عصر بازار

فشار افزایش نرخ ارز بر قیمت‌ها

عصر اعتبار- استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: هدف دولت در حال حاضر نباید یکسان‌سازی نرخ ارز باشد، بلکه مهم راه‌اندازی تولید و ارزان تمام شدن هزینه کالاها است.

فشار افزایش نرخ ارز بر قیمت‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، حسن سبحانی درباره سیاست تک نرخی کردن ارز توسط دولت و افزایش نرخ دلار طی روزهای اخیر، اظهارداشت: سیاست تک نرخی شدن ارز جزو سیاست‌های تعدیل ساختار اقتصادی محسوب می‌شود و یکسان‌سازی باید توسط بازار ایجاد شود نه اینکه دولت در آن مداخله کند.

    وی ادامه داد: مکانیزم بازار این است که براساس عرضه و تقاضای ارز سیاست تک نرخی ایجاد شود، نه اینکه توسط دولت به عنوان قدرت قاهره که تا 85 درصد بازار ارز کشور را در اختیار دارد.

    این اقتصاددان با بیان اینکه بازار ارز دست دولت است، گفت: این بازار اکنون انحصاری بوده و مانند فتیله چراغی می‌ماند که با اراده و اهداف دولت در مقاطعی عرضه را کم یا زیاد می‌کند.

    سبحانی این کار دولت را مداخله در بازار دانست و یادآور شد: در شرایط فعلی ایران دولت باید در بازار ارز مداخله کند اما معتقدم در شرایطی که برنامه ششم و رویکرد دولت تولید باشد این سیاست درست است و باید تأمین نرخ ارز به نفع هدف یعنی حمایت از تولید باشد.

    استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه اکنون مداخله در بازار ارز به نفع تولید تمام نمی‌شود، تصریح کرد: رویکرد کنونی توسعه صادرات بوده و دولت به جای آن که از تولیدکننده حمایت کند از تاجر حمایت کرده زیرا باید تولیدی در داخل کشور وجود داشته باشد تا بتوان آن را صادر کرد و در نهایت از این محل سود کرد.

    وی ادامه داد: زمانی که تولید کننده نرخ ارز را صعودی می‌بیند و باید مواد اولیه را با قیمت بالاتر خریداری کند این موضوع منجر به افزایش قیمت‌های داخلی و کاهش تولید می‌شود.

    استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه تورم مخل تولید است، بیان داشت: اکنون با افزایش نرخ ارز درآمد دولت تامین می‌شود و باید مشخصاً مسئولان عنوان کنند که برای چه سیاستی در بازار ارز مداخله کرده و دنبال چه هدفی می‌گردند،اما اینکه صرفاً شعار حمایت از تولید سر داده شود و از طرفی نرخ ارز بالا رود با یکدیگر همخوانی ندارد.

    به گفته سبحانی، در حال حاضر نباید هدف دولت یکسان‌سازی نرخ ارز باشد بلکه راه‌اندازی تولید و ارزان تمام شدن هزینه کالاها باید در دستور کار باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو