عصر بازار

گزارش جدید سیف به شورای پول و اعتبار

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر لزوم رفع مشکل افزایش سرمایه بانک‌ها، دلایل افزایش مطالبات معوق بانک‌ها در ۱۰ سال گذشته را بیان کرد.

گزارش جدید سیف به شورای پول و اعتبار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، ولی الله سیف از ارائه گزارش بانک مرکزی درباره وضع نقدینگی کشور به شورای پول و اعتبار خبر داد و گفت:‌ اگر موسسات مالی غیرمجاز ساماندهی شود، سریع‌تر به سمت منطقی کردن نرخ سود بانکی حرکت می کنیم.

    رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تلاش بانک‌ها برای رعایت نرخ سود و انضباط مالی، افزود: بانک مرکزی اقدامات جدی را برای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی آغاز کرده است تا عناصر غیرمجاز در این بازار را به انضباط بکشاند.

    وی گفت: در ساماندهی موسسه های مالی غیرمجاز پیشرفت‌هایی داشته ایم و امیدواریم با حمایت‌ها از بانک مرکزی در ادامه این مسیر بتوانیم بازار پولی را منضبط کنیم. در این شرایط بانک‌ها راحت تر و با اطمینان خاطر بیشتر می توانند در جهت رعایت نرخ‌های سود مجاز حرکت کنند.

    سیف افزود: واقعیت اقتصاد ما کاهش نرخ تورم است و نرخ سود بانکی باید متناسب با نرخ تورم تعدیل شود و بانک مرکزی به تدریج بازار پولی را به این سمت هدایت می کند اما زمان می برد.

    رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ساماندهی نرخ سود بازار بین بانکی، بیان داشت: کاهش نرخ سود بین بانکی نیز علامت مثبتی است و امیدواریم نرخ سود در نظام بانکی هم در آینده منطقی شود.

    سیف همچنین با اشاره به اینکه نرخ کفایت سرمایه در نظام بانکی کشور را 4 درصد و زیر نرخ بانکداری بین المللی است، گفت: عموما وقتی انتظارات بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری از نظام بانکی مطرح می‌شود، امکانات موجود در سیستم بانکی کشور در نظر گرفته نمی شود و این مجال مناسبی برای بیان مشکلات و انتظارات سایر بانک‌ها از بانک مرکزی است تا تصمیم‌های مقتضی گرفته شود که تحرک جدیدی در اصلاحات بانکی شکل بگیرد و تا بتوان نقش بانک‌ها در رشد اقتصادی و حمایت از فعالیت‌های مثبت اقتصادی را موثرتر کرد.

    وی، بحث تنگنای مالی و علل آن را یکی از موارد مورد بررسی در این نشست بر شمرد و افزود: حجم انباشته مطالبات معوق در 10 سال گذشته، ناشی از شرایط تسهیلات تک نرخی، تسهیلات تحمیل شده دولت های قبل به بانک‌ها، شرایط خاص اقتصادی مانند افزایش ناگهانی نرخ ارز و وجود بدهکاران و طلبکاران نظام بانکی است.

    سیف با بیان اینکه مشکل دیگر نظام بانکی، مطالبات بانک‌ها از دولت است که از گذشته انباشته شده است، تاکید کرد: شاید حدود 34 یا 35 درصد از منابعی که بانک‌ها از سپرده های مردمی تجهیز می کنند، در حال حاضر در دو سرفصل طلب از دولت و مطالبات غیرجاری متمرکز شده است که البته هیچ بازدهی هم برای ترازنامه بانک‌ها ندارد و بانک‌ها باید سود سپرده گذار را از محل سود تسهیلاتی پرداخت کنند.

    رئیس کل بانک مرکزی در بیان دیگر مشکلات نظام بانکی کشور به لزوم افزایش سرمایه بانک‌ها اشاره کرد و افزود: نرخ کفایت سرمایه در نظام بانکداری بین المللی حداقل 8 درصد و متوسط نظام بانکی ما 4 درصد است که میزان نیازمندی ما به افزایش سرمایه در نظام بانکی را نشان می دهد.

    وی افزود: بانک‌های دولتی را باید دولت از منابعی همچون مطالبات موجود در حساب ذخیره ارزی بانک‌ها، حمایت کند و حمایت از بانک‌های خصوصی هم بر عهده بانک مرکزی است تا با زمان‌بندی مشخص و مدون، مشکل افزایش سرمایه بانک‌ها برطرف شود. 

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی