عصر بازار

افزایش سود سرمایه‌گذاران به بهای قربانی شدن طبقه کارگر آمریکا

عصر اعتبار- در اقتصاد آمریکا کارگران باید زندگی و رفاه خود را قربانی کنند تا سود کلان سرمایه گذاران تضمین شود و این دقیقا همان هدفی است که فدرال رزرو نیز به دنبال آن است.

افزایش سود سرمایه‌گذاران به بهای قربانی شدن طبقه کارگر آمریکا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، در پایان اوت هر سال، بانک های مرکزی و سرمایه گذاران از نقاط مختلف جهان در جکسون هول، در وایومینگ آمریکا برای شرکت در سمپوزیوم اقتصادی فدرال رزرو دور هم جمع می شوند. امسال، شرکت کنندگان با استقبال گروه های بزرگی از جمعیت عمدتا جوان که بسیاری از آنها آفریقایی تبار یا لاتین بودند مواجه شدند.
    آنها می خواستند به سیاست گذاران این پیام را برسانند که تصمیمات آنها علاوه بر تاثیرگذاری بر ارزش سهام و سرمایه سرمایه گذاران، بر زندگی مردم عادی نیز تاثیر می گذارد.
    با گذشت 7 سال از بحران مالی جهانی، نرخ رسمی بیکاری در بین آمریکایی های آفریقایی تبار بیش از 9 درصد است. بر اساس تعریفی گسترده تر که شامل کارمندان پاره وقت جویای کار تمام وقت و کارگران حاشیه ای نیز می شود، نرخ بیکاری در آمریکا به طور کلی 10.3 درصد است.
    اما برای آمریکایی های آفریقایی تبار و به خصوص قشر جوان آنها، نرخ بیکاری بسیار بالاتر است. برای مثال، برای آمریکایی های آفریقایی تبار بین 17 تا 20 سال، که از دبیرستان فارغ التحصیل شده اند اما در دانشگاه ثبت نام نکرده اند، نرخ بیکاری بالای 50 درصد است.
    تا این ماه از سال جاری، دستمزد واقعی برای مشاغل غیر از نظارت و سرپرستی جدود نیم درصد کاهش داشته است. این بخشی از یک روند دراز مدت است که توضیح می دهد چرا درآمد خانواده ها در میانه شبکه توزیع، پایین تر از آن چیزی است که آنها 25 سال قبل دریافت می کردند.
    عدم افزایش دستمزدها همچنین تضویحی برای این موضوع است که چرا مواصع مقامات فدرال رزرو آمریکا در مورد اینکه اقتصاد این کشور به وضعیت عادی بازگشته است، با تمسخر مواجه می شود. شاید این مسئله در محلاتی که مقامات آمریکایی زندگی می کنند صدق کند. اما با توجه به اینکه بخش عمده افزایش درامدحاصل شده از زمان شروع ترمیم اقتصاد آمریکا به جیب یک درصد متمول جامعه این کشور رفته است، این آمارهای مثبت اقتصادی در مورد اکثریت جامعه آمریکا صادق نیست.
    فدرال رزرو آمریکا دو هدف برای خود تعریف کرده است: دستیابی به اشتغال کامل و تثبیت قیمت ها. بانک مرکزی آمریکا در تحقق دومین هدف بیش از حد موفق بوده، زیرا در تحقق هدف اول موفق نبوده است. بنابراین چرا باید سیاستگذاران آمریکایی به فکر افزایش نرخ بهره در نشست ماه سپتامبر باشند؟
    هدف از افزایش نرخ بهره، تامین رفاه کارگران نیست، بلکه هدف، افزایش سود سرمایه گذاران است. در اقتصاد آمریکا کارگران باید زندگی و رفاه خود را قربانی کنند تا سود کلان سرمایه گذاران تضمین شود و این دقیقا همان هدفی است که فدرال رزرو نیز به دنبال آن است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی