عصر بازار

از ابتدای ۲۰۱۵ رخ داد

افت ۲۴ درصدی ارزش لیر ترکیه در برابر دلار

عصر اعتبار- در حالی که ارزش لیر ترکیه از ابتدای سال ۲۰۱۵ تاکنون ۲۴ درصد افت داشته است به نظر نمی رسد فشارها بر پول ملی این کشور به این زودی ها کاهش یابد.

افت ۲۴ درصدی ارزش لیر ترکیه در برابر دلار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از وال استریت ژورنال، فشار بر لیر ترکیه ظاهرا قرار نیست به این زودی ها کاهش یابد و این می تواند به معنای ورود آسیب بیشتر به پول ملی یکی از تحت فشار ترین اقتصادهای نوظهور باشد.
    روز دوشنبه ارزش لیر در برابر دلار تحت فشار بلاتکلیفی سیاسی در این کشور، بالا گرفتن تنش ها و احتمالا کاهش رتبه اعتباری ترکیه، یک رکورد پایین بی سابقه جدید را به ثبت رساند. احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا در هفته جاری نیز از دیگر عوامل کاهش ارزش لیر بوده است. بعید است بلاتکلیفی سیاسی موجود در ترکیه تا قبل از انتخابات ماه نوامبر فروکش کند.
    پیوتر ماتیس، تحلیلگر بازارهای نوظهور در رابوبانک لندن گفت: «حتی اگر فدرال رزرو در نشست این هفته از آغاز افزایش نرخ بهره خودداری کند، عوامل نامساعد داخلی احتمالا مانع از بازگشت پایدار ارزش پول ملی ترکیه خواهد شد.»
    در حالی که کمتر از دو ماه تا انتخابات پارلمانی زودهنگام در ترکیه زمان باقی مانده است، به دلیل نقض آتش بس دو ساله میان حزب کارگران کردستان (پ ک ک) و دولت ترکیه در اواخر ماه جولای، جنوب شرق این کشور با گسترش خشونت و ناامنی مواجه شده است. افزایش مجدد درگیری ها بین پ ک ک و دولت ترکیه موجب کشته شدن صدها نیروی امنیتی، شهروند عادی و شبه نظامی کرد شده و سبب اعلام حالت فوق العاده و حکومت نظامی در بخش های درگیری خیز این کشور در مرزهای جنوبی اش با عراق و سوریه شده است.
    تحلیلگران هشدار می دهند که موسسه اعتبار سنجی فیچ ممکن است روز جمعه چشم انداز خود از اقتصاد ترکیه را که در حال حاضر در وضعیت با ثبات قرار دارد، تنزل دهد.
    روز دوشنبه در معاملات میانه روز، ارزش لیر تا 0.8 درصد افت داشت و رقم 0.3258 در برابر دلار را تجربه کرد. در معاملات پایانی بازار نیویورک، ارزش لیره به 0.3270 رسید که 0.4 درصد کاهش داشت و در مقابل یورو نیز با 0.2 درصد کاهش به رقم بی سابقه 0.289 رسید.
    در حالی که دیگر ارزهای ملی نظیر رند آفریقای جنوبی، بخشی از کاهش های هفته های گذشته خود را جبران کرده اند، اما لیر در طی 2 هفته گذشته تقریبا 5 درصد در مقابل دلار افت کرده است. بر اساس آمارهای موسسه تولت پره بون، ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار از ابتدای امسال تاکنون حدود 24 درصد کاهش یافته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو