عصر بازار

سقوط لیره رکورد جدید زد

عصر اعتبار- هیچ پایانی برای طولانی‌ترین روند نزولی لیره ترکیه در قرن جاری به چشم نمی‌خورد.

سقوط لیره رکورد جدید زد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، ارزش لیره در بازار استانبول 0.4 درصد کاهش یافت و به 3.057 لیره در برابر دلار آمریکا رسید. این ارز در میان 24 ارز بازار نوظهور که از سوی بلومبرگ پیگیری می‌شوند، بدترین عملکرد را داشته و پس از هشت هفته نزول، گروه گولدمن ساکس و بانک تورنتو دومینیون کاهش بیشتر این ارز در برابر دلار آمریکا تا سال آینده را پیش بینی کرده‌اند.

    طبق آمار بلومبرگ، فروشندگان این ارز از خریداران آن بیشتر شده‌اند که از سال 2000 به این سو کم سابقه بوده است.

    افت چشمگیر ارزش لیره و افزایش بازده اوراق قرضه ترکیه وخامت اعتماد در این کشور را نشان می‌دهد که با بدتر شدن ریسکهای امنیتی، برگزاری دومین انتخابات طی شش ماه گذشته و کندی رشد اقتصادی روبروست. این مسئله دست بانک مرکزی برای بالا بردن نرخ‌های بهره را بسته است.

    لیره امسال 24 درصد در برابر دلار سقوط کرده است و طبق پیش بینی احمد آکارلی، تحلیلگر گولدمن ساکس، ارزش لیره احتمالا تا سه ماه آینده به 3.15، تا شش ماه آینده به 3.40 و تا پایان سال 2016 به 3.65 لیره در برابر دلار می‌رسد.

    انتخابات ترکیه که برای اول نوامبر برنامه ریزی شده است، در پی شکست احزاب سیاسی برای تشکیل یک دولت ائتلافی پس از انتخابات ماه ژوئن برگزار می‌شود. آتش بس سه ساله این کشور با حزب پ.ک.ک که از دهه 1980 برای استقلال مبارزه کرده است، از هم پاشیده است.

    اگرچه رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم با نرخ 3.8، بهتر از رقم مورد پیش بینی تحلیلگران بود اما مهمت سیمسک، وزیر دارایی ترکیه هفته گذشته هشدار داد اگر انتخابات آینده منجر به تشکیل دولت جدید نشود، پسرفت اقتصادی بیشتری حاصل خواهد شد.

    علاوه بر این موارد، خروج سرمایه گذاران جهانی از بازارهای نوظهور که تحت تاثیر نزدیک شدن زمان افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا و کندی اقتصاد چین صورت گرفته، به لیره در مقایسه با ارزهای دیگر لطمه بیشتری زده و بانک مرکزی ترکیه را برای افزایش نرخ‌های بهره تحت فشار قرار داده است.

    شاخص لیره که از سوی بانک مرکزی برای بررسی نرخ‌های تورم مورد استفاده قرار دارد، به پایین سطح ژانویه سال 2014 سقوط کرده که باعث شد سیاستگذاران نرخ بهره مبنا را بیش از دو برابر افزایش دهند. نرخ ارز واقعی از 99.63 در ژوییه به 95.09 در اوت کاهش یافت که ضعیف‌ترین سطح از آوریل سال 2003 است. بانک مرکزی از فوریه نرخ‌های بهره را ثابت نگه داشته است.

    بازده اوراق قرضه دو ساله دولتی سه شنبه گذشته به 11.34 درصد صعود کرد که بالاترین سطح از مارس سال 2014 است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی