عصر بازار

کاهش تکیه اوپک به اقتصاد چین

عصر اعتبار- سال‌های سال است که اوپک، به‌عنوان دید‌بان شرقی نفت خام در دنیا، گزارش‌های ماهانه خود را با فاصله کمی نسبت به گزارش‌های ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی به‌عنوان دید‌بان غربی نفت خام، منتشر می‌کند. روز گذشته نیز به فاصله سه روز بعد از گزارش ماه سپتامبر آژانس بین‌المللی انرژی که کاهش ۵۰۰هزار بشکه‌یی عرضه نفت خام غیراوپک در سال آینده در آن پیش‌بینی شده بود، اوپک گزارش ماه سپتامبر خود را منتشر کرد.

کاهش تکیه اوپک به اقتصاد چین
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ساعت 24، سال‌های سال است که اوپک، به‌عنوان دید‌بان شرقی نفت خام در دنیا، گزارش‌های ماهانه خود را با فاصله کمی نسبت به گزارش‌های ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی به‌عنوان دید‌بان غربی نفت خام، منتشر می‌کند. روز گذشته نیز به فاصله سه روز بعد از گزارش ماه سپتامبر آژانس بین‌المللی انرژی که کاهش 500هزار بشکه‌یی عرضه نفت خام غیراوپک در سال آینده در آن پیش‌بینی شده بود، اوپک گزارش ماه سپتامبر خود را منتشر کرد. از آنجایی که تاثیر انتشار چنین گزارش‌هایی بر آینده بازار از تحلیل رسانه‌های اقتصادی معتبر دنیا نشات می‌گیرد «تعادل» علاوه بر بررسی این گزارش، تحلیل 4رسانه معتبر بین‌المللی بعد از انتشار گزارش را نیز بررسی کرده است. «سی‌ان‌بی‌سی»، «رویترز» و «فایننشال تایمز» و «بلومبرگ» هر کدام از دیدگاه و موضعی متفاوت گزارش ماهانه اوپک را مورد بررسی قرار داده‌اند. سی‌ان‌بی‌‌سی تمرکز تحلیل خود را روی پیش‌بینی افزایش رشد تقاضای جهانی در سال2015 به میزان یک‌میلیون و 460هزار بشکه در روز گذاشته و به این مساله اشاره کرده که اکنون تولید‌کنندگان نفت برای پیش‌بینی آینده به سبک گذشته به «اقتصاد چین» تکیه نمی‌کنند. فایننشال تایمز و بلومبرگ هر دو با مواضعی تقریبا مشابه به نگاه اوپک به آینده شیل اشاره کرده‌اند و پیش‌بینی اوپک از کاهش عرضه نفت خام غیراوپک در سال آینده را پررنگ‌تر از مسائل دیگر مورد بررسی قرار داده‌اند. رویترز اما تمرکز خود را روی کاهش 50هزار بشکه‌یی پیش‌بینی رشد تقاضای جهانی در سال2016 گذاشته است. البته وضعیت اقتصاد «چین» و تاثیر آن بر بازار، فصل مشترک تمام این تحلیل‌ها بوده است. همچنین بررسی‌های «تعادل» از گزارش ماه سپتامبر سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام نشان می‌دهد که متاثر از موج کاهش قابل‌توجه قیمت نفت تمامی کشورهای عضو اوپک، قیمت نفت خام سنگین ایران نیز با بیش از 8دلار کاهش در هر بشکه مواجه شده است. طبق بررسی‌‌های «تعادل» این قیمت 55.17دلار پایین‌تر از قیمت نفت سنگین ایران در ماه سپتامبر سال گذشته است. تولید نفت خام ایران نیز در ماه آگوست با 4هزار بشکه افزایش نسبت به ماه جولای به 2میلیون و 857هزار بشکه در روز رسیده است. مقایسه «تعادل» بین گزارش ماه سپتامبر2015 اوپک و گزارش ماه سپتامبر سال گذشته سازمان نشان می‌دهد که ایران در این ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 88هزار بشکه نفت بیشتری تولید کرده است.

    بررسی‌های «تعادل» از گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) نشان می‌دهد که بهای سبد نفت خام اوپک در ماه آگوست به زیر 50دلار در ازای هر بشکه سقوط کرده و به متوسط 45.46دلار در ازای هر بشکه رسیده است. طبق گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، این کاهش قیمت به دو دلیل «مازاد عرضه نفت در بازار جهانی» و «آشوب و ناآرامی در اقتصاد چین» رخ داده است. همچنین بازار آتی نفت برای چندمین ماه متوالی سقوط کرده و بهای نفت برنت حوزه دریای شمال به 48.21دلار در ازای هر بشکه رسیده است. شاخص وست تگزاس اینترمدیت (دبلیوتی‌آی) نیز به 42.89دلار در ازای هر بشکه رسید. اختلاف میان دو شاخص نفتی برنت و دبلیوتی‌آی نیز در ماه آگوست به میزان 52سنت کمتر شد و به 5.32دلار رسید.

    افزایش 84هزار بشکه‌ای پیش‌بینی تقاضا در سال2015

    اوپک در گزارش ماهانه خود رشد تقاضای جهانی برای نفت خام در سال2015 را حدود 1.46میلیون بشکه در روز برآورد کرده که نسبت به برآورد پیشین 84هزار بشکه بیشتر است. به گزارش «تعادل» سی‌ان‌بی‌سی در این باره می‌نویسد: «سابق بر این تولید‌کنندگان نفت برای پیش‌بینی‌های خود روی ثبات رشد اقتصادی چین تکیه می‌کردند؛ اما حالا معادلات تغییر کرده است. هر چند ادامه یافتن بی‌ثباتی در اقتصاد چین امیدها را تیره و تار کرده اما اوپک با تکیه به دیگر کشورها ازجمله کشورهای اروپایی، پیش‌بینی‌ خود برای تقاضا در سال2016 را افزایش داده است.» سی‌ان‌بی‌سی در بخشی از گزارش خود به این نکته اشاره می‌کند که هر چند در گذشته و زمانی که کشورهای حوزه یورو بعد از بحران اقتصادی سال2018 با رشد اقتصادی ضعیف روبه‌رو بودند، چین کشوری با اقتصاد تاثیرناپذیر بود، حالا وضعیت تغییر کرده و چین خود به «هویتی برای بحران» تبدیل شده است. این پایگاه خبری نوشته است که اکنون این ترس که دومین اقتصاد بزرگ جهان به رکود فرو برود بیشتر شده است که در گزارش اوپک نیز نشانه‌های آن وجود دارد.

    اما اوپک درمورد سال2016 موضعی دیگر دارد، این سازمان پیش‌بینی کرده رشد تقاضای جهانی نفت خام در سال2016 معادل 1.29میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داشت که این میزان که 50هزار بشکه از پیش‌بینی قبلی کمتر است. به گزارش «تعادل»، رویترز در تحلیلی نسبت به این کاهش در پیش‌بینی، بیشتر ماجرا را برگرفته از وضعیت «رکود» در اقتصاد چین دانسته است.

    سال2016 ابهام برای غیراوپکی‌ها

    براساس گزارش ماهانه اوپک، عرضه جهانی نفت خام ازسوی کشورهای غیراوپک در سال2015 حدود 880هزار بشکه در روز رشد خواهد داشت که این میزان 72هزار بشکه نسبت به پیش‌بینی قبلی کمتر است. دلیل این کاهش در بازبینی نیز به تولید کمتر از حد انتظار در ایالات‌متحده امریکا بازمی‌گردد. این قسمت از پیش‌بینی اوپک مورد توجه فایننشال تایمز و بلومبرگ بوده است. به گزارش «تعادل»، فایننشال تایمز در تحلیل خود می‌نویسد: «تجدیدنظر اوپک در زمینه پیش‌بینی از عرضه نفت غیراوپک در سال آینده، از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشأت می‌گیرد که در آن به این مساله اشاره شده بود که امکان دارد نشانه‌هایی از تاثیر گرفتن طرح‌های توسعه نفت شیل از کاهش قیمت نفت در بازار دیده شده و استراتژی عربستان‌سعودی برای شکست شیل کارساز شود.» بلومبرگ نیز در موضعی مشابه با موضع فایننشال تایمز نوشته است که با شروع «تلفات» نفت شیل در مقابل کاهش قیمت نفت، اوپک نیز پیش‌بینی خود برای عرضه نفت خام غیراوپک در سال آینده را کاهش داده است. بلومبرگ بارها در گزارش خود به این مساله اشاره کرده که اوپک هنوز معتقد به گسترش جزئی تولید نفت خام غیراوپک در آینده است.

    همچنین عرضه نفت اوپک نیز با افزایش 160هزار بشکه‌یی پیش‌بینی شده که نسبت به پیش‌بینی قبلی 110هزار بشکه کمتر است. براساس اطلاعات به‌دست آمده از منابع ثانویه، تولید نفت اوپک در ماه آگوست به متوسط 31میلیون و 540هزار بشکه در روز رسیده است.

    اوپک در گزارش ماهانه خود برآورد کرده که تقاضا برای نفت خام اوپک در سال2015 روی 29میلیون و 300هزار بشکه در روز قرار بگیرد. این برآورد 100هزار بشکه نسبت به برآورد قبلی و 400هزار بشکه نسبت به سال گذشته بیشتر است. در سال2016 نیز تقاضا برای نفت خام اوپک روی 30میلیون و 300هزار بشکه در روز قرار خواهد گرفت که باز هم نسبت به اظهارات ماه گذشته 200هزار بشکه در روز و نسبت به رقم برآورد شده برای سال‌جاری حدود یک میلیون بشکه در روز بیشتر است.

     

    کاهش بیش از 8 دلاری بهای نفت

    براساس اطلاعات به‌دست آمده از گزارش ماهانه اوپک، شاخص نفتی موربان که متعلق به امارات‌متحده عربی است با قیمت 48.83دلار در ازای هر بشکه در ماه آگوست به فروش رفته است که این گران‌قیمت‌ترین شاخص نفت اوپک است؛ هر چند این شاخص نسبت به ماه گذشته 8دلار و 75سنت کاهش قیمت داشته است. شاخص مری ونزوئلا نیز با 9دلار و 17سنت کاهش به 35.26دلار در ازای هر بشکه رسیده که ارزان‌ترین نفت اوپک بوده است. در این میان نفت سنگین ایران با 8دلار و 61سنت کاهش به قیمت 46.25دلار در ازای هر بشکه به فروش رفته است.

    افزایش 4هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران

    براساس اطلاعات به دست آمده از منابع ثانویه، مجموع تولید نفت اوپک در ماه آگوست روی متوسط 31میلیون و 540هزار بشکه در روز قرار داشته است. افزایش تولید نفت اوپک بیشتر ازسوی کشورهای نیجریه، عربستان‌سعودی و کویت حاصل شده است. این درحالی است که تولید نفت در کشورهای عراق و آنگولا بیشترین کاهش تولید را در این ماه تجربه کرده‌اند. بیشترین میزان تولید نفت مانند همیشه ازسوی عربستان‌سعودی بوده است. این کشور در ماه آگوست 10میلیون و 362هزار بشکه در روز نفت تولید کرده که این میزان نسبت به ماه گذشته 30هزار بشکه افزایش داشته است. کمترین میزان تولید نفت نیز با میزان 385هزار بشکه در روز مربوط به لیبی است. به این ترتیب این کشور 90هزار بشکه کمتر از ماه جولای نفت تولید و روانه بازار کرده است. کشور ایران جزو کشورهایی بوده که در ماه آگوست نفت بیشتری تولید کرده است. براساس اطلاعات به دست آمده از منابع ثانویه، ایران در ماه آگوست دو میلیون و 857هزار بشکه در روز نفت تولید کرده است؛ این درحالی است که این کشور در ماه جولای دو میلیون و 853هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.

    به این ترتیب تولید نفت ایران در ماه آگوست نسبت به ماه قبل 4هزار بشکه بیشتر بوده است. البته ایران تنها کشور اوپک نیست که در ماه آگوست نفت بیشتری تولید کرده است. بیشترین افزایش تولید مربوط به کشور نیجریه است که 70هزار بشکه بیشتر تولید کرده و میزان تولید خود را به یک میلیون و 857هزار بشکه در روز رسانده است. جالب اینجاست که بیشترین کاهش تولید مربوط به کشور عراق است. این کشور که در ماه‌های گذشته دایما نفت بیشتری تولید می‌کرد در ماه آگوست 86هزار بشکه نفت کمتری تولید کرده و تولید خود را به 4میلیون و 62هزار بشکه در روز رسانده است. به این ترتیب در ماه آگوست تولیدکننده نخست کشور عربستان‌سعودی بوده و پس از آن به‌ترتیب کشورهای عراق و امارات‌متحده عربی قرار دارند و ایران در جایگاه چهارم کشورهای تولیدکننده نفت اوپک قرار دارد. 

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو