عصر بازار

مدیر عامل بانک کشاورزی:

۹۳ درصد از تسهیلات بخش کشاورزی توسط بانک کشاورزی تامین می‌شود

عصر اعتبار: مدیر عامل بانک کشاورزی، مرتضی شهید‌زاده، در نشست خبری امروز این بانک برنامه‌های بانک کشاورزی برای راه‌اندازی دوباره قرض‌الحسنه ویژه کشاورزی را تشریح کرد.

۹۳ درصد از تسهیلات بخش کشاورزی توسط بانک کشاورزی تامین می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، مرتضی شهید‌زاده با اشاره به خرید گندم از کشاورزان به عنوان یکی از طرح‌های محوری بانک کشاورزی خاطر نشان کرد: امسال بیش از هفت میلیون و 950 هزار تن گندم به ارزش9300 میلیارد تومان خریداری کرده‌ایم.

    وی افزود: تا به حال 8400 میلیارد تومان از ارزش این گندم‌ها به کشاورزان پرداخت شده و برخلاف سال‌های گذشته که پرداخت وجوه گندم تا آبان‌ماه یا آذرماه به تعویق می‌افتاد امسال تا پایان شهریور ماه طلب گندم‌کاران از دولت را پرداخت می‌کنیم.

    مدیر عامل بانک کشاورزی با اشاره به افزایش کمک های صندوق توسعه ملی به بانک کشاورزی تصریح کرد: سرمایه گذاری در بخش کشاورزی ریسک بالایی دارد و توسعه گلخانه‌ها، پرورش ماهی در قفس و دامداری صنعتی از طرح‌هایی بود که سال گذشته از سوی صندوق توسعه حمایت مالی شد. 
    شهید‌زاده با اشاره به اینکه این طرح‌ها باعث افزایش کیفیت و کاهش انرژی و هزینه‌های تولید می‌شود، ادامه داد: سال گذشته 17 هزار میلیارد ریال از منابع صندوق توسعه به بانک کشاورزی اختصاص داده شد در حالی‌ که در سال 1392 این منابع تنها 8000 میلیارد ریال بود. وی خاطر نشان کرد: این منابع برای سال قبل 2.5 برابر و جذب آن 3.5 برابر افزایش یافت.

    مدیر عامل بانک کشاورزی ادامه داد : 90 درصد از تسهیلات بانک کشاورزی به بخش کشاورزی داده می‌شود. همچنین‌ 93 درصد از تسهیلات بخش کشاورزی توسط بانک کشاورزی تامین می‌شود. بانک کشاورزی پارسال حدود 253 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرد که 96 درصد آن وام‌های زیر 50 میلیون تومان بود.

    شهیدزاده درباره‌ همکاری‌های بین‌المللی با اشاره به این‌که در دوران تحریم این بانک یکی از فعال‌ترین بانک‌های کشور به حساب می‌آمد، اظهار کرد: بانک کشاورزی بیش از سه میلیارد دلار گشایش اسناد اعتباری و 535 میلیون دلار ثبت سفارش در دوران تحریم داشته است و 12 میلیارد دلار نیز حساب ارزی ایجاد کرده است.

    مدیر عامل بانک کشاورزی ادامه داد: بنابراین برنامه داریم در پساتحریم با ابزارها و تکنولوژی‌های جدید و نظام بانکی بهتر خدمات را در بخش کشاورزی و تولید افزایش دهیم و از منابع نهادهای بین‌المللی در آن استفاده کنیم.

    وی با اشاره به اختصاص 280 میلیارد ریال اعتبار به بخش کشاورزی در سال گذشته تصریح کرد: امسال می‌خواهیم این اعتبارات را به 302 میلیارد دلار افزایش دهیم که این امر با به کارگیری توان بازار سرمایه و همچنین صندوق توسعه ملی صورت خواهد گرفت.

    شهیدزاده ادامه داد: در حال حاضر با بخش ارزی صندوق توسعه ملی 500 میلیون دلار قرار‌داد داریم که آن را در سال آینده به 1.5 میلیارد دلار افزایش خواهیم داد.

    مدیر عامل بانک کشاورزی همچنین با اشاره به این‌که بانک کشاورزی پایین‌ترین نرخ تسهیلات را در اختیار فعالان بخش کشاورزی قرار می‌دهد، تاکید کرد که دولت هیچ بانک دیگری را به این امر اختصاص نخواهد داد.

    وی در این باره خاطر نشان کرد: سابقه بانک‌های خصوصی در ارائه تسهیلات به بخش کشاورزی نشان می‌دهد که تنها کمتر از یک درصد از تسهیلات خود را در اختیار این بخش می‌گذارد. بنابراین ایجاد بانک دیگری برای حمایت از کشاورزی فرض محال است.

    شهیدزاده با تاکید بر این‌که 93 درصد از وثایق تسهیلات بانک کشاورزی برای کشاورزان ضمانت‌های اوراق بهادار است، گفت: تنها کمتر از هفت درصد وثایق اموال غیرمنقول را تشکیل می‌دهد.

    مدیر عامل بانک کشاورزی با اشاره به پذیرفته‌شدن افزایش سهم هشت درصدی سرمایه این بانک در مجمع عمومی آن عنوان کرد: در حال حاضر تا 20 هزار میلیارد ریال قرار شده بانک کشاورزی افزایش سرمایه داشته باشد که 5000 میلیارد ریال آن به صورت نقدی مصوب شده است.

    وی با اشاره به این‌که بانک کشاورزی به کشاورزان آسیب دیده از خشکسالی تسهیلات خاصی ارائه می‌دهد، تصریح کرد: در حال حاضر حدود 132 هزار و 468 میلیارد ریال از تسهیلات خود را برای کشاورزان تمدید کرده‌ایم و در ارتباط با بدهکاران نیز سعی می‌کنیم از ابزار تملیک املاک وثیقه‌ای به شدت خودداری کنیم.

    شهیدزاده ادامه داد: همچنین بین سال‌های 1391 و 1393 بانک کشاورزی 16 هزار میلیارد ریال از بدهی کشاورزان را بخشوده است.

    مدیر عامل بانک کشاورزی با اشاره به این‌که سال گذشته بانک کشاورزی 800 میلیارد تومان تسهیلات خود را به بخش مکانیزاسیون اختصاص داده است، خاطر نشان کرد: امسال نیز پیشنهاد داده‌ایم که این تسهیلات را به 1000 میلیارد تومان افزایش دهیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی