عصر بازار

شارژ کارت بانکی ۸ میلیون خانوار برای سبد کالا

عصر اعتبار- رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: افرادی در یکی از مناطق مرزی کشورمان با جعل کاغذ و اظهارنامه، ۲ هزار میلیارد تومان ارز غیرمجاز استفاده کردند.

شارژ کارت بانکی ۸ میلیون خانوار برای سبد کالا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس،  نصرالله جهانگرد امروز از دیتاسنتر این شهر بازدید کرد.

    معاون وزیر ارتباطات در حاشیه بازدید از دیتاسنتر رشت از انتقال 40 درصد میزبانی سایت‌های داخلی به ایران خبر داد و گفت: با این آمار ایران رتبه یک را در خاورمیانه درباره میزبانی‌های داخلی دارد.

    وی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر ترافیک دنیا 200 ترابیت است، گفت: ترافیک فعلی ایران 24 درصد یک ترا است که معادل 240 گیگ می‌شود و این رقم را باید به حداقل 2 ترا برسانیم تا بتوانیم به همه مردم ایران دسترسی پهنای باند بدهیم.

    جهانگرد خاطر نشان کرد: برای پشتیبانی از این ترافیک لازم است دیتاسنترهای داخلی در کشور فعال شوند.

    جهانگرد همچنین در همایش دولت الکترونیک اظهار داشت: در گذشته 3 مؤلفه اقتصادی شامل فرهنگ، امنیت و اقتصاد بود که اکنون سه مؤلفه دغدغه زیست محیطی، سرمایه انسانی و بکارگیری فناوری نیز به مولفه‌های اقتصادی اضافه شده است.

    رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: در اقتصاد آمریکا و غرب نوآوری‌های تولید شده در دانشگاه را به سرعت به سرویس تبدیل می‌کنند و از آن پول در می‌آورند.

    وی گفت:‌ کره جنوبی که در اواخر سال‌های قبل از انقلاب نیروی کار به ایران ارائه می‌داد درآمد سرانه کمتر از ایران داشت اما طی دو سه دهه اخیر فناوری و نوآوری نقش ویژه‌ای در شکوفایی اقتصادی این کشور ایفا کرده به طوری که اکنون سامسونگ 2 درصد GDP(تولید ناخالص داخلی) کره را تأمین می‌کند.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر ارزش نوآوری و فناوری نسبت به ارزش خط تولید فزونی یافته گفت: طبق روند کاهش ارزش خط تولید و افزایش ارزش نوآوری که به نمودار لبخند توسعه دانش‌بنیان معروف است هم اکنون شاهد هستیم که خط تولید‌ها در کشور چین راه‌اندازی می‌شوند و نوآوری در اختیار کشورهای غربی است.

    جهانگرد با اشاره به هزینه‌کرد کشورها در فناوری اطلاعات نسبت به تولید ناخالص ملی گفت: آمریکا بیشترین هزینه کرد را در فناوری اطلاعات و یونان کمترین سرمایه‌گذاری را دارد.

    رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با تاکید بر تفاوت مشهود اقتصاد این دو کشور تصریح کرد: بررسی اقتصاد کشورهایی مانند یونان، پرتغال و اسپانیا نشان می‌دهد همچنان این کشورها پایین‌ترین هزینه‌کرد در فناوری اطلاعات داشتند در رقابت بین اتحادیه اروپا نتوانستند خود را نجات دهند و غفلت یک دهه قبل آنها باعث می‌شود که حمایت‌هایی که امروز درخواست می‌کنند برایشان کافی نباشد.

    وی با بیان اینکه رتبه ایران در شاخص‌های آمادگی الکترونیکی در یک سال گذشته 5 پله بهبود یافته اما کافی نیست، گفت: طبق آمارهای جهانی ارتباط پرسرعت به حداقل 8 مگ اطلاق می‌شود که در ایران کف سرعت را روی 2 مگ برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

    جهانگرد گفت‌:‌ هم اکنون 20 میلیون ارتباط از طریق تلفن همراه داریم و تعداد اتصالات شبکه ثابت سه برابر شده است.

    وی با بیان اینکه در آستانه تغییر استراتژیک کل شبکه مخابرات ایران هستیم، گفت: شبکه زیرساختی کشور برای پاسخگویی به نیازهای فناوری جدید آماده می‌شود.

    وی خاطر نشان کرد: در فاصله شهریور 93 تا شهریور 94 تعداد 20 میلیون گوشی هوشمند جدید وارد کشور شده است که مؤسسات از داده‌کاوی ان اطلاعات ثروت‌آفرینی می‌کنند.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتقال یک نسخه از سرور اینترنت جهانی به ایران گفت:‌ کل سرورهای اینترنت 13 عدد است که 1+9 سرور در آمریکا و 3 سرور در هلند، سوئد و ژاپن قرار دارد.

    رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به آماری از مایکروسافت گفت: اگر هر شهروند 30 مرتبه در سال به ادارات دولتی مراجعه کند و یک ساعت از وقتش تلف شود در مقایسه با زمانی که با الکترونیکی شدن امور 20 بار در سال مراجعه داشته باشد و نیم ساعت معطل شود یک درصد GDP تضعیف خواهد شد که این رقم در نرخ GDP ایران معادل 5 میلیارد دلار است. همچنین اگر ارتباط دولت با مردم از طریق وب باشد هزینه‌ای ندارد.

    جهانگرد تصریح کرد:‌در تمام حوزه‌های اگر بخواهیم فساد و خلاف حذف شود باید کاغذ را منسوخ کنیم و امور الکترونیک شود.

    وی با اشاره به مثالی در این باره گفت:‌ طبق یک آمار ارائه شده در یک نقطه مرزی ایران 2 هزار میلیارد تومان از طریق جعل کاغذ و اظهارنامه ارز غیرمجاز استفاده شده است که این موارد به دلیل وجود کاغذ در مبادلات رخ داده است.

    جهانگرد همچنین از راه‌اندازی درگاه وب در کشور و استان‌ها خبر داد و گفت:‌ آدرس‌های IRAN.GOV.IR و OSTAN.GOV.IR برای این منظور در نظر گرفته شده است.

    وی اظهار امیدواری کرد: این اقدامات منجر به چابک‌سازی نظام اداری کشور شود که نتیجه آن را اکنون در مواردی مانند ارائه سبد کالا می‌بنیم و این امور باید هر چه بیشتر توسعه یابند.

    وی در این باره توضیح داد: اکنون به عده‌ای از گروه‌های کم‌توان جامعه سبد کالا ارائه می‌شود این افراد وقتی از فروشگاه‌های مواد غذایی مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند کسی متوجه این موضوع نمی‌شود زیرا مبالغی در کارت بانکی آنها شارژ می‌شود.

    جهانگرد گفت: اگر این روش استفاده از بستر موجود کارت‌های بانکی نبود باید به 8 میلیون یا 10 میلیون خانوار کارت‌های کالا داده می‌شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی