بانک کشاورزی در پاسخ به سوالی درمورد استراتژی بانک کشاورزی برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالا گفت: سال 83 به کمک بانک کشاورزی و جهاد کشاورزی بورس کالای کشاورزی راه‌اندازی شد اما این بورس در دولت نهم بسته شد.

    وی افزود: با کمک وزیر جهاد کشاورزی در کارگزاری بانک کشاورزی بخش بورس کالای کشاروزی را در حال حاضر فعال کرده‌ایم و امیدواریم با توجه به اقدامات بانک کشاورزی به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره شورای بورس کالا سال آینده خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله بخشی از گندم‌ و جو از طریق بورس کالا انجام شود.

    شهیدزاده اظهار داشت: برای این کار مقدماتی لازم است که امیدواریم با تامین اعتبارات لازم از سوی بانک کشاورزی سال آینده این امر محقق شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو