عصر بازار

رونق بازار سرمایه از سال آینده با اجرایی شدن توافق هسته‌ای

عصر اعتبار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در صورتی که توافق هسته ای به نتیجه نهایی برسد و برطرف شدن تحریم ها کلید بخورد، باید در یک بازده میان و بلندمدت منتظر اثرپذیری صنایع و بنگاها بود و رونق بازار سرمایه را باید از سال ۹۵ به انتظار نشست.

رونق بازار سرمایه از سال آینده با اجرایی شدن توافق هسته‌ای
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، رضا پورسعید با اشاره به این که ماراتن توافق هسته ای رفته رفته با طرح در سنای آمریکا و نیز بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی رو به پایان است گفت: این موضوع یکی از ریسک های سیاسی بازار سرمایه است که با رفع آن باید به روزهای خوش در بازار امیدوار بود.
    این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که با این حال چرا بورس به این خبرها واکنش مثبت نشان نمی دهد اذعان داشت: پس از رسیدن به توافق در مذاکرات ژنو، معامله گران واکنش متفاوتی نسبت به بازار داشتند و به نظر می رسد در شرایط کنونی سرمایه گذاران به این نتیجه رسیده اند که باید منتظر رسیدن به نتیجه ای قطعی در این زمینه باشند.
    وی ادامه داد: البته و از سویی دیگر به نظر می رسد در شرایط کنونی دولت نیز اعتقادی به بازار سرمایه ندارد و کاهش درآمدهای کشور با توجه به پایین آمدن قیمت جهانی نفت موجب شده است تا دولت تنها به فکر امور جاری کشور باشد تا از این مرحله گذر کند.
    این کارشناس بازار سرمایه گفت: سیاستهای انقباضی دولت برای مهار تورم نیز یکی از دلایلی است که با هدف رسیدن به شعار کنترل تورم در کشور توسط دولت یازدهم دنبال می شود و این موضوع موجب شده تا رکود سنگینی بر اقتصاد و بنگاههای تولیدی حاکم شود که اثر آن را می توان در سودآوری شرکتها مشاهده کرد و انتظار تعدیلات منفی بیشتر نیز در برخی نمادها با ارائه گزارش های 6 یا 9 ماهه وجود دارد.
    وی در خصوص وضعیت بازار سرمایه تا پایان امسال تصریح کرد: با توجه به کاهش سود شرکتها بویژه در برخی از صنایع تاثیرگذار بر شاخص از جمله خودرویی ها و پتروشیمی ها به نظر می ر سد رفع مشکلات بازار و نیز رونق آن در گرو برطرف شدن مشکلات صنایع بزرک و شاخص ساز باشد.
    این کارشناس بازار سرمایه در مورد رفع تحریم ها و اثرگذاری آن بر بازار تا پایان امسال گفت: در صورتی که توافق هسته ای به نتیجه نهایی برسد و برطرف شدن تحریم ها کلید بخورد، باید در یک بازده میان و بلندمدت منتظر اثرپذیری صنایع و بنگاها بود و رونق بازار سرمایه را باید از سال 95 به انتظار نشست.
    وی در خصوص تاثیر نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه نیز گفت: در شرایط کنونی بهترین گزینه برای حفظ و کنترل نقدینگی جامعه بانکها هستند و با توجه به این که بازارهایی چون بورس، مسکن، خودرو، ارز و طلا در رکودی سنگین بسر میبرند نباید توقع داشت که دولت نرخ سود بانکی را کاهش دهد تا نقدینگی به بورس بازگردد.
    این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر رفع تحریم ها و ورود سرمایه گذاران خارجی به بورس نیز اذعان داشت: این روزها صحبت از این می شود که شمار کدهای معاملاتی خارجی در بورس در حال افزایش است اما باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که در صورت وجود ابهامات قانونی در صنایع مختلف بورسی نباید انتظار داشت تا با رفع تحریم ها نقدینگی زیادی از سوی خارجی ها وارد بورس کم عمق ما شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی