عصر بازار

تحلیل رییس کانون انبوه‌سازان از تحرک بازار مسکن

عصر اعتبار- رییس کانون سراسری انبوه سازان، تحرک بخش مسکن را فصلی دانست و گفت: رونق واقعی زمانی به بخش مسکن برمی‌گردد که قدرت خرید متقاضیان از طریق تسهیلات با سودهای متعارف افزایش یابد.

تحلیل رییس کانون انبوه‌سازان از تحرک بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، جمشید برزگر  اظهار کرد: ما دو بازار فصلی در بخش مسکن داریم که یکی از آنها مردادماه و شهریورماه است و دیگری هم بازار شب عید است که شامل بهمن ماه و اسفندماه می‌شود. لذا افزایش حجم معاملات در این فصول لزوما به معنای رونق بخش ساخت و ساز نیست.

    وی با اشاره به افزایش 5 هزار موردی معاملات مردادماه بخش مسکن در کشور نسبت به معاملات تیرماه افزود: تابستان فصل نقل و انتقالات است و در این فصل، چه در زمان رکود و چه در دوران رونق جابه‌جایی انجام می‌شود.

    رییس کانون سراسری انبوه سازان گفت: تولید مسکن زمانی بالا می‌رود که پروژه‌ها از محل تسهیلات، ساخته و تحویل خریداران شود.

    برزگر با بیان این‌که بانک‌ها تمایلی به ارایه تسهیلات به بخش مسکن ندارند، افزود: در سال جاری از محل افزایش وام‌ها بجز اوراق، تسهیلاتی پرداخت نشد. تا زمانی هم که قدرت متقاضیان از طریق تسهیلات تحریک نشود، نمی‌توان امیدی به بازگشت رونق به بخش مسکن داشت؛ مگر این‌که با حادثه غیرمترقبه‌ای همچون نوسان قیمت ارز یا کاهش نرخ سپرده‌های بانکی مواجه شویم تا شاید ورود سرمایه‌ها به بخش مسکن را شاهد باشیم.

    وی به پیشنهاد کانون انبوه‌سازان به تیم اقتصادی دولت اشاره و خاطرنشان کرد: ما معتقدیم برای ایجاد تحرک در ساخت و ساز باید تقاضا تقویت شود و این مساله نیز فقط با تسهیلات با سود متعارف امکان‌پذیر است. اگر به این تقاضای منطقی انبوه‌سازان جواب داده شود قطعا قدرت خرید متقاضیان بالا می‌رود و بازار رونق می‌گیرد.

    رییس کانون سراسری انبوه سازان ادامه داد: هم‌چنین سازندگان قبول کرده‌اند تا بخشی از منابع را به عنوان رهن ثانویه متقبل شوند که قدم مثبتی از سوی سازندگان محسوب می‌شود.

    برزگر با بیان این‌که در حال حاضر غالب ساخت و سازها در بخش دهک‌های میانی انجام می‌شود، گفت: ساخت و سازها معمولا متناسب با نیاز بازار انجام می‌شود که دلیل تحرک در بخش آپارتمان‌های کوچک همین مساله است. این آپارتمان‌ها که اغلب برای دهک‌های میانی ساخته می‌شوند نیاز چندانی به تسهیلات بانکی ندارند. دهک‌های پایین هم که اصلا قدرت خرید ندارند و باید فکری اساسی برای آنها شود.

    به گفته رییس کانون سراسری انبوه سازان، توافق هسته‌یی اثرات خود را قطعا در بازار خواهد گذاشت اما به این زودی‌ها خودش را نشان نمی‌دهد. تاثیر در حوزه مسکن زمانی است که تسهیلات به تولید داده شود و قابل انتقال به خریداران باشد. تا این مساله اتفاق نیفتد شاهد رونق آن‌چنانی نخواهیم بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو