عصر بازار

درخشش نور بر عرصه‌ی اقتصادی و اجتماعی

عصر اعتبار- مدت‌ها بود که در میان بانک‌ها و موسسات اعتباری کشورمان جای خالی مجموعه‌ای احساس می‌شد که به عنوان یک موسسه‌ی سرمایه‌گذاری اجتماعی فعالیت کند و دغدغه‌ی اصلی آن به جای تولید ثروت انبوه برای افرادی خاص، توزیع ثروت میان عموم مردم باشد. حالا موسسه‌ی اعتباری نور، به عنوان اولین موسسه‌ی اعتباری اجتماعی در ایران به صحنه آمده تا با سابقه‌ای درخشان به انجام فعالیت‌های اقتصادی-اجتماعی پرداخته و نور امید را در دل ایرانیان روشن و روشن‌تر سازد.

درخشش نور بر عرصه‌ی اقتصادی و اجتماعی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، موسسه‌ی اعتباری نور مجوز نهایی فعالیت خود را از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 11/ 04/ 1394 دریافت کرد. ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در نامه‌ای که در این ارتباط منتشر کرد نوشت که این بانک با فعالیت موسسه‌ی نور در چارچوب قانون پولی کشور، قانون عملیات بانکی بدون ربا، مصوبات شورای پول و اعتبار، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های بانک مرکزی و سایر مقررات ذی‌ربط موافقت دارد. وی در ادامه کمک به ایجاد فضای رقابتی سالم، تشویق پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، حفظ حقوق سپرده‌گذاران، ایجاد زمینه‌ی رشد و توسعه‌ی اقتصادی و رعایت ضوابط و مقررات ذی‌ربط را از اهم مواردی خواند که در موسسه‌ی نور رعایت خواهند شد.

    موسسه‌ی اعتباری نور، چهارمین موسسه‌ایست که به صورت رسمی و با قرار گرفتن در لیست موسسات دارای مجوز بانک مرکزی در کشورمان فعالیت می‌کند. این موسسه در سال 1391 و با ادغام سه موسسه‌ی مالی و اعتباری پیشگامان کویر یزد، ریحانه‌گستر مشیز و کارسازان آینده با هدف خدمت‌رسانی به ایرانیان شکل گرفت؛ موسساتی که پیش از ادغام نیز هدف اصلی‌شان انجام امور عام‌المنفعه در سایه‌ی فعالیت‌های اعتباری و بانکی بوده‌است. این مؤسّسه در تاریخ یکشنبه 18/ 12/ 1392 از طریق فرابورس و به مدّت پنج روز کاری اقدام به پذیره‌نویسی کرده‌است. مجمع عمومی مؤسّسه‌ی اعتباری نور در تاریخ 29/ 8/ 93 با حضور مؤسّسین و 88 درصد از سهامداران یا نمایندگان قانونی آنان برگزار و پس از رأی‌گیری و شمارش آرا اعضای هیئت مدیره انتخاب شدند. سپس  اعضای هیئت مدیره به اتفاق آرا محمدحسین اسکندری‌زاده را به عنوان مدیرعامل این مجموعه انتخاب کردند که این انتخاب مورد تایید بانک مرکزی قرار گرفت.

    در تاریخ 22 فروردین 1394 مجوز تاسیس موسسه‌ی اعتباری نور به شماره‌ی 9910/94 از سوی بانک مرکزی صادر شد. پس از آن در تاریخ 18 اردیبهشت 1394 این موسسه به شماره‌ی 472532 به ثبت شرکت‌ها رسید و نهایتا در تاریخ 11 تیر ماه 1394 مجوز نهایی موسسه‌ی اعتباری نور به امضای ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران رسید.

    شاید مهم‌ترین چیزی که موسسه‌ی نور را از سایر موسسات اعتباری متمایز می‌کند، رسالتی است که مدیران و کارکنان این مجموعه برای خود متصور شده‌اند و بر آن تاکید دارند. محمدحسین اسکندری‌زاده، مدیرعامل مؤسّسه‌ی اعتباری نور در این‌باره می‌گوید :"اساس مؤسّسه‌ی نور بر پایه‌ی اعتقادات اسلامی ماست و آن چیزی نیست جز تلاش برای توانمندسازی عموم افراد جامعه و کمک به توسعه‌ی اجتماعی و حل مشکلات جامعه." اسکندری‌زاده ضمن اشاره به این موضوع که مؤسّسه‌ی نور اولین مؤسّسه ی اعتباری اجتماعی در ایران است چنین ادامه می‌دهد که: "معمولا تاسیس یک بانک یا مؤسّسه‌ی اعتباری توسّط عدّه‌ی معدودی شکل می‌گیرد تا برای همان افراد خاص تولید ثروت کند و این موضوع به عنوان یک اصل در سیستم اقتصادی پذیرفته شده‌است؛ امّا در مؤسّسه‌ی نور هدف، سودرسانی به عموم و بهبود شرایط کل جامعه است."  وی هویت پیشین هرسه مؤسّسه را هویتی اجتماعی می‌داند و تقویت این هویت اجتماعی را با تجمیع این موسسات از مهم‌ترین دستاوردهای موسسه‌ی نور برمی‌شمارد. مدیرعامل موسسه‌ی اعتباری نور در خصوص ویژگی‌های مهم بانکداری اجتماعی که در این موسسه به عنوان اصول بنیادین پذیرفته شده‌اند چنین توضیح می‌دهد: "در موسسه‌ی نور سه رکن اساسی سود، مردم و محیط زیست که پایه و بنیان بانکداری اجتماعی هستند، به عنوان اصول اولیه شناخته شده‌اند. یعنی در اینجا گرچه رسیدن به سود و بازدهی اقتصادی از اهداف مهم است اما تنها هدف نیست. در این موسسه تلاش بر آن است که هر فعالیتی که انجام می‌شود در راستای ایجاد بازدهی چندگانه باشد. این بازدهی می‌تواند به صورت خلق فرصت‌های جدید شغلی، بهبود شرایط زندگی محرومان، حمایت از طرح ها و فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی و حفظ محیط زیست باشد."

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی