عصر بازار

ارزآوری پیش نیاز راه‌اندازی بورس آتی ارز

عصر اعتبار- استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه تامین ارز مورد نیاز و ایجاد پشتوانه‌های ارزی، پیش نیازهای اصلی راه‌اندازی بورس ارز هستند، گفت: راه‌اندازی بازار آتی ارز باعث کاهش نگرانی‌ واردکنندگان می‌شود.

ارزآوری پیش نیاز راه‌اندازی بورس آتی ارز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، آلبرت بغزیان در گفتگو با مهر درباره راه اندازی بورس آتی ارز گفت: در حال حاضر دغدغه اصلی واردکنندگان، چگونگی تامین ارز مورد نیاز برای مراوادت تجاری است؛ هرچند با وجود مشکلات اقتصادی کشور، دولت با تزریق ارز طی ماه های گذشته توانست نرخ ارز را تا حدودی ثابت نگاه دارد اما ریزش ناگهانی قیمت نفت، امکان کاهش درآمدهای نفتی و احتمال بروز کسری بودجه برای تامین هزینه های دولت در سال جاری موجب نوسانات نرخ ارز در بازار داخلی شد و متاسفانه بستر ورود سودجویان و سوداگران بازار ارز و در نهایت افزایش مجدد این واحد پولی را فراهم کرد که این مسئله خود معضل بزرگی است که بورس ارز را تهدید می کند.

    استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه تامین ارز مورد نیاز و ایجاد پشتوانه‌های ارزی، پیش نیازهای اصلی راه اندازی بورس ارز هستند، پیشنهاد کرد که در کنار بانک مرکزی به عنوان سیاست‌گذار مالی کشور، بورس کالا نیز با توجه به سوابق گذشته در بازارهای آتی به عنوان مکمل اقدام به راه‌اندازی بازار آتی ارز کند.

    وی تاکید کرد: البته تنها، کنترل نوسانات برای راه اندازی چنین بازار سرمایه مهمی کافی نیست، بلکه افزایش درآمدهای ارزی به جز در آمد نفتی کشور که در دست دولت است، می تواند شروع خوبی برای فراهم کردن مقدمات بورس ارز باشد.

    وی تصریح کرد: بنابراین کاهش قیمت نفت به نصف، منجر به پایین آمدن درآمد ارزی کشور شده که این امر نیز در افزایش نرخ ارز نقش بسزایی داشته است.

    به گفته بغزیان، راه‌اندازی بازار آتی ارز موجب کاهش نگرانی‌های واردکنندگانی می‌شود که در حال حاضر به خاطر افزایش و همچنین نوسانات نرخ ارز در واردات کالا با مشکل مواجه هستند.

    این استاد دانشگاه تهران با اشاره به تلاش دولت برای کاهش نرخ ارز، گفت: عمده ارز مورد نیاز کشور در دست دولت است و از بازار عرضه و تقاضای آن آگاهی کافی دارد اما تازمانی که قیمت نفت روند کاهشی داشته باشد باید شاهد تغییرات نرخ ارز توسط سوداگران در بازار باشیم.

    بغزیان در پایان افزود: بنابراین هر زمان که بانک مرکزی هوشمندانه و به موقع ارز مورد نیاز تجار، صنایع و تولیدکنندگان کشور را تامین کند می توان با حذف سوداگران و دلالان بازار ارز و هدایت نقدینگی موجود در جامعه به سمت بازار سرمایه، شاهد رونق بورس ارز نیز بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی