عصر بازار

از نظر شاخص نرخ بازدهی؛

رتبه دوم بانک کارآفرین در بین بانک های تجاری اسلامی

عصر اعتبار- بانک کارآفرین از نظر شاخص نرخ بازدهی (ROA)، مقام دوم در بین بانک های تجاری اسلامی را در نوامبر ۲۰۱۴ به خود اختصاص داده است.

رتبه دوم بانک کارآفرین در بین بانک های تجاری اسلامی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، نسبت بازدهی دارایی بیان کننده استفاده مطلوب از دارایی بوده و از تقسیم سود خالص بانک به دارایی های آن محاسبه می شود. همان گونه که ملاحظه می گردد در رده بندی انجام شده از لحاظ این شاخص، نیمی از مؤسسات مالی اسلامی برتر جهان را بانک های ایرانی تشکیل داده اند. بررسی سودآوری صنعت بانکداری اسلامی نشان می دهد که در سال گذشته میلادی، 242 مؤسسه مالی اسلامی (حدود 82 درصد از کل مؤسسات) با رشد مثبت سود مواجه و تنها 62 مؤسسه با کاهش این شاخص نسبت به سال قبل روبه رو بوده اند.

    بانک های تجاری اسلامی برتر جهان از لحاظ شاخص نرخ بازدهی (ROA) با سود بیش از 100 میلیون دلار

    منبع: رتبه بندی مؤسسات مالی اسلامی برتر جهان در سال 2014، پژوهشکده پولی و مالی بانک مرکزی

    بر اساس این گزارش، ارزش کل دارایی‌های منطبق بر شریعت در نوامبر 2014 معادل 1391 میلیارد دلار بوده است که بانک‌های کاملاً اسلامی مبلغ 1069 میلیارد دلار آن را در اختیار خود دارند. در این میان، نقش بانک‌ها و مؤسسات مالی ایرانی در میان 360 بانک تجاری و تخصصی، شرکت‌های بیمه و مؤسسات مالی و اعتباری،  بسیار چشمگیر و از نظر حجم دارایی‌ها در بالاترین ردیف‌های این رتبه‌بندی قرار دارند. از مجموع این 360 مؤسسه مالی اسلامی در 40 کشور جهان، 250 مؤسسه به طور کامل خدمات اسلامی ارائه می‌دهند و 110 بانک تجاری با داشتن باجه‌های اسلامی به عرضه خدمات منطبق بر شریعت می‌پردازند.

    برترین بانک های تجاری اسلامی جهان از منظر نرخ بازدهی (ROA)

    منبع: رتبه بندی مؤسسات مالی اسلامی برتر جهان در سال 2014، پژوهشکده پولی و مالی بانک مرکزی

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی