عصر بازار

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی:

چاپ ایران چک های ۵۰ هزار تومانی جدید نهایی شده است

عصر اعتبار: امروز خبرنگاران از مراحل چاپ اسکناس و ضرب سکه در سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی بازدید کردند.

چاپ ایران چک های ۵۰ هزار تومانی جدید نهایی شده است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی در حاشیه بازدید خبرنگاران از مراحل چاپ اسکناس و ضرب سکه با بیان این نکته که جعل یعنی شبیه سازی ویژگی های امنیتی اسکناس، خاطر نشان کرد: تاکنون موردی دیده نشده که در آن ویژگی های امنیتی اسکناس در آن جعل شده باشد.

    وی افزود: کپی رنگی از اسکناس که در دست مردم به عنوان اسکناس جعلی شناخته می شود، جعل محسوب نمی شود.مادر بخش عرضه تمام تلاش خود را به کار می بریم که وجوه ممیزه قابل تشخیص برای اصل بودن اسکناس قراردهیم و در بخش تقاضا هم مردم باید دقت لازم را به خرج داده و وجوه ممیزه را شناسایی کرده تا بتوانند اسکناس اصل را از جعل تشخیص دهند.

    او با اعلام اینکه هزینه چاپ هر برگ اسکناس حدود 120 تومان است، از امحاء  700 میلیون قطعه اسکناس در سال گذشته خبر داد و این حالی است که سابقاً رکورد امحاء 1.2 میلیارد قطعه اسکناس در سال را نیز داشته ایم.

    امیر شکری در ادامه در خصوص برنامه بانک مرکزی برای تولید اسکناس گفت: طبق برنامه قرار است 800 میلیون قطعه اسکناس تا پایان سال تولید شود.

    وی از نهایی شدن چاپ ایران چک های 50 هزار تومانی جدید خبر داد و افزود:تمامی ایران چک های سفارش داده شده چاپ و تحویل اداره نشر اسکناس های بانک مرکزی شده که بخش عمده آن از طریق بانک ها بین مردم توزیع شده است.

    رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با اشاره به این نکته که پروسه چاپ و نشر اسکناس کاملا با هم متفاوت است، یادآور شد: سازمان تولید اسکناس و سکوک متولی چاپ اسکناس است و بر این اساس اوراق امنیتی را چاپ و به اداره نشر اسکناس تحویل می دهد و این اداره به تناسب شرایط نسبت به توزیع اقدام می کند.

    به گفته شکری هیات نظارت بر اندوخته اسکناس تعیین می کند که به چه میزان اسکناس قابل انتشار است. وی هزینه بازتولید اسکناس های فرسوده را حدود 100 میلیارد تومان در سال عنوان کرد و گفت: به این هزینه باید هزینه امحاء اسکناس های فرسوده را نیز اضافه کرد.

    وی تاکید کرد: از روز تولید تا روز خروج هر قطعه اسکناس از سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی یک ماه طول می کشد.

    در کنار تولید اسکناس تولید سکه نیز برای خود دنیای متفاوتی دارد که میزان تولید سکه نیز بنابر صلاحدید کمیته پول و اعتیار تعیین می‌شود. مهم‌ترین نکته‌ای که فرآیند ضرب سکه برای خبرنگاران جای سوال بود چرایی ضرب سکه بهار آزادی از سال 1386 تا به امروز است که مدیر این بخش با بیان این که از سال 1386 تا به امروز سکه به صورت مناسبتی ضرب شده است، گفت: میزان قابل توجهی سکه ضرب شده و خزانه بانک مرکزی از این نوع سکه به میزان کافی دارا است.

    او البته سفته بازی برخی افراد در بازار طلا و سکه را بی‌تاثیر ندانست و گفت: ارزش طلای سال 84 و 86 هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند اما سفته بازان بازار را به سمت دیگری سوق داده اند؛ از این رو بانک مرکزی با توجه به میزان ذخیره خود، علاقه‌ای برای ضرب سکه ندارد.

    دستگاه‌های ضرب سکه برای سکه‌های پول مانند سکه 100 و 500 تومانی نیز به صورت اتوماتیک فعال هستند و به طور مثال دستگاه تولید سکه 100 تومانی توان ضرب 750 قطعه سکه را در یک دقیقه دارد که با تغییر قطر سکه سرعت دستگاه تغیر می‌کند.

    البته در کنار سرعت بالای ضرب سکه‌های کم ارزش، سرعت ضرب سکه‌های طلا که در حال حاضر بانک مرکزی سکه تمام، 2.5 بهار و 5 بهار را در دستور کار خود قرار داده است با ظرافت و سرعت بسیار کمی صورت می‌گیرد.

     مدیر بخش ضرب سکه در پاسخ به این سوال که هزینه تولید سکه‌هایی با ارزش پایین است، گفت: با تغییر آلیاژ‌های سکه هزینه تولید هر سکه از ارزش ریالی آن کمتر تمام خواهد شد.

    او تاکید کرد: البته در سکه‌هایی که ارزش ریالی کمتری دارند هزینه تولید و ارزش آلیاژهای آن از ارزش ریالی تا حدودی بیشتر است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو