عصر بازار

انتقاد وزیر اقتصاد از بانک مرکزی:

تاخیر در اعلام رشد اقتصادی به کشور آسیب می زند

اعتبار- وزیر امور اقتصادی ودارایی گفت: بانک مرکزی در موقعیتی است که می تواند نرخ رشد اقتصادی را اعلام کند و تاخیر در اعلام آن با توجه به نرخ رشد اقتصادی اعلامی ازسوی صندوق بین المللی پول به نوعی به کشور آسیب رساند.

تاخیر در اعلام رشد اقتصادی به کشور آسیب می زند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۴:۰۰:۴۲

    به گزارش پایگاه خبری اعتبار به نقل از ایرنا، شمس الدین حسینیافزود: نرخ های اعلامی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به هیچ وجه با مشاهدات اقتصادی همخوانی ندارد.

    \r\n

    وی با بیان این نکته که، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی نرخ رشد اقتصادی آمریکا را 2.7 درصد اعلام کردند در حالی که صادرات و واردات و شاخص بورس آنها نشانگر وضعیتی دیگر است.

    \r\n

    حسینی تصریح کرد: این دو مرجع ، نرخ رشد اقتصادی کشور هایی را که مولفه های بخشی آنها منفی یا رشد اندکی داشته نسبت به ایران که دارای رشدصادرات غیر نفتی 25 درصدی و با شاخص بورسی مناسب است، بالاتر اعلام کرده اند.

    \r\n

    به گفته وی، این مباحث با کارشناسانی که تحت ماموریت هایی به ایران آمدند مطرح شد و آنها پذیرفتند که نرخ اعلامی با واقعیت های اقتصادی همخوانی ندارد و اعلام کردند که نرخ ها را بازبینی خواهند کرد.

    \r\n

    حسینی گفت: دولت از بانک مرکزی درخواست اعلام نرخ رشد سال 87 و 88 را کرده زیرا این نرخ واقعی ومنطبق با واقعیت ها خواهدبود.

    \r\n

    وی با بیان آنکه ، نرخ رشد اقتصادی می تواند در سه ماهه ابتدایی سال جاری اعلام شود ؛ گفت: وزارت صنایع یا وزارتخانه های تولیدی بر اساس مشاهدات خود نرخ رشد بالاتری را نسبت به برآوردهای بانک مرکزی اعلام می کنند ضمن آنکه این وزارتخانه ها نیز تاکید دارند که اعدادی را که بانک مرکزی محاسبه کرده بسیار بالاتر از آن چیزی است که صندوق بین المللی پول اعلام کرده است.

    \r\n

    حسینی اظهارداشت: در زمان اجرای هدفمند کردن یارانه ها برخی معتقد بودند این طرح مربوط به صندوق بین المللی پول است و نمی تواند برای ایران کارآیی داشته باشد در حالی که هدفمندکردن نسخه ای بومی است اما حالا که این صندوق یک داده منفی را ارایه می کند این امر مستند می شود.

    \r\n

    به گفته وی، نرخ رشد اقتصادی آماری نیست که دولت جمع بندی کند و بانک مرکزی مرجع رسیدگی به آن است .

    \r\n

    وی ادامه داد: هر چند بانک مرکزی مرجع رسمی اعلام نرخ رشد اقتصادی است اما باید با دستگاه های تخصصی و بخشی همکاری کند .

    \r\n

    وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها تا کنون موفق بوده و بعد از این نیز با تداوم روند قبلی که در چند ماه گذشته وجود داشت، موفق تر خواهد شد .

    \r\n

    حسینی افزود: اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها با ابعادی که در کشور اجرایی شد تجربه ای بی نظیر است .

    \r\n

    وی با بیان اینکه در ستاد هدفمند کردن یارانه ها ، دبیرخانه و گروه های کارشناسی ، حداکثر تحقیق و بررسی انجام شده بود، گفت : با وجود این امر در عمل با موضوعات جدیدی مواجه می شویم ، موضوعاتی که اگرچه آن رادر گذشته حدس زده و در کلیت تعبیه شده بود اما در مصداق ، موارد جدید ایجادشد.

    \r\n

    وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود : این موارد در شبکه بسیار روانی به دبیرخانه ستاد و بعد به ستاد منعکس می شود.

    \r\n

    حسینی گفت : در هدفمند کردن یارانه ها به طور کامل عملیاتی فعالیت می کنیم و با این فرض که باید مردمی را که در قسمت های مختلف از جمله خانوار ، تولید ، خدمات و حمل و نقل از این طرح ملی پشتیبانی کردند ، درک کنیم ،حرکت می کنیم .

    \r\n

    وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود : همه گروه های مردم بدانند و یادشان باشد این طرح متعلق به آنهاست .

    \r\n

    وی با بیان آنکه دولت در چند سال گذشته سیاست خاصی را پیگیری و محکم نیز پیگیری می کند ، افزود: مخاطب دولت نه تنها مردم، بلکه برخی از فعالان اقتصادی است که خواستار بهره گیری از فرصت ها هستند.

    \r\n

    حسینی ادامه داد: نقشه ها و سیاست های دولت به گونه ای خواهد بود که این افراد نتوانند از وضعیت بهره گیری کنند.

    \r\n

    وزیر امور اقتصادی ودارایی اظهارداشت:دولت تعهد دفاع از حقوق مردم را به عهده دارد و به همین دلیل آنها را نسبت به مسایل آگاه می کند و اگر هیجانی در جامعه ایجاد می شود به مردم پیشنهاد داده می شود که تحت تاثیر ان قرار نگیرند.

    \r\n

    وی ادامه داد:سیاستی که دولت در سال های گذشته پیش گرفته آن است که هر دارایی کارآیی خود را داشته باشد به عنوان مثال اگر در بخش مسکن و یا سایر بخش ها افرادی به دنبال خرید و فروش باشند سفته بازی در بازار ها ایجاد می شود.

    \r\n

    سخنگوی اقتصادی دولت گفت: دولت از این گونه سفته بازی ها جلوگیری میکند و این سود های باد آورده برای مردم ماندگار نیست.

    \r\n

    حسینی از مردم خواست به گفته های دولت در خصوص مسایل اقتصادی توجه کرده و سرمایه گذاری ها خود را در بخش هایی نظیر بازار سرمایه که دولت از آن حمایت میکند ، انجام دهند.

    \r\n

    وی ادامه داد: حتی در این صورت نیز مردم باز هم باید با مطالعات دقیق اقدام به سرمایه گذاری کنند زیرا هر سهمی که برای آن صف کشیده شده به معنای مناسب بودن ان نیست.

    \r\n

    وزیر اقتصاد ، سپرده گذاری در بانک ها را مسیری مطمئن دانست و افزود: توجه به گفته های مسولان و پرهیز از هیجانات یکی از درخواست ها دولت برای مدیریت پایدار و سالم اقتصادی است.

    \r\n
    پورسعید خلیلی